بین الملل

سوئد: پیوستن به ناتو زمان‌بر خواهد بود

سوئد: پیوستن به ناتو زمان‌بر خواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «آن لیندی» وزیر امور خارجه سوئد روز جمعه گفت که پیوستن کشورش به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) زمان بر خواهد بود.

وی که این سخنان را در استکهلم مطرح می‌کرد، گفت که نمی‌خواهد درباره عضویت سوئد در جریان نشست سران ناتو که پایان ماه جاری میلادی در سوئد برگزار می‌شود، گمانه‌زنی کند.

لیندی با ابراز امیدواری در این باره که نتیجه حاصل شده، برای همگان قابل قبول باشد، گفت: «با وجود آنکه روند پیوستن به ناتو زمان بر خواهد بود، اما امیدوارم که در پایان همگی راضی باشیم».

وی در ادامه گفت: «این امیدواری به اینگونه خواهد بود که به یکی از اعضای پیمان تبدیل شده و نگرانی‌های ترکیه را نیز جدی بگیریم».

روند پیوستن هر کشوری به ناتو نیازمند موافقت تمامی ۳۰ کشور عضو این پیمان نظامی می‌باشد.

رجب طیب ردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته که آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفت خواهد کرد، تا زمانی که آنها از تروریست‌هایی که با داعش متحد شده است حمایت می‌کنند. اردوغان به ویژه سوئد را به پناه دادن به تروریست ها متهم می کند.

سوئد و فنلاند اخیراً و علی‌رغم هشدار روسیه درخواست خود برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو را ارسال کرده‌اند. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

در این میان، ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر پ‌ک‌ک، با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت خواهد کرد.

گفته می‌شود آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند. 

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا