بین الملل

شراکت راهبردی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و دبیر کل شانگهای

شراکت راهبردی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و دبیر کل شانگهای

به گزارش خبرنگار یولن در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «ژانگ مینگ» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در شهر «تاشکند» دیدار و گسترش همکاری‌های و تحکیم شراکت منطقه‌ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و همچنین تمهیدات مراسم‌های اصلی در دوران ریاست ازبکستان در این سازمان را بررسی کردند.

در این دیدار تاکید شد که هم اکنون برای هماهنگی اسناد نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» اقداماتی در دست انجام است.

همچنین بر ضرورت تشدید پتانسیل سازمان در مبارزه با چالش‌ها و تهدیدات جدید برای ثبات و امنیت، تعمیق همکاری‌های چندجانبه بر اساس اصول «روح شانگهای» تاکید شد.

طرفین برای پیشبرد طرح‌های مشترک به هم پیوستگی در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی «سبز»، نوآوری، اقتصاد دیجیتال و تعاونی صنعتی توجه خاص مبذول داشتند.

همچنین نظر مشترکی در مورد لزوم از سرگیری روابط فعال فرهنگی و تبادل گردشگری در دوره پساپاندمی ابراز شد.

در این دیدار همچنین موضوعات مهم دستور کار بین المللی مورد بررسی قرار گرفت و بر لزوم افزایش نقش سازمان همکاری شانگهای در مسئله افغانستان و مشارکت فعال افغانستان در برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای تاکید شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

شراکت راهبردی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و دبیر کل شانگهای

شراکت راهبردی محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان و دبیر کل شانگهای

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا