سلامت

سه شهرستان مازندران در وضعیت پرخطر کرونایی قرار گرفتند

به گزارش یولن، در حالی که از هشتم آبان ماه تنها شهرستان های نور و قائمشهر در وضعیت کرونایی نارنجی قرار داشتند ، سامانه ماسک در ارزیابی جدیدش که نتایج آن امروز جمعه منتشر شد ، وضعیت شهرستان تنکابن را هم نارنجی و پرخطر اعلام کرده است.

نکته قابل توجه در ارزیابی تازه سامانه ماسک این است که شهرستان تنکابن تا هشتم آبان ماه از وضعیت نارنجی به زرد یا کم خطر رسیده بود ، ولی تنها یک هفته بعد دوباره وارد مرحله پرخطر کرونایی شده است. رفت و برگشت تنکابن نشان می دهد که وضعیت کرونایی مازندران بسیار شکننده است و در صورت جدی نگرفتن رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن ممکن است خیلی زود به وضعیت قرمز برسد.

البته ارزیابی جدید سامانه ماسک در عین حال حاوی پیام های امیدوار کننده هم است و نشان می دهد در صورت توجه به پروتکل های بهداشتی و دوری از عادی انگاری ، فرار از وضعیت پرخطر به خطر متوسط و یا کم خطر هم امکان پذیر است ؛ چون در یک هفته گذشته سه سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد از رنگ بندی زرد خارج و به وضعیت آبی رسیده اند.

پیش از این و بر اساس ارزیابی هشتم آبان ، تنها دو شهرستان میاندرود و سیمرغ در وضعیت آبی قرار داشتند ولی اکنون تعداد مناطق آبی مازندران به پنج شهرستان افزایش یافته است.

طبق ارزیابی سامانه ماسک هم اکنون وضعیت شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، جویبار، سوادکوه، آمل، محمودآباد، بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس، رامسر و فریدونکنار زرد ارزیابی شده است.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است ، وضعیت کرونایی ” بسیار پرخطر ” محسوب می شود.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می دهد.

سه شهرستان مازندران در وضعیت پرخطر کرونایی قرار گرفتند

افزایش ۱۵ درصدی بیماران بستری

استان مازندران ۱۶ مهر ماه با پشت سر گذاشتن پیک پنجم کرونا به عنوان سنگین ترین و پرتلفات ترین پیک کرونایی به طور کامل از وضعیت پرخطر کرونایی و رنگ نارنجی خارج شده بود. در آن زمان وضعیت پنج شهرستان استان آبی و ۱۷ شهرستان زرد بود.

مقایسه نتایج ارزیابی سامانه ماسک طی یک ماه گذشته نشان می دهد وضعیت کرونایی شهرستان های مازندران بسیار شکننده بوده است و بعضی از شهرستان ها در این مدت میان رنگ زرد و نارنجی و یا رنگ آبی و زرد در فت و برگشت بودند.

تغییر رنگ بندی و افزایش تعداد شهرهای نارنجی استان در حالی است که طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی یک هفته اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از ۳۷۰ نفر در روز شنبه هفته جاری به ۴۲۶ نفر در ظهر امروز جمعه رسیده است که بیش از ۱۵ درصد افرایش نشان می دهد.

همچنین امروز جمعه برای دومین بار در طول یک هفته تعداد بستری های جدید روزانه استان سه رقمی شد و به عدد ۱۰۰ نفر رسید. پیش از این نیز در روز یکشنبه ۹ آبان ماه تعداد بیماران تازه شناسایی شده  ۱۲۱ نفر بود. در طول هفته گذشته ۱۱ مازندرانی دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند و در حال حاضر ۱۰۰ نفر نیز به علت وخامت اوضاع کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

در همین حال ، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بتازگی اعلام کرده اند که وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به مرز ۵۰ درصد رسیده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا