همدان

صدور مجوز ایجاد سردخانه در نهاوند با ظرفیت ۱۲ هزار تن

کریم حاج باباعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند قطب اصلی تولید سیب استان همدان است که با توجه به کمبود فضای سردخانه و نبود صنایع تبدیلی از ارزش افزوده زیادی در این زمینه برخوردار نیست.

وی گفت: در حال حاضر این شهرستان دارای سه سردخانه به ظرفیت ۹ هزار تن میوه است که با توجه به تولید بالای انواع میوه به ویژه سیب نیاز بیشتری به فضای جدید دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: به منظور رفع مشکل کمبود سردخانه، در حال حاضر اقدامات لازم برای احداث فضای جدید در دست اقدام است که در این راستا کار صدور مجوز برای ایجاد ۱۲ هزار تن فضای جدید در دست اقدام است.

وی به نقش صنایع تبدیلی در ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: بزرگترین عامل در راستای افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی کشاورزان گسترش صنایع تبدیلی است که برای ایجاد آنها به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز نیست.

حاج‌باباعلی افزود: از جمله صنایع تبدیلی که می‌توان در روستاها ایجاد کرد صنایع لبنیات‌سازی، کارخانه‌ آبمیوه‌گیری، تهیه رب گوجه فرنگی و تهیه خشکبار و… است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد صنایع تبدیلی و میوه‌خشک‌کنی در شهرستان تا کنون چندین  مجوز صادر شده است یادآور شد: سطح زیر کشت باغات سیب نهاوند ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است که ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه در هر هکتار باغ سیب بین ۶۰ تا ۷۰ تن  برداشت سیب وجود دارد افزود: کل برداشت سیب درختی شهرستان حدود  ۸۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه برداشت سیب نهاوند از ارقام گلاب و زودرس شروع و به انواع قرمز و زرد در پاییز می‌رسد، تولید سیب نهاوند را ۴۵ درصد مجموعه سیب تولیدی استان عنوان کرد و گفت: سیب این شهرستان به خاطر خشکسالی و تنش منابع آبی دچار کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی شده است ولی همچنان کیفیتی مرغوب دارد.

انتهای پیام/ ۳۱۴۰/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا