کرمان

ضرورت تهیه اطلس فرونشست زمین در کرمان/بیشتر دشت‌های استان درگیر شدند

ضرورت تهیه اطلس فرونشست زمین در کرمان/بیشتر دشت‌های استان درگیر شدند

به گزارش یولن از کرمان، مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان امروز در جلسه ستاد بحران استان با هدف بررسی وضعیت فرونشست زمین اظهار داشت: به تدریج علائم فرونشست زمین در سطح استان در حال نمایان است و علاوه بر دشت‌ها به‌تدریج در مناطق مسکونی استان نیز علائم فرونشستگی دیده شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست از عوامل متعددی نشأت می‌گیرد و دستگاه‌های اجرایی استان اقدامات خوب و مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند، عنوان کرد: سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان هواشناسی در مورد روستاهایی که در این سیل اخیر دچار فرونشست شده‌اند هشدار داده بودند.

تهیه اطلس فرونشست زمین برای ۶ شهرستان

مصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون امور عمرانی استاندار کرمان نیز اظهار کرد: اگر برخی از مسائل مهندسی را که در فرو نشست باید منظور شود به اطلاع مردم برسانیم، حداقل آنها در منطقه‌ای که احساس می‌کنیم مشکل دارد در حد آیین‌نامه‌ها زیرساخت آنها را اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: یک مطاله باید در سطح استان در نقاط مختلف انجام شود تا وضعیت نشست زمین دقیق بررسی شود تا بتوانیم بهتر برنامه‌ریزی کنیم، به اداره کل مسکن و شهرسازی در زمینه بحث مالی در مورد مطالعات فرونشست زمین کمک خواهیم کرد تا بحث مطالعات آن انجام شود.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان با تأکید بر اینکه باید نقشه فرونشست استان سریعا تهیه شود و در فاز اول، اولویت مناطق بحرانی و حادثه‌خیز استان است، افزود: از ۲۳ شهرستان استان تنها ۶ شهرستان اطلس فرونشست آنها تهیه شده و باید اطلس فرونشست بقیه مناطق سریعتر انجام شود.

اکثر ابنیه شهر کرمان دچار ترک شده‌اند

علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز اظهار داشت: پیرو مصوبات ستاد مدیریت بحران که پنجم دی ماه سال جاری در شهرستان بم برگزار شد، تصمیمات در مورد پهنه‌بندی خطر فرونشست زمین در سطح استان با حضور رئیس سازمان وقت مدیریت بحران کشور انجام شد.

وی بیان داشت: سه عامل فرونشست زمین در استان کرمان شامل افت سطح آب‌های زیرزمینی، گسل‌ها و قنات‌هایی هستند که خشک شدند و اتصال آنها به هم  باعث فرونشست می‌شود.

حاجی‌زاده ابراز داشت: در شهر کرمان ۴۰ هزار میله قنات گفته می‌شود وجود داشته که ۷۰ کیلومتر قنات است در دهه‌های گذشته و گاها در مسیر این قنات ساخت و ساز صورت گرفته و اگر داخل این قنات‌ها آبی ایجاد شود دچار فرونشستی خواهند شود و اکثر ابنیه شهر کرمان دچار ترک شده‌اند.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده بودند در شهر سیرجان نیز ۳۰۰ قنات داریم و به همین دلیل در سیرجان هم فرو نشستگی وجود دارد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه اولین دشت کشور در سال ۴۰ دچار فرونشست شد، دشت رفسنجان بوده است، تصریح کرد: اجرای فاضلاب‌ها هم خطر فرونشست دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

مطالعات در زمینه فرونشستگی زمین در  کرمان

علی رشیدی مدیرکل زمین‌شناسی استان کرمان نیز اظهار داشت:  بیشتر دشت‌های استان کرمان از جمله   شهرستان رفسنجان جلگه نوق، کشکوئیه، سیرجان، اروزوئیه دشت صوغان،غرب شهرستان کهنوج، در شرق فهرج و نرمشیر، شهرستان زرند بین زرند و یزدان شهر، جیرفت و عنبرآباد، دشت فاریاب در شهرستان فاریاب، شهرستان قلعه‌گنج و منوجان درگیر فرونشست شده‌اند.

وی افزود: در جنوب استان و روستای گنج‌آباد منوجان بعد از سیل‌های اخیر شکاف‌های نمایان شده که اندازه آن زیاد است و همچنین اسلام‌آباد در دهه ۸۰ فرونشست داشته است .

رشیدی عنوان کرد:  از سال ۹۸ مطالعات در زمینه فرونشستگی زمین در  کرمان انجام گرفته و در جنوب شهر، هفت باغ و در مسیر چوپار فرونشست داشتیم و خطر فرونشست در شهر کرمان زیاد است و در ۲۷ ماه بررسی انجام شده که ۶۲ سانتی‌متر فرونشست داشتیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا