اجتماعی

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹۹ متهم پرونده «ثبت سفارش خودرو» برگزار شد

به گزارش یولن، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۹۹ متهم پرونده موسوم به ثبت سفارش خودرو با موضوع قاچاق سازمان یافته خودرو امروز دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه از نماینده دادستان خواست تا ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

یزدانی‌فر، نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه به قرائت ادامه کیفرخواست ۲۵۰ صفحه‌ای پرونده حاضر پرداخت و گفت: در پرونده مطروحه گرچه فرایند صدور مجوز ثبت سفارش با محدودیت مواجه شد، اما در همان زمان ثبت سفارش‌هایی صورت گرفته است.

نماینده دادستان با تشریح نحوه انجام ثبت سفارش‌ها بر اساس قانون گفت: واردات خودرو توسط دو گروه نمایندگان رسمی و سنتی در حال انجام بوده تا اینکه در ۱۲/۱۰/۹۵ معاون اول رئیس جمهور مصوبه‌ای را ابلاغ می‌کند که واردات خودرو منوط به داشتن نمایندگی است، اما علی رغم این مصوبه، عملا این مصوبه در ۲۳/۱۰/۹۵ اجرایی می‌شود و در این مدت بیش از ۳۴ هزار خودرو ثبت سفارش توسط گری مارکت‌ها می‌شود.

وی گفت: تعداد بسیاری از این افراد توانستند خودرو‌هایی که ثبت سفارش کرده بودند را از گمرک ترخیص کنند. سعید نوروزی یکی از افرادی است که ثبت سفارش‌ها را به شکل غیرقانونی انجام داده و فرشته تنگستانی نیز در بوشهر یکی از افرادیست که با نفوذ به سامانه توانست به صورت غیرقانونی ثبت سفارش را انجام دهد که بنا بر اعلام برادر وی از کشور خارج شده است.

یزدانی فر عنوان کرد: نامبردگان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ با نفوذ به سامانه توانستند به صورت غیرقانونی ثبت سفارش کنند، اما دستگاه‌های اجرایی علی رغم اطلاع اقدامی انجام نداده و این روند تا سال ۹۶ ادامه داشته است.

نماینده دادستان در ادامه عنوان کرد: ۲۴/۴/۹۶ وزیر صمت دستور توقف ثبت سفارش خودرو را به نمایندگان رسمی ابلاغ کرد.

یزدانی فر در ادامه خاطرنشان کرد: اداره اطلاعات بندر لنگه در گزارشی در خصوص مدیران گمرک بندر لنگه آورده است که ترخیص ۲۲ دستگاه خودروی لکسوس به دستور سیامک حسین نژاد صورت گرفته است.

نماینده دادستان اظهار کرد: مشارالیه عنوان نمود که صاحب کالا با ارائه تعهدنامه کتبی خودرو‌ها را ترخیص کرده و به تعهدات خود عمل کرده است؛ اما متهم بدون اخذ اسناد لازم برای ترخیص اقدام به صدور مجوز کرده است.

وی تصریح کرد: از جمله ضوابط مقرر برای ثبت سفارش خودرو توسط اشخاص فاقد نمایندگی، ارائه گواهی تامین خدمات گارانتی با نمایندگی رسمی برند مربوطه است؛ لذا با توجه به اینکه نظارت بر این بخشنامه به گمرک واگذار شده این بخشنامه از مقررات گمرکی محسوب می‌شود.

یزدانی فر گفت: با توجه به اینکه احمد گلابیان‌فر بدون عقد قرارداد خدماتی پس از فروش با نمایندگی مربوطه خودرو را وارد قلمرو گمرکی کرده در نتیجه کلیه خودرو‌هایی که به این روش ترخیص شدند مشمول قاچاق می‌شوند.

نماینده دادستان در ادامه تاکید کرد: ترخیص کالا منوط به ارائه تمامی اسناد و مجوزات و طی همه تشریفات است.

وی خاطرنشان کرد: در این پرونده ارائه خدمات پس از فروش با نمایندگی رسمی برای شخص غیر نمایندگی صورت نگرفته؛ لذا ترخیص کالا‌های مذکور ممکن نبوده است.

یزدانی‌فر در ادامه بیان کرد: در این پرونده قرارداد خدمات پس از فروش یکی از مجوز‌هایی است که باید ضمیمه اظهارنامه شود.

نماینده دادستان در ادامه گفت: کنترل مجوزات لازم یکی از تشریفات گمرکی است که نظارت بر آن بر عهده گمرک است و یکی از تشریفات گمرکی که باید توسط گمرک صورت گیرد نظارت بر ارائه قرارداد خدمات پس از فروش است.

وی عنوان کرد: شرکت معتمد تجارت سهیل گناوه با مدیر عاملی حیدر محبی اقدام به ترخیص شش فقره خودرو عمدتا ناظر به چند دستگاه بی ام و و یک دستگاه تویوتا راو ۴ کرده است و در بازه زمانی خرداد و تیرماه ۹۶ این ترخیص بدون رعایت تشریفات قانونی صورت گرفته است. بهای کالا‌های فوق‌الذکر بیش از ۳۰ میلیارد ریال است.

نماینده دادستان گفت: شرکت معتمد تجارت سهیل گناوه طی اظهارنامه واردات قطعی و شماره ثبت سفارش مندرج در آن اقدام به واردات دو دستگاه لکسوس از گمرک منطقه آزاد حسن‌رود کرده است؛ این در حالی است که خودرو‌های مذکور قاچاق اعلام شده است. با توجه به عدم تایید ثبت سفارش‌های موصوف موضوع مشمول جرم قاچاق سازمان یافته است.

یزدانی‌فر در ادامه با اشاره به عدم تایید ثبت سفارش‌های انجام شده توسط محمد آذرمهر در چند مرحله مختلف عنوان کرد: با توجه به اینکه ۵۸ دستگاه خودروی موضوع پرونده متعلق به فرد فوق‌الذکر از گمرک ترخیص شده و ۴۵ دستگاه خودروی دیگر در مرحله ترخیص بوده، اداره کل مقررات صنعت، معدن و تجارت اعلام داشته که ثبت سفارش‌های موصوف مورد تایید نیست.

نماینده دادستان در ادامه بیان کرد: همچنین در یک مورد دیگر در خصوص محمد آذرمهر ۹ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد ریال ترخیص شده و ۸۸ دستگاه دیگر نیز در مراحل تشریفات گمرکی باقی مانده و خارج نشده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا