بین الملل

شکست توطئه دشمن در حوادث اخیر ایران و افغانستان

شکست توطئه دشمن در حوادث اخیر ایران و افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، سید حسام رضوی، کارشناس مسائل افغانستان درگفت‌وگوی خبری درباره وقایع اخیر اظهار داشت: دو ملت ایران و افغانستان دارای روابط فرهنگی بسیار مشترکی هستند که فتنه اخیر آن را هدف قرار داده بود،  زبان مشترک، آیین‌های مشترک عید نوروز تمامی این موارد در زمره اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان مطرح می‌شود.

وی گفت: اگر به کشور افغانستان سفر کنید متوجه می‌شوید که تمامی این روابط فرهنگی که به صورت استاندارد تعریف شده مطرح نیست یعنی در غیر فارسی زبانان هم این روابط مشترک وجود دارد. 

این کارشناس  ادامه داد: روابط فرهنگی و دین مشترک  و  همچنین همزیستی تاریخی بین دو ملت که مصداق شعر نجیب بارور است که نشان می‌دهد زمانی این دو کشور در هم تنیده شده بود و تنها به دست یک کشورخبیث و از طریق مرز جغرافیایی از هم جدا شدند و این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی فرمود اسلام مرز ندارد و ما دنبال امت واحد اسلامی هستیم.

رضوی تصریح کرد: افغانستانی‌ها یک جمعیت مسلمان متعهد به دین هستند و اشتراکات ایران و افغانستان در مسئله دین بسیار گسترده است ولی اشتراکات فرهنگی را فقط نباید به زبان کاهش دهیم و این رفت و آمدهای دوطرفه به ایران و افغانستان سبک گسترش این اشتباه شده است در واقع این رفت و آمدها نوعی ایرانیزه شدن در افغانستان و نوعی افغانی نیز شدن در ایران را ایجاد کرده که به شکل ملموس حس می‌شود.

موسوی گفت: در افغانستان از قدیم بلوک شرق و غرب با یکدیگر درگیر بودند اتفاقات زیادی افتاد دشمن همیشه به دنبال این بوده که یک کشور با دولت تقریباً فرو مانده در افغانستان مستقر باشد که دشمن بتواند در آنجا منافع خود را پیاده کند و پایگاهی ایجاد کند که به سایرین را آسیب برساند.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: در طول ۲۰ سال گذشته که آمریکا در افغانستان حضور داشته،  و توافقنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا شد که این پیمان فرهنگی بوده به طوری که امریکایی‌ها موثر هستند که امواج رادیویی و آنتن‌های تلویزیونی را در طول این مدت در اختیار داشته باشند  و آمریکایی‌ها در زمان حضور خود در افغانستان بیش از ۲۸۰ شبکه تلویزیونی راه اندازی می‌کنند به همین میزان شبکه‌های رادیویی هم گسترش می یابد که در اختیار آنها بوده و در دوردست ترین نقاط که امکان کار با گوشی همراه نبوده و شبکه‌ها فعال بودند.

وی گفت در واقع این جنگ آمریکایی جنگ فرهنگی بوده که از طریق آن منافع سیاسی امنیتی و اقتصادی خود را در آنجا تامین می‌کردند و فتنه اخیر هم همین هدف را دنبال می‌کند، در حالی که اشغال افغانستان به پایان رسید و حکومت جدید بر سر کار آمده است و کسی این حکومت را به رسمیت نشناخته و متاسفانه فضا برای فتنه جدید آمده است و راهبرد جدید رو به رو قرار دادن دو ملت است.

موسوی گفت: دشمنی بین دو دولت که یک طرف آن یک دولت قوی و قدرتمند مانند جمهوری اسلامی است که خود گردانده سیاست خارجی در منطقه و در مقابل اتفاقات هوشیار است  و بنابراین در سیاست جدید با کلیپ‌های ساختی دشمن سعی دارد که ملت ها را روبروی یکدیگر قرار دهد. 

وی تاکید کرد: ایران در طول چهل سال گذشته میزبان مهاجرین بوده و هیچگاه به پناهجویان بی احترامی نکرده و همواره دو دولت در کنار یکدیگر بودند، یکی از مصداق زندگی مسالمت آمیز ایرانی‌ها و افغان‌ها را می توان در فرمان رهبری ایران مبنی بر تحصیل رایگان کودکان افغان است و این در حالی است که بسیاری از مهاجران در ایران به صورت غیرقانونی زندگی می‌کنند.

این کارشناس در پایان گفت: این در حالی است که پس از فتنه اخیر مردم کابل با حضور در مقابل سفارت این کشور از مقامات دلجویی کرده و با برملا ساختن این فتنه، توطئه دشمن به یک فرصت تبدیل شده و وحدت میان مردم ایران و افغانستان را پررنگ کرد و در نهایت این حوادث به همدلی بیشتر این دو کشور منجر شد. 

/انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا