اخبار بورس

سودآوری طرح‌های جدید در صورت حذف «سود مرکب» نظام بانکی

به گزارش روز دوشنبه یولن از سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمدرضا پور ابراهیمی» با بیان اینکه ربح مرکب بانک‌ها و حذف آن در اقتصاد کشور از سوی مجلس مطرح شده است، افزود: موضوع ممنوع شدن سود مرکب بانک‌ها دو پیامد به دنبال دارد، در ابتدا اگر ما سود مرکب را در محاسبات مدنظر قرار ندهیم به این معنا است که قانون را اجرا کرده‌ایم چون قانون می‌گوید سود روی سود قابل قبول نیست و با این اقدام، بخش زیادی از مشکلات مردم در این حوزه برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین با حذف سود مرکب بانک‌ها، بخشی از مطالبات وصول می شود، عنوان کرد: با این اقدام، کسانی که بدهکار نظام بانکی هستند و به دلیل ربح مرکب امکان بازپرداخت تعهدات را نداشتند، تعیین تکلیف شده و تبدیل به وجوه دریافتی توسط بانک‌ها می‌شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: اثر مثبت حذف ربح مرکب این است که تعهدات فعالان اقتصادی که دچار مشکل شده اند را کاهش می‌دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در سرفصل مطالبات بانک‌ها، اعداد فوق در قالب مطالبات معوق نشسته و امکان دسترسی بانک‌ها بر این منابع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت حذف ربح مرکب بانک‌ها و اجرای آن که بانک مرکزی هم پیگیر آن است، هم منابع مورد نیاز بانک‌ها در قالب مطالبات تبدیل به وجه نقد شده و هم طرح‌های جدید، سودآور خواهند شد.

پور ابراهیمی ضمن ارزیابی مثبت از موضوع فوق، ادامه داد: با حذف سود مرکب، از یک سو مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حل شده و از سوی دیگر بانک‌ها می‌توانند به جای بلوکه کردن دارایی‌هایی که دردی از آنها دوا نمی‌کند و تنها در سر فصل جمع دارایی‌های فریز شده، منابع نقدی دریافت کنند.

وی درباره تغییر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: مجلس منتظر ارائه برنامه جامع از سوی مجموعه سازمان بورس و شورای عالی بورس است تا بهارستانی‌ها هم اظهارنظرها و راهکارهای بنیادی خود را برای رشد و توسعه بازار سرمایه ارائه کنند.

به گزارش یولن، «ربح مرکب» به سودی اطلاق می‌شود که بانک از سود، سود بگیرد، پس از تلاش‌های فراوان بالاخره قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور و حذف ربح مرکب در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بانک مرکزی هم دستورالعمل آن را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا