سبک زندگی

“شاد” را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

“شاد” را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

گروه یولن زندگی- اخیرا بسیاری از دانش آموزان و حتی والدین آن ها با چنین ترفندی فریب خورده و حساب های بانکی شان خالی شده است، شاید بسیاری از هموطنان اخیرا این پیام را در برنامه شاد دریافت کرده باشند که “متاسفانه حساب کاربری شما به دلیل استفاده نادرست حذف خواهد شد برای جلوگیری از حذف شدن کارهای زیر را انجام دهید: ابتدا شماره تلگرام خود را برای ما ارسال کرده سپس ربات دیگر ما برای شما کدی ارسال می کند، آن کد را کپی کرده و برای ما بفرستید تا از حذف شدن اکانت خود جلوگیری کنید. ” این پیام در واقع پیام شیادان فضای مجازی است که تورهای خود را پهن کرده اند تا طعمه هایشان را به دام بیندازند.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

این شیادان فقط در دل پایتخت، از این طریق توانسته اند بیش از صد نفر را فریب داده و ۲ میلیارد تومان به جیب زده این در حالی است که به گفته پلیس، تعداد شاکیان نیز همچنان در حال افزایش است. این میزان شکایت، نشان می دهد که پیام جعلی شیادان توانسته قربانیان زیادی را به دام انداخته و همچنان تعداد بیشتری از مردم که عموما مخاطبان آن ها دانش آموزان هستند را فریب دهد به همین دلیل ضرورت دارد تا همواره رمز ۲ مرحله ای برای حساب های کاربری شبکه های اجتماعی را فعال کرده و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران پرهیز کرده و این نکته را نیز به فرزندان خود آموزش دهیم.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

کلاهبرداری های دیگر/ ساخت برنامه جعلی شاد

کلاهبرداری از طریق برنامه شاد به شیوه و ترفند های مختلفی صورت گرفته و می گیرد، یکی از این ترفندها که اخیرا اتفاق افتاد و کلاهبرداری بسیاری به این شیوه انجام شد همان ارسال پیامکی جعلی بود که به آن اشاره شد. شیوه های دیگری نیز در قالب برنامه شاد انجام می شود که لازم است والدین و دانش آموزان نسبت به آن هوشیار بوده تا فریب نخورند. یکی از این شیوه ها کلاهبرداری به بهانه آپدیت اپلیکیشن شاد است در این شیوه، برنامه جعلی از برنامه شاد ساخته شده و به صورت گسترده لینک آن در فضای مجازی می چرخد و از کاربران می خواهد تا آن را در گوشی خود نصب کنند. وقتی فردی این لینک جعلی را در گوشی خود نصب کند به صورت ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار شیادان مجازی قرار می دهد، بعد از نصب و بروزرسانی این برنامه جعلی، اطلاعات گوشی از جمله، عکس، فیلم، پیامک و مخاطبین گوشی در اختیار سایرین قرار می گیرد. این در حالی است که بارها پلیس فتا و کارشناسان فضای مجازی به کرات اعلام کرده اند که برای بروزرسانی برنامه شاد به لینک هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، اعتماد نکرده و به هیچ عنوان روی این لینک ها کلید نکنید.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

نحوه تشخیص شاد واقعی از جعلی

این برنامه رایگان است/  اپلیکیشن شاد یک برنامه کاملا رایگان است و برای نصب یا بروز رسانی نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست.

لینک بروز رسانی شاد در فضای مجازی پخش نمی شود/ برنامه شاد با ورود به منابع مجاز از جمله سایت آموزش و پرورش نصب می شود و به هیچ عنوان لینک آن در فضای مجازی منتشر نمی شود.

تنها راه بروزرسانی اپلیکیشن شاد، مراجعه به وب‌سایت shad.ir است/ لینک های ارسالی در شبکه های اجتماعی به منظور بروزرسانی اپلیکیشن شاد و دریافت هزینه به معنای کلاهبرداری است.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

برنامه شاد فعال است؟

شاید این سئوال در ذهن مخاطب ایجاد شود که آیا اپلیکیشن شاد همچنان فعال است بویژه در این روزهایی که مدارس تعطیل شده و بچه ها در تعطیلات تابستانی به سر می برند، این سئوالی است که سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا پاسخ می دهد. “درست است که برنامه آموزشی شاد با کاربرد آموزشی تعطیل شده است، اما همچنان به عنوان یک پیام رسان اجتماعی فعال است و بسیاری از دانش آموزان در آن فعالیت دارند. این پیام رسان همچون سایر پیام رسان ها از جمله اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارد و همان طور که مجرمان در این شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری می کنند از طریق پیام رسان شاد نیز اقدام به کلاهبرداری می کنند بویژه اینکه این شیادان می دانند بیشتر دانش آموزان در این پیام رسان فعال هستند و با دوستان خود در ارتباطند.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

عمده ترین کلاهبرداری از شبکه اجتماعی شاد، مالی است

پاشایی عمده ترین جرائم و کلاهبرداری های انجام شده در شبکه اجتماعی شاد را مربوط به کلاهبرداری مالی عنوان می کند و می گوید: مجرمان سایبری در این شبکه اجتماعی برای افراد پیام فرستاده و کاربران را  نسبت به بروزرسانی برنامه شاد ترغیب می کنند در حالی که در قالب این بروز رسانی یک بدافزار ارسال کرده و بلافاصله بعد از نصب این برنامه جعلی تمام اطلاعات افراد در دسترس این مجرمان قرار می گیرد.

"شاد" را بروز کن/ مراقب کلاهبرداران باشید

ارسال لینک یا نرم افزار با تلفن شخصی، کلاهبرداری است

وی در توصیه به شهروندان تاکید می کند: نباید به افراد غریبه در شبکه های اجتماعی اعتماد کرد و مطمئن باشید که هر جا نرم افزار و لینکی برای شما ارسال شد آن هم با تلفن شخصی یا اکانت های شخصی، یقین کنید که در معرض یک کلاهبرداری هستید.

معاون اجتماعی پلیس فتا در مورد شیوه های بروز رسانی برنامه شاد می گوید: باید برای بروز رسانی این برنامه به منابع و فروشگاه‌های معتبر رجوع کرد. هموطنان باید بدانند لینک های جعلی مخرب است و ممکن است اطلاعات آن ها مورد سوء استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر دریافت هر گونه هزینه ای در این زمینه به معنای سرقت است چرا که نصب اپلیکیشن شاد و بروزرسانی آن رایگان است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا