اقتصادی

مشکل اقتصاد ایران در سه راه ضرابخانه حل نمی‌شود/ دلیل عدم مهار تورم روشن است

مشکل اقتصاد ایران در سه راه ضرابخانه حل نمی‌شود/ دلیل عدم مهار تورم روشن است

به گزارش خبرگزاری یولن، در روزهای اخیر سخنان انتقادی عبدالناصر همتی درباره میزان افزایش نقدینگی و تورم بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری داشته است. رییس کل اسبق بانک مرکزی که طی سال‌های گذشته مهمترین منتقد اقتصادی دولت سیزدهم محسوب می‌شود و غالبا در صفحه‌ی شخصی خود نسبت به برنامه‌های اقتصادی دولت نقدهایی را مطرح می‌کند در تازه‌ترین اظهاراتش مساله تورم و چاپ پول را مورد اشاره قرار داده و در ویدیویی تاکید کرده است: در تحلیلی گفتم؛ با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۵۰-۴۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نیست و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد. بلافاصله دستور تخریب صادر شد که زمان شما چنین بود و چنان …

او تاکید کرده است: می‌دانید دلیل اصلی عدم توفیق دولت سیزدهم در تحقق وعده کنترل تورم و نرخ ارز چیست؟ یک علت مهم این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا ، همتی را متهم به سوگیری سیاسی و ماندگار در فضای انتخاباتی سال ۱۴۰۰ کرده و آمارهای ارائه شده از سوی وی را زیر علامت سئوال سنگینی قرار داده است.

مشکل اقتصاد ایران در سه راه ضرابخانه حل نمی‌شود/ دلیل عدم مهار تورم روشن است

بازی با الفاظ مشکل را حل نمی‌کند

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگویی با خبرگزاری یولن با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی آقای همتی بر مبنای آمارهای منتشر شده از سوی مراجع رسمی است، گفت: بازی با الفاظ و بازی با آمار نمی‌تواند مشکل دولت سیزدهم را حل کند. بهتر است مقامات دولت سیزدهم به جای متمرکز شدن بر روی این مساله که صدای منتقدان را خاموش کنند، به این موضوع فکر کنند که چرا در فاصله سال های ۱۴۰۰ تا کنون هزینه و مخارج دولت بیش از دو برابر افزایش یافته اما درآمد کارکنان دولت چنین رشدی را تجربه نکرده است.

او گفت: متاسفانه این دولت با بحران جدی در عدم آشنایی با بدیهیات اقتصاد روبروست و من واقعا برای توصیف این وضعیت از عبارت جهالت اقتصادی استفاده می‌کنم. این دولت درگیر جهالت اقتصادی است و اگر چنین نبود، با گذشت بیش از چهل وپنج روز از سال بودجه این مملکت هنوز بلاتکلیف نبود.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در حقیقت بخش درآمدی بودجه تا کنون تعیین تکلیف شده است و بخش درآمد فقط سه بخش مالیات، نفت و اوراق مالی را در بر می‌گیرد اما هنوز تکلیف مهمترین مساله یعنی مخارج بودجه روشن نیست. این در حالی است که دولت با رشد فزاینده مخارجش در شرایط کنونی روبرو شده است.

واقعیات اقتصاد را قبول کنید

پازوکی با اشاره به تورم بالای موجود در اقتصاد ایران گفت: این تورم محصول رشد نقدینگی و بی‌انضباطی مالی و پولی است.

او گفت: متاسفانه دولت رییسی با بی‌انضباطی شدید مالی و پولی روبرو است و کسی نمی‌تواند این آشفتگی را کتمان کند. دولت در شرایطی که ایران با بحرانی بسیار جدی مواجه است هیچ تدبیری برای مهار هزینه‌هایش ندارد و اتفاقا هزینه نهادهای وابسته به دولت و حاکمیت بسیار بسیار افزایش یافته است. به عنوان مثال در حالی که حقوق کارکنان تنها بیست درصد افزایش داشته است، بودجه صدا و سیما بنا بر اعلام شخص آقای منظور حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

او گفت: دولتی که مدعی جنگ با جهان است باید بتواند مخارج خود را کنترل کند نه اینکه هر روز به هر بهانه در صدد افزایش میزان خرج و مخارجش باشد و تورم را به جامعه تحمیل کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تورم ناشی از رشد شدید نقدینگی است، گفت: مشکل اقتصاد ایران در سه راه ضرابخانه حل نمی‌شود. فکر نکنید با دستور به بانک مرکزی برای چاپ پول می‌توانید کسری بودجه را بحران کنید و نتیجه این می‌شود که تورم بالا می‌رود و ارزش پول ملی به شدت نزول می‌کند و در نتیجه قدرت خرید مردم هر روز کمتر از دیروز می‌شود.

او گفت: کاش دولت عزم آن را داشت که واقعیت را بپذیرد، ما دیگر اصراری داریم که دولت بیاید و برنامه اصلاحی بدهد، فقط می‌خواهیم قبول کنند که سطح مدیرانشان به شدت نازل است و ما در این بخش با عقبگرد شدید مواجهیم و می‌بینیم سطح مدیریت و دانش افرادی که امروز بر سر کار هستند با کسانی چون نوربخش و دیگر مسئولان دهه هشتاد به هیچ روی قابل قیاس نیستند.

به گفته این استاد اقتصاد، دولت اگر دقیق دلایل عدم توفیقش در مهار تورم را بررسی کند، متوجه خواهد شد که مشکل اصلی به رشد نقدینگی، عدم توجه به تولید و همچنین بی انضباطی باز می‌گردد و با بازی با آمار بی‌فایده استد چون مردم در خرید روزانه نتیجه سیاست‌های اقتصادی را می‌بینند.

۲۲۳۲۲۳

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا