بین الملل

طرح آمریکا برای مقابله با چین در جزایر سلیمان

طرح آمریکا برای مقابله با چین در جزایر سلیمان

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ایالات متحده در اقدامی جدید برای تقابل با چین و افزایش نفوذ در منطقه اقیانوس آرام قصد دارد پس از ۲۹ سال سفارت خود را در «جزایر سلیمان» مجمع‌الجزایری واقع در غرب اقیانوس آرام جنوبی، در بازگشایی کند.

در اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده به کنگره که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است، آمده است که واشنگتن برای جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ چین، قصد دارد در منطقه اقیانوس آرام نفوذ خود را گسترش دهد و در همین راستا در صدد بازگشایی سفارتخانه در جزایر سلیمان است.

این خبر در حالی منتشر شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز (شنبه) در جریان تور آسیایی خود که از استرالیا آغاز شده و در هاوایی به پایان می‌رسد، وارد «فیجی» شد.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ساکنان جزایر سلیمان تاریخ خود را با آمریکایی‌ها در میدان‌های جنگ جهانی دوم گرامی می‌دارند، اما ایالات متحده در خطر از دست دادن روابط ترجیحی خود قرار دارد زیرا چین «به‌شدت به دنبال تعامل» با سیاستمداران نخبه و تاجران در جزایر سلیمان است.

واشنگتن برای جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ چین، قصد دارد در منطقه اقیانوس آرام نفوذ خود را گسترش دهد و در همین راستا در صدد بازگشایی سفارتخانه در جزایر سلیمان است.

 

ایالات متحده پیش از این به مدت پنج سال سفارتخانه‌ای را در جزایر سلیمان راه‌اندازی کرد و در نهایت در سال ۱۹۹۳ آن را تعطیل کرد و از آن پس، امور دیپلمات‌های آمریکا از کشور همسایه «پاپوآ گینه نو» امور مربوط به جزایر سلیمان را مدیریت و اداره می‌کنند.

دولت بایدن در زمان روی کار آمدن وعده داده بود که تمرکز اصلی آمریکا از غرب آسیا به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مقابله با چالش چین منتقل شود و هم‌اکنون خبر بازگشایی سفارت آمریکا در جزایر سلیمان با راهبرد دولت بایدن در خصوص منطقه آسیا و اقیانوسیه همخوانی دارد و هدف اصلی آمریکا مقابله با افزایش نفوذ چین در این منطقه است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه خود به کنگره آمریکا نوشت: «ایالات متحده منافع راهبردی در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با جزایر سلیمان دارد. جزایر سلیمان بزرگترین کشور جزیره اقیانوس آرام است که آمریکا در آنجا سفارت ندارد».

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که انتظار ندارد فوراً یک سفارت جدید بسازد اما در ابتدا مکانی را با هزینه اولیه ۱۲.۴ میلیون دلار اجاره خواهد کرد. سفارت در «هونیارا» پایتخت جزایر سلیمان واقع خواهد شد و با دو کارمند آمریکایی و حدود پنج کارمند محلی شروع به کار خواهد کرد.

آمریکا با ۱۲.۴ میلیون دلار ساختمانی را در پایتخت جزایر سلیمان بعنوان سفارتخانه اجاره می‌کند و با دو کارمند آمریکایی و پنج کارمند محلی شروع به کار می‌کند.

 

وزات خارجه آمریکا سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «وزارت خارجه باید بخشی از این افزایش حضور آمریکا باشد و دیگر نقش یک بازیگر از راه دور را ایفا نکند».

بلینکن پس از آن وارد فیجی شد که وزارت خارجه آمریکا از برنامه سپاه صلح برای بازگشایی دفتر در جزایر سلیمان و استخدام نیروهای داوطلب در آنجا و همچنین راه اندازی اداراتی در جزایر سلیمان خبر داد.

بلینکن قصد دارد در فیجی با رهبران جزیره اقیانوس آرام دیدار کند تا در مورد بحران آب و هوا، همه‌گیری ویروس کرونا و کمک‌های بلایا گفتگو کند. این اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به فیجی از سال ۱۹۸۵ تاکنون محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا