فرهنگ و هنر

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، صدای اذان از گلدسته‌های حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام که شنیده شد، هر لحظه بر تعداد زائران افزوده می‌شد. زائران یکی پس از دیگری در صفوفی منظم آماده اقامه نمازجماعت شدند. صحن حرم‌ها آنقدر شلوغ بود که به سختی می‌شد جایی برای اقامه نماز پیدا کرد.

 

شب گذشته؛ صفوف منظم زائران برای اقامه نماز جماعت در کربلا

با این وجود، زائران ارباب برای اینکه مشتاقان اقامه نماز جماعت بتوانند در کنار یکدیگر نماز را اقامه کنند، نزدیکتر شده تا نمازگزاران بیشتری بتوانند در صحن حرم حسینی حضور یابند.

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

پس از اقامه نماز مغرب و عشا، برخی با ذکر صلوات به سوی ضریح حرم امام حسین علیه‌الاسلام مشرف شده و برخی دیگر به بین‌الحرمین و حرم حضرت عباس علیه‌الاسلام رفتند. در هر گوشه از حرم ارباب محفل شادی به پا شد و کاروان‌های زیارتی در حرم جشن به پا کردند و زائران عراقی هم جشن میلاد سیدالشهدا علیه‌السلام را برپا داشتند. یکی نوای «یا حسین» سر می‌داد و در گوشه دیگری نوای «یا زهرا مددی» شنیده می‌شد.

 

 نماهنگ «روحی فداک یا حسین» به مناسبت میلاد امام حسین (ع)

شب گذشته همزمان با شب میلاد امام حسین علیه‌السلام، کربلا مملو از جمعیت بود. در این شب باشکوه برخی همچون شب‌های جمعه موکب راه‌اندازی کردند و برخی دیگر میزی در اطراف حرم قرار داده بودند و از زائران با شیر پذیرایی می‌کردند. کودکی با لیوان آب پذیرای زائران بود و دیگری به زوار نان تعارف می‌کرد.

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

در خیابان‌های منتهی به حرم‌های مطهر هم دیگ‌های بزرگ غذا روی آتش قرار داشت و از بعد از اذان مغرب توزیع غذای نذری آغاز شد. در این شب بسیاری از عراقی‌ها فاصولیا که با مرغ و لوبیا سفید طبخ می‌شود، به همراه برنج به زائران می‌دهند. چای عراقی و قهوه هم از نوشیدنی‌هایی است که در ایام مناسبتی مختلف بین زوار توزیع می‌شود و طرفدارهای زیادی دارد.

کربلا همزمان با میلاد امام حسین (ع)

امسال همزمان با هفته اول ماه شعبان بیش از سه هزار ایرانی به عتبات مشرف می‌شوند که هم‌اکنون نیمی از زائران در کربلا حضور دارند و ایام میلاد سرداران کربلا را در جوار حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام سپری می‌کنند.

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

همچنین ایرانیان حاضر در کربلا همزمان با شب میلاد سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلا محفل شادی به پا کردند. یکی از این محافل در بین‌الحرمین بود که زائران و مجاوران با حضور در جوار حرم حسینی به مولودی خوانی پرداختند. سیدمهدی میرداماد در این محفل روضه‌خوانی کرد و بسیاری از زائران ارباب به یاد مظلومیت اباعبدالله اشک ریختند و با نوای یا زهرا به یاد روز میلاد امام حسین علیه‌السلام و بوسیدن زیر گلوی ارباب گریستند. پس از آن نیز نوای سلام ارباب، مرا دریاب در بین‌الحرمین طنین‌انداز شد و بسیاری از عاشقان حسینی که فکر نمی‌کردند بتوانند در این ایام کربلا باشند، با اشک به ارباب سلام دادند و از این حضور شکرگزار بودند.

«ارباب! مرا دریاب» با صدای سیدمهدی میرداماد در بین‌الحرمین

پس از برپایی مراسم جشن میلاد امام حسین علیه‌السلام در بین‌الحرمین، زائران به سوی ضریح رفتند و دسته جمعی زیارت عاشورا را خواندند و این شب باشکوه را به امام زمان (عج) و حضرت زهرا سلام‌الله و امام علی علیه‌السلام تبریک گفتند.

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

یکی از زائران عراقی که از بصره به کربلا مشرف شده بود، در حالی که فرزند خردسالش را در دست گرفته بود و او را به ضریح ارباب نزدیک می‌کرد، اشک می‌ریخت و از سیدالشهدا برای فرزندش شفا می‌خواست. این بانوی عراقی در کنار حرم امام حسین علیه‌السلام می‌گفت که فرزندم را بعد از ۱۵ سال خودت دادی و حالا خودت هم حافظ او باش.

شب سعادتمند زائران کربلا در میلاد امام حسین+عکس و فیلم

هر کسی با هر نیت و خواسته‌ای در شب میلاد سیدالشهدا به کربلا آمده بود و به دعا و نیایش مشغول بود و این حضور تا بامداد امروز ادامه داشت. از ساعت ۲ بامداد دیگر حرم رو به خلوتی رفت و زائران به محل اقامت خود بازگشتند. در این ساعات خادمان حرب ارباب شروع به تمیز کردند و جارو زدن حرم کرده و فضا را برای حضور زائران برای اقامه نماز صبح آماده ساختند.

 

بامداد امروز؛  جارو زدن حرم پس از خلوتی

به گزارش فارس، سوم شعبان سالروز میلاد امام حسین علیه‌السلام است. بر همین اساس، هر ساله بسیاری مشتاقان زیارت کربلا در این ایام هستند که پس از ۲ سال، ایرانیان توفیق زیارت کربلا را کسب کرده و به حرم ارباب مشرف شدند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا