بین الملل

طالبان: اجرای پروژه تاپی تا پایان سال جاری در افغانستان آغاز می‌شود

طالبان: اجرای پروژه تاپی تا پایان سال جاری در افغانستان آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرده است که وزیر خارجه این گروه و هیات همراه با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرده است.

«عبدالقهار بلخی»، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در توئیتی نوشت: امیر خان متقی، وزیر خارجه در راس یک هیات بلندپایه دولتی با رشید ماردوف، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ترکنمستان درباره همکاری‌های اقتصادی و امنیتی گفت‌وگو کرده است.

به گفته بلخی، در این نشست پیرامون روابط دوجانبه دیپلماتیک و اقتصادی، همکاری‌های امنیتی، آغاز هرچه زودتر پروژه‌های تاپی و تاپ، رشد تجارت و فعالیت بخش خصوصی رایزنی شده است.

در این دیدار تأکید شده است که نشستی در مورد پروژه تاپی ‏در ۲۲ ماه جاری میلادی در کابل برگزار شود و کار پروژه تاپی و تمدید راه‌ آهن در ماه مارس (اسفند) سال جاری افتتاح و عملاً آغاز شود.

همچنان در این نشست روی افزایش صادرات سنگ مرمر، میوه تازه و خشک و نیز تکمیل پروژه‌های خط آهن در آقینه و تورغندی و سرمایه‌گذاری روی برق‌ بادی توافق شده است.

از سوی دیگر، در این نشست ترکمنستان توافق کرده‌ است که ‏برای دانشجویان افغان در بخش‌های نفت و گاز، خط‌ آهن و سایر بخش‌های فنی، بورسیه‌های تحصیلی بدهد.

به گفته بلخی، در این نشست هم‌چنان توافق صورت گرفت تا از افغانستان به‌عنوان مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود و گاز مایع، مواد معدنی و خوراکه و سایر اموال تجاری از همین مسیر انتقال یابد.

هیأتی از طالبان به ریاست امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت سرپرست طالبان دو روز پیش برای دیدار با مقام‌های ترکمنستان وارد عشق‌آباد شد.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا