سلامت

شیوع موج جدید ویروس زیکا در هند

به گزارش یولن از روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور، دکتر «نپال سینگ» رئیس بخش پزشکی منطقه «کانپور» از پرجمعیت ترین ایالت های «اوتار پرادش» گفت: « موجی رو به افزایش از مبتلایان به ویروس زیکا به راه افتاده است و بخش بهداشت این منطقه تیم هایی را برای مبارزه با گسترش این بیماری تشکیل داده است. » 

در سال های اخیر گزارش هایی از ابتلا مردم به این ویروس در چندین ایالت هند داده شده است. با این وجود «امیت موهان پراساد» یکی از مقامات ارشد دولتی بخش بهداشت و رفاه عمومی «اوتار پرادش» گفت که این اولین شیوع ویروس زیکا در این ایالت بوده است. 

اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در شهر صنعتی «کانپور» روز ۲۳ اکتبر شناسایی شد و طی هفته گذشته تعداد مبتلایان به این ویروس افزایش داشت. 

ویروس «زیکا» برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در کشور اوگاندا در گونه ای از میمون ها شناسایی شد و نخستین مورد ابتلای انسان به این ویروس در کشور های اوگاندا و تانزانیا گزارش شده است.

این ویروس که از پشه به انسان منتقل می شود در سال ۲۰۱۵ در برزیل به اپیدمی تبدیل شد و هزاران کودک با بیماری میکروسفالی به دنیا آمدند که اختلالی در کودکان است که با اندازه سرهای کوچک است. 

بررسی ها نشان داده است که هند دارای پتانسیل بالایی برای شیوع ویروس زیکا می باشد زیرا این کشور دارای بهترین شرایط جوی برای شیوع گسترده این ویروس است. همچنین تعداد زیادی از شهروندان هندی هر سال برای کار به مناطقی سفر می کنند که پیش از این ویروس زیکا در آنجا فعال بوده است.

این ویروس می تواند در زنان جوان و باردار بسیار خطرناک ظاهر شود. زیکا معمولا سبب ایجاد بیماری های خفیف می شود و این امر تشخیص آن را در میان سایر بیماری ها با مشکل روبرو می کند و این امر می تواند یکی از عوامل عدم تشخیص این ویروس در هند باشد.

ویروس «زیکا» از طریق نیش پشه «ادیس» منتقل می شود. افراد مبتلا به ویروس زیکا معمولا دارای نشانه هایی مانند تب خفیف، خارش پوست، ورم ملتحمه، درد عضلات و مفاصل، ضعف و سردرد می شوند. این نشانه ها معمولا ۲ تا ۷ روز ادامه می یابند.

تاکنون روش درمان و یا واکسن خاصی برای مقابله با این بیماری تولید نشده است. تنها روش برای پیشگیری از عفونت، پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است. فقط ۲۰ درصد افراد، علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی‌شوند و در نتیجه دشوار می‌شود ابعاد واقعی آلودگی به آن را مشخص کرد. بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» در آمریکا، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشم‌ها است.

شیوع ویروس زیکا در سال ۲۰۱۶ درمناطق مختلف در آفریقا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه گزارش شد و انتشار آن تا اواسط سال ۲۰۱۷ ادامه یافت. پس از افزایش شدید آمار مبتلایان به ویروس زیکا، سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را یک حالت اضطراری جهانی اعلام کرد. این سازمان رویکردی درازمدت برای مقابله با این ویروس در پیش گرفته است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا