فرهنگ و هنر

سردار فضلی: اگر خون شهدا نبود، ارمغانی برای نسل آینده نداشتیم

به  گزارش گروه حماسه و مقاومت یولن،‌ در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۰ همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم تدفین و تشییع پیکر مطهر ۹ شهید گمنام دفاع مقدس در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. از آن زمان هویت سه شهید آن، شامل ۲ برادر شهید دوران دفاع مقدس، پاسدار شهید عبدالرحمان گلچینی ۲۰ ساله و پاسدار شهید علیرضا گلچینی ۲۲ ساله که هر دو در عملیات خیبر و در منطقه عملیاتی مجنون به شهادت رسیده بودند و همچنین هویت شهید عباس امیدی که پیکر همه آن‌ها در مقبره الشهدای گمنام موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خاک سپرده شده، مورد شناسایی قرار گرفته بود.

اینک بعد از گذشت ۱۰ سال، چهارمین شهید گمنام این گلزار با نام شهید «جمال محمدشاهی» مورد شناسایی قرار گرفت و در سالروز شهادت این شهید،‌ مراسم بزرگداشتی از سوی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور خواهر و برادران شهید بر سر مزار این شهید برگزار شد.

 اگر خون شهدا نبود، ارمغانی برای نسل حاضر و آینده نداشتیم

در این مراسم سردار علی فضلی جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به شرایط برگزاری عملیات والفجر ۴ که در آن عملیات شهید جمال محمدشاهی به شهادت رسیده بود، بیان داشت: اگر خون مطهر شهدا نبود، ارمغانی برای نسل حاضر و آینده نداشتیم. در واقع خون شهدا پایه نهال انقلاب اسلامی را مستحکم کرد.

وی افزود: شهید جمال محمدشاهی در عملیات والفجر۴ در منطقه عمومی بین بانه و مریوان در دشت شیلر به شهادت رسید. برای انجام این عملیات حدود شش ماه طرح و آماده‌سازی آن زمان برد. چرا که دره شیلر باید در این عملیات به تصرف نیروهای اسلام در می‌آمد.

سردار فضلی با بیان اینکه همه آحاد رزمندگان و مردم در این عملیات نقش داشتند،  اظهار داشت: در میانه عملیات والفجر ۲ تصمیم به اجرای این عملیات شد. در آن زمان بنده در کنار شهید علی رضاییان و تیمسار امیر بیگی برای آماده‌‌سازی این عملیات رفتیم.

وی با اشاره به شرایط دشوار عملیات والفجر ۴ که در چهار مرحله انجام شد، ادامه داد: هر چه پیشروی می‌کردیم هوشیاری دشمن بیشتر می‌شد. عمده فرماندهان در این عملیات نقش داشتند. شهیدان صیاد شیرازی و آبشناسان، قاسم سلیمانی، کوسه‌چی، کاظمی، خرازی، همت و رستگار در این عملیات حضور داشتند.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مرحله اول و دوم با موفقیت انجام شد. ۴ آبان‌ماه سال ۱۳۶۲ که برای هماهنگی مرحله سوم رفته بودم، در آنجا جانباز شدم. با وجود شرایط، برادران رزمنده مصمم به ادامه عملیات بودند. 

شهدا رفتند تا جزیره امن ایران ایستاده باقی بماند

وی گفت: در مرحله چهارم در رشته ارتفاعات ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ لشکر محمد رسول الله (ص) و شهید همت عملیات کردند که در بخش‌هایی موفق و در قسمت‌‌هایی نیز با عدم‌ فتح مواجه شدیم که در این عملیات تعدادی از رزمندگان مانند شهید جمال محمد شاهی به شهادت رسیدند.

این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به تلاش‌های خانواده شهید محمدشاهی برای تفحص شهیدشان اظهار داشت: در این نبرد سخت، عراقی‌ها ۱۲۷ گردان و ما ۱۳۱ گردان داشتیم و با دشمن جنگیدیم. اگر این شهدا نبودند اکنون چه دستاوردی عاید ما می‌شد! شهدا رفتند تا جزیره امن جمهوری اسلامی ایران، علیرغم دشمنی‌هایی که صورت می‌گرفت، ایستاده باقی بماند.

وی با نقش شهر تهران در گستره جهان اسلام افزود: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به کانونی برای جهان اسلام تبدیل شده است و حضور این شهدای گمنام در این محل بی‌حکمت نیست.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا