بین الملل

صنعاء: عربستان و امارات حق ندارند درباره یمن نشست برگزار کنند

صنعاء: عربستان و امارات حق ندارند درباره یمن نشست برگزار کنند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، برخی مسئولان عرب در شورای همکاری خلیج فارس امروز سه‌شنبه خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف‌های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت بعمل آورد.

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به این ادعا، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که دعوت شورای همکاری خلیج فارس از هیأت صنعاء برای رایزنی در ریاض، صحت ندارد.

شرف تأکید کرد، آیا عقلانی است که از مزدوران وابسته به عربستان سعودی و امارات به عنوان نمایندگان یمن و هیأت صنعاء دعوت به عمل آید در حالی که شورای همکاری و ابوظبی و ریاض که میزبان این دیدار هستند، عامل اصلی جنگ و محاصره یمن به شمار می‌روند؟.

وی تأکید کرد که عربستان و امارات باید پیش از هر گونه حل و فصل سیاسی، اقدامات بشردوستانه‌ای انجام دهند از جمله «بازگشایی فرودگاه، کاهش محاصره و ورود فرآورده‌های نفتی و گاز خانگی، توقف حملات».

وزیر خارجه یمن خطاب به ائتلاف سعودی خاطر نشان کرد: «ما هفت سال ایستادگی نکردیم که الان بخواهیم مسئله خود را بفروشیم، یعنی حاکمیت ملی، تصمیم گیری آزاد و حفظ منافع ۳۰ میلیون یمنی».

شرف در پایان تأکید کرد که این ایستادگی در برابر ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، برای کسب دستاوردهای خاص نبوده است؛ زیرا یمن و ملت این کشور، ماندگارتر هستند.

این در حالی است که منابع خبر امروز مدعی شدند، دعوتنامه‌های رسمی برای مشورت درباره یمن طی چند روز آینده ارسال خواهد شد و جنبش انصارالله یمن نیز در میان طرف‌‌هایی قرار دارد که شورای همکاری در حال بررسی دعوت از آن‌ها برای این نشست است.

به گفته این منابع، در صورت موافقت رهبران انصارالله برای حضور در نشست، این نشست ۲۹ مارس تا ۷ آوریل (۹ فروردین تا ۱۸ فروردین) در ریاض برگزار خواهد شد و مسئولان انصارالله در صورت موافقت برای حضور در این نشست، تضمین‌های امنیتی دریافت خواهند کرد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا