بین الملل

طرح ادعایی نشریه «اکونومیست» از حمله احتمالی روسیه به اوکراین

طرح ادعایی نشریه «اکونومیست» از حمله احتمالی روسیه به اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، نشریه انگلیسی «اکونومیست» روز جمعه در گزارشی اغراق‌آمیز به طرح‌های احتمالی روسیه برای حمله به اوکراین پرداخته است.

در این گزارش ادعا شده است:‌ «چنین حمله‌ای ممکن است به اشکال مختلف صورت گیرد. یکی از احتمالات این است که روسیه همان کاری که هفت سال پیش انجام داد با فراغ بال تکرار کند: نیروهای نظامی خود را به جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (دونباس) فرستاده و سپس به سمت غرب پیشروی کند یا در همان‌جا، این مناطق را کشوری مستقل قلمداد کند. این همان کاری است که روسیه سال ۲۰۰۸ در آبخازیا و اوستیای جنوبی که بخشی از گرجستان بودند انجام داد».

اکونومیست مدعی شد: «یک سناریوی دیگر که در سال‌های اخیر بسیار مورد بحث بوده، این است که روسیه یک پل زمینی به کریمه باز کند که نیازمند تصرف سیصد کیلومتر از قلمرو اوکراین در امتداد دریای آزوف از جمله بندر مهم ماریوپل تا رودخانه دنیپر است. چنین اقدامی کاملاً در توان نیروهای روسیه خواهد بود. اما روشن نیست که این اقدام، اهداف نظامی روسیه را محقق کند. اگر هدف روسیه به زانو درآوردن اوکراین و جلوگیری از پیوستن آن به ناتو یا حتی همکاری با آن باشد، تحت کنترل درآوردن منطقه دونباس یا باریکه‌ای از سرزمین اوکراین کافی نخواهد بود».

این نشریه در ادامه ادعاهای خود می‌نویسد: «روسیه به این منظور باید هزینه سنگینی را به دولت کی‌یف تحمیل کند که می‌تواند از طریق از بین بردن توان نظامی این کشور یا نابودی زیرساخت‌های حیاتی یا سرنگونی کامل در این کشور باشد. یکی از گزینه‌های پیش روی روسیه می‌تواند رویارویی تسلیحاتی بدون استفاده از سربازانش باشد که مشابه جنگ هوایی ناتو علیه صربستان در سال ۱۹۹۹ خواهد بود. استفاده از موشک و راکت انداز می‌تواند خرابی‌های زیادی به بار بیاورد. این اقدام می‌‌تواند با استفاده از تسلیحات جدیدتر از جمله حمله سایبری علیه زیرساخت‌های اوکراین همراه شود».

طرح ادعایی نشریه «اکونومیست» از حمله احتمالی روسیه به اوکراین

اکونومیست در تشریح یکی دیگر از طرح‌های فرضی خود می‌نویسد: «”دیوید شلاپک” عضو اندیشکده “رند” می‌گوید، روسیه ممکن است آنچه ارتش آمریکا تحت عنوان “حمله برق‌آسا” می‌شناسد در نظر داشته باشد که شامل یک حمله سریع و عمیق در یک جبهه کم عرض است و قصد آن بیشتر وارد کردن شوک و فلج کردن دشمن است تا تصاحب قلمرو و چنین حمله‌ای فقط از سمت شرق اوکراین امکان‌پذیر نیست. هفدهم ژانویه امسال نیروهای روسیه که برخی از شرق دور اعزام شده‌اند وارد بلاروس شدند که به ظاهر برای شرکت در تمرین نظامی در ماه فوریه است».

در ادامه توضیح این طرح ادعایی آمده است: «روسیه همچنین اعلام کرده دوازده جنگنده و دو سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را به بلاروس می‌فرستد. انجام حمله از شمال و از طریق مرز بلاروس-اوکراین به روسیه اجازه می‌دهد به پایتخت اوکراین نزدیک شده و آن را محاصره کند. حتی اگر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اورکاین بخواهد دربرابر این محاصره مقاومت کند، روسیه می‌تواند با استفاده از جاسوسان، نیروهای ویژه و انتشار اخبار نادرست روند فروپاشی دولت اوکراین را تسریع کند».

این نشریه انگلیسی ادعا کرد:‌ «اما جنگ ممکن است از طریق مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی در بگیرد. روسیه از زمان جنگ جهانی دوم در جنگی تمام‌عیار شامل پیاده‌نظام، تجهیزات زرهی و نیروی هوایی شرکت نکرده است. کشورهای مورد حمله می‌توانند به همان راحتی که ممکن است از هم بپاشند، در برابر حمله نیز مقاومت کنند. “ایوان تایموویف” عضو شورای امور بین‌الملل روسیه درباره “یک درگیری طولانی و کِند” هشدار می‌دهد که ممکن است “موجب بی‌ثباتی در خود روسیه” شود».

ادعاهای نشریه اکونومیست، همسو با جوسازی‌های یک ماه گذشته رسانه‌ها و مقامات غربی درباره حمله احتمالی به اوکراین منتشر شده است. این در حالی است که مقامات مختلف روسیه قویاً این ادعاها را رد کرده‌اند اما درخصوص تداوم حملات توپخانه‌ای اوکراین به نواحی شرقی خودمختار روس زبان هشدار داده‌اند.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد.

هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا