سلامت

سفیران اهدای خون در قم تقدیر می‌شوند

مرتضی نوریان  روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار یولن، با اشاره به اجرای طرح سفیران اهدای خون در قم، بیان کرد: هدف از این طرح تشویق به امر معروف است و علاوه بر احساس نوع دوستی به بیماران نیازمند جهت بهبودی کمک می‌کند.

وی  با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه برای فرد اهداء کننده است، ادامه داد: انتقال خون قم  از نظر فرآورده های خونی پاسخگوی صد در صد مراکز درمانی است.

نوریان افزود: میانگین ذخیره و نیاز پلاکت در مراکز انتقال خون قم نیز همواره بیش از ۷۰ درصد بوده و در برخی اوقات تا ۹۶ درصد نیز رسیده است.

وی اظهار داشت: فرهنگ و اقتصاد با میزان اهدای خون رابطه مستقیم دارد و هر جا که با اقتصاد ضعیف تری همراه است آمار مربوط به اهدای خون نیز در آنها پایین می باشد.

مدیرکل انتقال خون قم خاطرنشان کرد: میانگین اهدای خون در اروپا ۳۹ به یکهزار نفر است و در این آمار در ایران ۲۵ نفر به ازای یکهزار نفر است در حالی که این آمار در استان قم ۲۸ نفر به ازای هر یکهزار نفر می‌باشد.

نوریان تصریح کرد: با کمک نخبگان و فرهیختگان در سطح استان می توان در جهت فرهنگ سازی و رشد داوطلبان اهدای خون گام برداشت

فرهنگ اهدای خون نیازمند تبلیغات مستمر است

سید احمد حسین جنابان، چشم پزشک در قم و از سفیران اهدای خون، نیز با بیان اینکه اهدای خون را بنده یک اقدام انسانی الهی می دانم، اظهار کرد: من از اینکه بتوانم خونی برای یک فرد نیازمند اهدا کنم احساس آرامش می کنم و به همین دلیل هر سال اقدام به این امر می کنم.

وی افزود: در سطح استان قم و در بین مراکز پرتردد درمانی تبلیغی جهت اهدای خون وجود ندارد در حالی که توسعه تبلیغات و فرهنگ سازی می تواند بسیاری از ظرفیت های موجود را برای رفع نیازهای آتی استان و کشور پای کار بیاورد.

جنابان یادآور شد: از ظرفیت افراد تاثیرگذار ملی و استانی به ویژه خطبا و واعظان مذهبی نیز می‌توان برای فرهنگ سازی اهدای خون استفاده کرد؛ اهدای خون یک صدقه جاریه است و نفع آن به افراد نیازمند می رسد.

این فوق تخصص چشم تاکید کرد: با فرهنگ سازی طی سالهای گذشته رویه خداپسندانه اهدای عضو در کشور در روند مطلوبی قرار گرفته و جان بسیاری از بیماران در معرض مرگ از طریق این اقدام نوع دوستانه نجات داده می‌شود.

گفتنی است به همت اداره کل انتقال خون استان قم و در راستای ترویج این اقدام نوع دوستانه و الهی طرح “سفیران اهدای خون” در حال اجراست و در همین خصوصاز دکتر جنابان تقدیر بعمل آمد و افرادی مانند حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی از وعاظ معروف حوزه علمیه قم، حسین کبابی از اهالی رسانه نیز بزودی مورد تقدیر قرار می گیرند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

مرکز انتقال خون روح الله قم، در میدان روح الله جنب دبیرستان امام صادق(ع) واقع است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا