کرمان

صدور ۴۴۲ شناسنامه برای فرزندان با مادر ایرانی و پدر افغانستانی در کرمان

به گزارش یولن از کرمان، یدالله موحد امروز در کارگاه «نظام عدالت ویژه اطفال و نوجوانان با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده» در کرمان اظهار داشت: کودکان و نوجوان با توجه به شرایط‌شان برای رشد جسمانی و اخلاقی به یک محیط امن در خانواده، محیط آموزشی و جامعه نیاز دارند.

وی ادامه داد: رویکرد دین مبین اسلام و تعالیم عالی شرع مقدس اسلام و نظام قضایی ایران با اقباس از این تعالیم دینی تلاش بی‌وقفه‌ای را طی بیش از ۴۰ سال گذشته برای فراهم کردن بستر امن مورد احتیاج کودکان و نوجوان آغاز کرده و ادامه می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اضافه کرد: تحولات چشمگیری را در دهه اخیر در قوانین شاهد هستیم و گام های بزرگی برای صیانت و حمایت از حقوق نوجوانان برداشته شده است که  نقطه عطف آن قوانین حمایتی اصلاحی و تربیتی است.

موحد افزود: قبول داریم که یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در هر شرایطی اطفال و نوجوانان هستند و ابتکارات و نوآوری‌هایی در قانون جدید ما آمده اما با وجود گام‌های بلندی که برداشته شده است تلاش شود تا تدابیر ما در جامعه جاری شود تا شاهد تحولات باشیم.

وی ابراز داشت: با  چالش‌های جدی در زمینه قوانین مواجه هستیم که از آن جمله می‌توان به قانون ۹۱ مجازات اسلامی و درک ماهیت جرم و حرمت آن، شبهه در رشد و کمال مرتکب و مسائل مرتبط با حضانت کودکان اشاره کرد و زیرساخت ها و ساختارهای لازم و منابع مالی و انسانی کارآمد در این قانون دیده نشده است.

موحد از رشد فضای دیجیتال و سایبری و اثر آن بر کودکان و نقض حقوق آنها در این فضا سخن به میان آورد و بیان داشت: توجه جدی به فضای مجازی نیست و باید اقدامات جدی امن در این فضا برای کودکان و نوجوانان انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه کودکان مهاجر و پناهنده تصریح کرد: استان کرمان شاه‌راه ورود اتباع افغانستان است و به طور متوسط بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر به طور غیرمجاز به مقصد عبور از کشور و یا استان از کرمان عبور می‌کنند و نخستین استانی هستیم که اتباع مجاز می‌توانند در ۱۶ شهرستان تابعه آن اقامت داشته باشند.

موحد عنوان کرد: نخستین فرصت‌های شغلی برای اتباع افغانستان در استان کرمان وجود دارد که شامل باغات پسته، کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی، احداث ساختمان و بنا و برخی مشاغل دیگر می‌شود و آنها ۷۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمان را دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار تبعه مجازو غیرمجاز افغانستانی در استان کرمان سکونت دارند که معادل ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان است، اظهار کرد: ۶۱۲ هزار نفر دانش‌آموز در استان کرمان داریم و شمار دانش آموزان اتباع افغانستان بین ۲۹ هزار تا ۳۳ هزار نفر است و در این در شرایطی‌ست که ۳ هزار دانش‌آموز افغان به علت ازدواج زودهنگام  و دیگر مسائل فرهنگی موفق به ادامه تحصیل نمی‌شوند.

موحد شمار دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های استان کرمان را ۵۰۰ نفر ذکر و بیان کرد: مدارس اختصاصی فرزندان اتباع ۴۷ مدرسه است که ۳۹ مدرسه توسط دولت ایران و ۸ مدرسه توسط کمیساریای احداث شده و ۲۲۲ مدرسه نیز اتباع افغانستانی را دارند.

وی ابراز داشت: ۲ هزار نفر اتباع افغانستانی در استان کرمان آموزش فنی و حرفه ای را فرا گرفته‌اند و ۳ هزار بسته لوازم التحریر و ۲ هزار و ۷۰۰ تبلت با مشارکت دولت ایران و سازمان‌های بین‌المللی به دانش‌آموزان افغانستانی اهدا شده است.

موحد اضافه کرد: ۵ مرکز بهداشتی اختصاصی برای اتباع افغانستانی در استان کرمان داریم و توزیع اقلام بهداشتی و نظافتی  به دانش‌آموزان و یک زایشگاه اختصاصی برای اتباع افغانستانی در نظر گرفته شده است و آمار زایمان زنان افغانستانی در منزل از ۱۹ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد:  در استان کرمان ۲ هزار نفر کودک و نوجوان دارای مادر ایرانی و پدر افغانستانی داریم که تاکنون ۵۳۷ نفر به ثبت احوال برای صدور سند سجلی معرفی شده‌اند و شناسنامه برای ۴۴۲ نفر صادر شده است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا