کرمان

سرمایه‌گذاری موقوفات رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی/ضرورت حل مشکل واگذاری اراضی موقوفه

سرمایه‌گذاری موقوفات رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی/ضرورت حل مشکل واگذاری اراضی موقوفه

به گزارش یولن از رفسنجان، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دارای دوهزار هکتار وسعت است که صنایع بزرگ و کوچک زیادی ازجمله فروکروم، مزرعه ماینر، صنایع شیمیایی و…در آن فعال بوده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی نیز همواره برای سرمایه‌گذاری در این منطقه باتوجه به مزایایی که دارد ازجمله معافیت هفت ساله مالیاتی و وجود گمرک به این منطقه ورود می‌کنند.

اما شهرستان رفسنجان دارای بزرگترین موقوفه‌هاست و حدود ۷۰ درصد اراضی این شهرستان وقف است.

ظرفیتی که موقوفه‌ها دارند می‌تواند یکی از مسیرهایی برای سرمایه‌گذاری و چندین برابرکردن درآمد موقوفه‌ها و افزایش کارهای خیر شود.

بر همین اساس مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ضمن دیدار با رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رفسنجان بر همکاری این اداره با منطقه ویژه جهت سرمایه‌گذاری از محل درآمد موقوفات تأکید کرد و این پیشنهاد مورد استقبال رئیس اداره اوقاف قرار گرفت.

نخستین جلسه منجر به حضور متولیان موقوفات شهرستان رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی شد تا ضمن آشنایی با منطقه بتوانند نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

روح‌الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در این جلسه با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری موقوفات در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری از محل درآمدهای موقوفات می‌تواند ضمن افزایش درآمد موقوفات، اشتغالزایی و رونق اقتصادی در شهرستان ایجاد کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان افزود: ما دغدغه‌مندانه ورود کردیم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای منطقه ایجاد شود و اگر موقوفه‌ها به‌صورت شرکت ورود کنند، تسهیلات خوبی برای آنها درنظر گرفته می‌شود و شرایط بهتری برای واگذاری زمین ایجاد می‌کنیم؛ حتی منطقه ویژه هم در برخی طرح‌ها مشارکت می‌کند که نقش موقوفات در منطقه ویژه و شهرستان پررنگ شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه ظرفیت بسیار خوبی به ویژه در بحث صادرات داراست و واحدهای تولیدی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند، افزود: مجوز تأسیس و پروانه بهره‌برداری به‌سرعت در منطقه صادر می‌شود.

بهرامشاهی بیان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی و پسته کاری به‌دلیل کمبود منابع آبی دچار چالش شده و مقرون به صرفه نیست، ابراز کرد: ورود به صنعت، حاشیه سود بالایی دارد و اقتصاد شهرستان باید در کنار کشاورزی به سمت تولید و صنعت پیش برود.

بهرامشاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور رشد اقتصادی چشمگیری خواهد داشت و خیلی از سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله چینی‌ها و روس‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور ما ورود کردند، نویدبخش آینده روشنی برای اقتصاد کشور است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران چینی طرح‌های خوبی با سرمایه‌گذاری بالا در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دارند.

وی یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان برای صفر تا صد طرح‌های کوچک و بزرگ مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌کند و زیرساخت‌های در خور شأن سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند.

بهرامشاهی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تلاش، همت و کار مضاعف اتفاقات خوبی رقم بزنیم و با استفاده از فرصت‌های موجود، موقوفات در این معادله نقشی داشته باشند.

استقبال متولیان موقوفات از سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی

شریفی رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان رفسنجان هم با بیان اینکه بیشتر موقوفات ما در بخش کشاورزی است و با توجه به وضعیت آب‌ها که دچار افت کمیت و کیفیت شده‌اند بخش کشاورزی دچار چالش شده است، ادامه داد: اگر ظرفیتی ایجاد شود که درآمد موقوفات به سمت صنعت سوق داده شود، هم اشتغالزایی شده و هم بنیان خانواده‌ها حفظ می‌شود چراکه اکثر آسیب‌های اجتماعی و معضلات ناشی از بیکاری است.

شریفی ضمن تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استقبال می‌کنیم؛ چراکه این ظرفیت می‌تواند به افزایش درآمد موقوفات بینجامد، افزود: ظرفیت درآمدی بالقوه زیادی در موقوفات داریم که باید بالفعل در بیایند ضمن اینکه نیت واقفان خیررساندن به جامعه بوده و یکی از راه‌های آن ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای خانواده هاست.

وی متذکر شد: اگر مساله اختیار واگذاری حل می‌شد، پول‌های کلانی وارد موقوفات می‌شد که می‌توانستیم وارد چرخه سرمایه‌گذاری کنیم که به نفع موقوفات بود.

در این جلسه تعدادی از متولیان موقوفات ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری در منطقه بر خروج نگاه موقوفات از حالت سنتی در کسب درآمد تأکید و خواستار حمایت و فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شدند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا