بین الملل

صدور حکم جلب برای رهبر جماعت «صرخی» در عراق

صدور حکم جلب برای رهبر جماعت «صرخی» در عراق

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، رسانه‌های عراقی، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، خبر دادند که دادگاه تحقیق شهر «عماره» در جنوب شرق عراق حکم جلب «محمود صرخی» را صادر کرده است.

بنابر گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه شورای قضایی آمده است: « دادگاه تحقیق عماره حکم جلبی علیه متهم “محمود عبدالرضا محمد” ملقب به “محمود صرخی” صادر کرده است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «دادگاه، مطابق با احکام ماده ۳۷۲ مجازات‌ها، حکم جلب را صادر کرده است؛ احکام این ماده بر پیگرد هر فردی که به صورت علنی به اعتقاد یک طایفه‌ای دینی تعرض می‌کند و به تحقیر شعایر آن می‌پردازد، تأکید دارد». 

«محمود بن عبد الرضا بن محمد الحسنی الصرخی» مرجع خود خوانده در عراق است که خود را حسنی نسب می‌داند. وی در سال ۲۰۰۳ و پیش از سرنگونی رژیم صدام به یکباره ظاهر شد و خود را به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت‌الله العظمی معرفی کرد. الصرخی به رغم نداشتن وزنه‌ای علمی، خود را از شاگردان آیت‌الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و از سال ۲۰۰۳ میلادی (در ۴۰ سالگی) با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز نمود.

جنجال جدید از آن‌جا آغاز شد که «علی موسی عاکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» در شهرستان «الحمزه الغربی» در استان بابل که از پیروان محمود صرخی است، هفته گذشته در جریان سخنرانی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد، خواستار تخریب کلیه مرقدها، قبور، مزار انبیاء و امامان و شخصیت‌های دینی شد. این امر با محکومیت و اعتراض شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات‌ و تجمع مقابل دفاتر جماعت صرخی، موجی علیه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

 به دنبال این اظهارات، رسانه‌های عراق از تظاهرات‌ ساکنان معترض ناحیه الحمزه در بابل و بستن کلیه دفاتر جماعت صرخی به دستور رئیس پلیس این استان خبر دادند. پس از تجمع اعتراضی ساکنان الحمزه مقابل دفتر جماعت صرخی، نیروهای پلیس بابل خود را به این معترضان رساندند و به مطالبات آن‌ها پاسخ دادند.

شدیدترین واکنش را از سوی «مقتدی صدر» بود. رهبر جریان صدر اخیرا به «محمود الصرخی» هشدار داد که نهایتا تا سه روز دیگر از علی موسی عاکول اعلام برائت کند و در غیر این صورت، وی شخصاً براساس دین، وجدان، قانون و عرف معقول جامعه وارد میدان خواهد شد. وی تاکید کرد که شایسته نیست از ترویج عقاید فاسد در جامعه عراق چشم‌پوشی شود.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا