قزوین

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: با قرارداد راهبردی ایران و چین، ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می گیرد

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس: با قرارداد راهبردی ایران و چین، ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می گیرد

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در قزوین، قرارداد راهبردی منعقده ۲۵ ساله ایران با چین را یکی از موثرترین قراردادهایی که می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور داشته باشد، دانست و اظهار کرد: در شرایطی که کشور تحریم است و سال‌هاست آمریکا هر کشوری که در ایران بین ۲۰ تا ۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند را تحریم می‌کند، با این قرارداد بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می گیرد و اقدامات بسیار خوبی جهت توسعه همه جانبه در حوزه‌ها و محورهای مختلف انجام خواهد شد.

وی افزود: این قرارداد در دولت قبل با کشور چین منعقد شده بود اما در قالب کاغذ باقی ماند و به صحنه و عرضه نیامد اما در حال حاضر دولت سیزدهم مقدمات را برای اجرایی شدن آن فراهم کرده است.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اهمیت سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه ایشان به چین این است که اگر این قرارداد به اجرا درآید در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش اقتصادی می‌تواند موثر باشد، در این راستا وزاری صمت، کشاورزی و راه و شهرسازی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در جریان این سفر به چین خبر داده‌اند که می تواند تاثیر بسیار خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: تعامل با چین به عنوان اقتصاد دوم دنیا با توجه به جمعیت یک میلیارد و۴۱۱ میلیونی آن، حق وتویی که دارد و قدرت اتمی آن می‌تواند ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی را در حوزه‌های مختلف برای کشور ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ سفر رئیس‌جمهور به چین این است که با توجه به بحث تحریم روزانه علیه ایران توسط آمریکا، اروپا و غرب، پا پیش گذاشتن چین در زمینه انعقاد قرارداد جدید بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار و قرارداد راهبردی ۴۰۰ میلیارد دلاری، بیانگر نادیده گرفتن تحریم، کم رنگ کردن و شکستن آن است.

عباسپور تصریح کرد: آمریکا که اذعان می‌کند دنیا باید تک قطبی باشد و تدبیر و سرنوشت و امور دنیا را به کمک کشورهای غربی بر عهده دارد اما این سفرها و نشست‌ها نشانه چند قطبی کردن جامعه جهانی و نادیده گرفتن آمریکاست. بر این اساس نیز معتقدیم عضویت ایران در مجموعه هایی همچون سازمان شانگهای، شرایط کشورمان در حوزه دیپلماسی به ویژه دیپلماسی اقتصادی را بهتر و برتر می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: اقدامات اساسی، راهبردی و استراتژی دولت در این سفر می‌تواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد که می‌توان به بهره‌مندی بهتر کشور از راه شیری، تامین منافع، فعال کردن میدان‌های مشترک نفت و گاز، افزایش تعاملات دفاعی، امنیتی، رسانه‌ای، تقویت ظرفیت‌های مالی و اقتصادی اشاره کرد.

وی سفر رئیس‌جمهور به چین را نخستین سفر یک رئیس‌جمهور طی ۲۰ سال اخیر عنوان کرد و گفت: در این سفر از رئیس دولت و هیات همراه ایشان استقبال گرمی صورت گرفت و مورد تشویق مقام معظم رهبری هم قرار می‌گیرند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: قراردادهایی همچون قرارداد منقعده با چین می‌تواند به تقویت بنیه ارزی و ارزش پول ملی، کاهش قیمت ارز، ایجاد وجهش در تراز مالی و تجاری و تقویت زمینه‌های صادراتی ایران اسلامی کمک کند.

پایان پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا