بین الملل

صنعاء: شورای امنیت قطعنامه توقف جنگ صادر کند؛ ریاض از سنگ‌اندازی دست بردارد

صنعاء: شورای امنیت قطعنامه توقف جنگ صادر کند؛ ریاض از سنگ‌اندازی دست بردارد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل و شورای امنیت درباره خطرات افتراءهای سخنگوی ائتلاف سعودی درباره بندرهای «الحدیده» که مقدمه‌ای برای هدف گرفتن این بنادر است، هشدار داد؛ بنادری که شریان اصلی برای واردات هشتاد درصد از نیازهای غذایی، کمک‌های انسانی و مشتقات نفتی ملت یمن است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «سبأ»، شرف در این نامه نوشت، هر کشتی که وارد بندرهای الحدیده می‌شود مجوز تفتیش بر اساس سازوکار سازمان ملل متحد را دارد با این وجود نیروهای ائتلاف سعودی-آمریکایی اقدام به توقیف این کشتی‌های حامل مشتقات نفت و گاز خانگی می‌کنند و اجازه ورود آنها به بندر «الحدیده» را نمی‌دهند.

وی تأکید کرد، اظهارات سعودی درباره سوءاستفاده از بندرهای الحدیده برای قاچاق سلاح چیزی جز یک توجیه برای تخریب این بنادر نیست.

هشام شرف ادامه داد، حمله به یمن بزودی وارد هشتمین سال می‌شود و نظام سعودی باید هر فرصت در دسترسی به منظور تحقق صلح ، توقف حملات نظامی ، رفع محاصره و نشستن بر سر میز مذاکره را غنیمت بشمارد.

وی در ادامه از ریاض خواست از حمایت از شبه‌نظامیان و گره‌های مسلح غیرقانونی که در راستای سنگ‌اندازی در تلاش‌ها برای صلح مادامی که بر اساس شروط سعودی نیست، دست بردارد. موضوعی که وضعیت شبه جزیره عربستان و جنوب دریای سرخ را ناامن می‌کند و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

در ادامه این نامه به مشروعیت اقدامات نیروی دریایی یمن برای حفاظت از حاکمیت آبهای یمن از جمله مقابله با هر کشتی حامل بار اسلحه گریز زده شده و آمده است، کشتی باری نظامی امارات «روابی» برای این توقیف شد که بار اسلحه و تجهیزات نظامی داشت و برای کشتن یمنی‌ها به کار گرفته می‌شد. ادعاها مبنی بر اینکه این کشتی یک بیمارستان سیار حمل می‌کرده، کذب است و فیلم‌ها و تصاویر منتشره، این را ثابت می‌کنند.

هشام شرف سپس بر اهمیت عمل کردن شورای امنیت به مسؤولیت خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و حمایت از ملت یمن از تروریسم و جنایات نظام سعودی و متحدانش پرده برداشت.

وی در پایان از شورای امنیت خواست با صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور تمامی طرف‌ها را ملزم به توقف جنگ خصمانه و رفع محاصره فراگیر یمن ملزم کند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا