سلامت

سه اولویت نظام سلامت کشور چیست؟

سه اولویت نظام سلامت کشور چیست؟

«محمدباقر حیدری» روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار یولن اظهار داشت: تعرفه پزشکی در کشور ما هر ساله فقط یکبار افزایش می یابد و این میزان هم واقعی نیست و این در حالی است که ویزیت پزشکان در افغانستان ۱۷ دلار است لذا دولت باید با در نظر گرفتن هزینه های جانبی مانند اجاره مطب، آب، برق و گاز و با استفاده از نظر کارشناسان تعرفه پزشکی را تعیین کند لذا نمی‌توان از جامعه پزشکی توقع خدمات کشورهای پیشرفته را داشت ولی برای آن هزینه نکرد.

صفر تا صد هزینه درمان را دولت و بیمه ها باید پرداخت کنند

رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه پزشکان تمایل دارند هیچ گونه داد و ستد مالی با بیماران و عموم مردم نداشته باشند، گفت: جامعه پزشکی همیشه همراه مردم بوده و هست لذا جامعه پزشکی معتقد است صفر تا صد هزینه های درمان را بیمه و مابه التفاوت آن را دولت باید پرداخت کند تا فشاری به مردم وارد نشود.

وی بر اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده تاکید کرد و افزود: این طرح به صورت ناقص اجرا شد در صورتیکه اگر پرونده الکترونیک سلامت هر ایرانی تکمیل باشد و نظام ارجاع به خوبی اجرا شود، پزشک خانواده تمام نیازمندی های بیمار را تشخیص داده و نیازی نیست مردم بدون دلیل به متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند و از این طریق نظام سلامت در کشور باید چنان مطمئن عمل کند که هر کارمند یا کارگری که دچار بیماری می شود با خیال راحت و به پشتوانه بیمه های قدرتمند، به سیستم درمانی مراجعه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه نظام سلامت کشور یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، افزود : جامعه پزشکی امروز حدود ۹۰۰ هزار خدمت را به مردم ارائه می دهد لذا نباید با سخنان بدون پشتوانه و تحقیق، اعتماد عمومی را به پزشکان خدشه دار کنیم و در عین حال باید به فکر رفع مشکلات و تقویت جایگاه این قشر زحمت کش باشیم.

۳۰ هزار پزشک کشور طبابت نمی کنند

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۰ هزار پزشک کشور کار طبابت انجام نمی‌دهند، گفت: داوطلبان به خاطر پول وارد رشته پزشکی نشوند چرا که اگر در دانشگاه‌های برتر کشور هم باشند باید تا ۴۵ سالگی درس بخوانند و اگر زیرساخت ها فراهم باشد، می‌توانند به درآمد فکر کنند.

حیدری افزود: شرط موفیقت در رشته پزشکی عشق، علاقه، پشتکار و ممارست است و از طرفی باید بدانیم که ۷۰ درصد پزشکان ما عمومی هستند که وضعیت مالی مناسبی ندارند و در مرز فقر هستند و دانشجویان حتما باید به دنبال گرفتن تخصص باشند که زمان زیادی از آنها می گیرد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در ادامه ضمن گلایه از افزایش تعداد پزشکان و پذیرش بیش از حد دانشجوی پزشکی گفت: بر اساس قانون تا پنج سال دیگر سالانه ۳۰ هزار فارغ التحصیل پزشکی خواهیم داشت و این در حالی است که ما هنوز برای پزشکان فعلی نتوانستیم شرایط و امکانات لازم را برای طبابت فراهم کنیم و در توسعه سخت افزاری و زیرساختی و همچنین در تعداد اساتید در دانشگاه ها مشکل داریم.

دکتر حیدری با اشاره به اینکه جامعه پزشکی با توجه به مسئولیت های اجتماعی که دارد همیشه در کنار مردم قرار داشته و دارد، افزود: در همین راستا خیریه هایی در استان فعالیت می کنند که صفر تا صد درمان بیماران صعب العلاج و ویزیت و درمان بیمارانی که تمکن مالی ندارند را برعهده می گیرند و در عین حال با همکاری دستگاه قضایی نهضت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در دستور کار قرار داشته و این کار ادامه دارد.

وی حفظ و صیانت از حقوق مردم و جامعه پزشکی را از وظایف اصلی این سازمان دانست و گفت: سازمان نظام پزشکی در استان کرمانشاه چهار هزار و ۳۰۰ عضو دارد و تاکنون یک هزار و ۶۳۰ پروانه فعالیت در بخش های مختلفی چون پزشک، دندانپزشک، داروساز، علوم آزمایشگاهی، ماما، فیزیوتراپ، شنوایی سنج و غیره صادر شده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا