بین الملل

سیلاب مرگبار در برزیل ۸۰ نفر را به کام مرگ کشاند

سیلاب مرگبار در برزیل ۸۰ نفر را به کام مرگ کشاند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن،  مقامات دفاع مدنی برزیل روز گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که باران‌های سیل‌آسا در شمال شرقی برزیل دست کم ۷۹ کشته و دهها ناپدید بر جای گذاشته است.

شبکه «فرانس ۲۴» در این خصوص گزارش کرد، یکی از مقام‌های دفاع مدنی ایالت «پرنامبوکو» که جوامع «رسیف» و «اولیندا» در آن‌جا قرار گرفته است، در بیانیه‌ای در خصوص فاجعه سیلاب گفت: «تا ساعت ۱۸:۰۰ بعد از ظهر (۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ) روز یکشنبه، شمار قربانیان بارش باران به ۷۹ نفر رسیده است».

طبق این گزارش، این فاجعه آخرین مورد از مجموعه اخیر رانش زمین و سیل مرگبار است که به دلیل آب و هوای نامناسب در برزیل ایجاد شده است.

بر اساس گزارش شبکه فرانس ۲۴، تعداد کشته‌ها در آخر هفته به طور پیوسته افزایش یافته است، از جمله ده‌ها نفر در رانش زمین جان خود را از دست داده‌اند زیرا بارش شدید باران باعث طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب‌ شده است و سیلاب‌ها گل و لای و تمامی آن چه در مسیرشان قرار گرفته بود را از بین برده است.

در آخرین بیانیه دفاع مدنی، به روز رسانی در مورد تعداد افراد مفقود شده صورت نگرفته است و این در حالی است که پیش از این سازمان اعلام کرده بود که ۵۶ نفر هنوز ناشناس هستند و نزدیک به چهار هزار نفر نیز خانه های خود را از دست داده‌اند.

«پائولو کامارا» فرماندار پرنامبوکو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: نما هنوز تعداد دقیقی نداریم، اما هنوز گزارش هایی از قربانیان وجود دارد… که پیدا نشده اند. جستجو تا زمان شناسایی تمامی گمشدگان ادامه خواهد داشت».

مقامات محلی هشدار دادند که پیش‌بینی می‌شود باران روز دوشنبه ادامه یابد اما مقامات ایالتی گفتند که علی‌رغم آن‌که طوفان فروکش کرده است، حدود ۱۲۰۰ پرسنل، برخی در قایق یا بالگرد، کار جستجو و نجات را از سر گرفتند.

«دانیل فریرا» وزیر توسعه منطقه‌ای روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در «رسیف» مرکز ایالت پرنامبوکو در شمال شرقی برزیل که به شدت آسیب دیده است، خواستار احتیاط شد و گفت: «با وجود این‌که بارندگی در حال حاضر متوقف شده است اما پیش‌بینی می‌کنیم در چند روز آینده شاهد بارش شدید باران باشیم بنابراین اولین چیز حفظ اقدامات حفاظتی از خود است.»

بر اساس این گزارش، بین جمعه شب تا صبح شنبه، حجم بارندگی به ۷۰ درصد آن چه که برای کل ماه می در بخش‌هایی از رسیف پیش‌بینی شده بود، رسید.

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل روز یکشنبه گفت که روز دوشنبه به رسیف سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، طی سال گذشته، صدها نفر از برزیلی ها در اثر سیل و رانش زمین ناشی از بارش های سیل آسا جان خود را از دست داده اند. در ماه فوریه، بیش از ۲۳۰ نفر در شهر پتروپلیس، پایتخت تابستانی امپراتوری آن زمان برزیل در قرن نوزدهم، در ایالت ریودوژانیرو کشته شدند. در اوایل ماه گذشته، ۱۴ نفر دیگر بر اثر سیل و رانش زمین در این ایالت کشته شدند.

کارشناسان می‌گویند بارندگی‌های فصل بارانی برزیل توسط «لانینا»، خنک‌کننده چرخه‌ای اقیانوس آرام، و تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابد. از آنجایی که جو گرمتر، آب بیشتری را در خود نگه می دارد، گرمایش جهانی، خطر و شدت سیل ناشی از بارندگی شدید را افزایش می دهد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا