بین الملل

سفیر مسکو: اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، دوست ما هستند

سفیر مسکو: اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، دوست ما هستند

به گزارش گروه بین الملل یولن، «البروس کوتراشیف» سفیر روسیه در عراق تأکید کرد که بحران تشکیل دولت عراق برای نختسین بار نیست که به وجود آمده است.

پایگاه خبری «ناس نیوز» به نقل از کوتراشیف گزارش داد، همه اعضای کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) دوست ما هستند. مسئله تشکیل دولت حداکری ملی، یک مسئله داخلی عراق است که در آن دخالت نمی‌کنیم».

وی با بیان اینکه موضع روسیه، جانبداری از هیچ گروه سیاسی نیست، تصریح کرد، تنها چیزی منافع روسیه ایجاب می‌کند، «پایان یافتن درگیری در داخل عراق و تشکیل دولت است. روسیه هیچ نگرانی ندارد که فلان شخص، قدرت را در دست بگیرد، بلکه نگرانی ما این است که مشکلات سیاسی به استفاده از سلاح و خشونت، منجر شود».

  سفیر مسکو در بغداد ادامه داد: «برخی از کشورها تلاش دارند که عراق را صحنه تسویه حسابهای بین‌المللی کنند… در مسائل داخلی عراق هیچ طرفی را بر طرف دیگر ترجیح نمی‌دهیم، بلکه روابط خوبی با همه طرفها داریم… عمار الحکیم،، همام حمودی، نوری المالکی، هادی العامری و فالح الفیاض، همگی دوستان ما هستند و امیدواریم به توافق برسند».

کوتراشیف خاطر نشان کرد، روسیه همیشه به نحوی ایفای نقش می‌کند که بین فراکسیونهای عراقی، توافق وجود داشته باشد و «هر چه عراقیها بر سر آن به توافق برسند، مورد توافق ما نیز هست. ایفای نقش میانجی بین طرفهای عراقی را نیز رد نخواهیم کرد».

در همین ارتباط، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق روز گذشته خبر داد که ائتلاف «الثبات الوطنی» بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود. تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد. 

الصالحی تأکید کرد،  قرار است ائتلاف الثبات الوطنی تا چند روز آینده، به صورت رسمی اعلام وجود کند. وی خبر داد که این ائتلاف شامل فراکسیونهای چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود.

ویخاطر نشان کرد، شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دوله القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا