اصفهان

طرح «شفافیت و سلامت اداری» به تصویب شورای شهر اصفهان رسید+ جزئیات

طرح «شفافیت و سلامت اداری» به تصویب شورای شهر اصفهان رسید+ جزئیات

به گزارش یولن از اصفهان، در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان طرح شفافیت و سلامت اداری به تصویب اعضای شورا رسید. این طرح پس از اعلام نظر کمیسیون پایش شورای شهر و پیگیری مصوبات جمع‌بندی شده در جلسات چهاردهم و نوزدهم دی‌ماه کمیسیون تلفیق در صحن علنی شورا به رأی گذاشته و تصویب شد. 

طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» در ۴ فصل و ۲۵ بند تکالیفی را برای شهرداری اصفهان تعیین کرده تا با اجرای این موارد ضمن تقویت نظارت مردمی بر مجموعه مدیریت شهری با شفافیت هر چه بیشتر روزنه‌های فساد بسته شود.

**جزئیات طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری

برخی از تکالیف تعیین شده در طرح «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» عبارت است از:

• آرای اعضای شورای اسلامی شهر به مصوبات و جزئیات حضور و غیاب اعضا در معرض عموم قرار می‌گیرد.

• انتصاب و بکارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضای شورای اسلامی شهر در شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه ممنوع است.

• برای کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسؤولیت کاری مدیران و کارکنان شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضاء شورای اسلامی شهر حداکثر تا یک هفته پس از اتمام سفر، مقصد یا مقاصد سفر،‌ طول مدت سفر، همراهان سفر، علت و ضرورت سفر،‌ میزان و محل تأمین هزینه‌ سفر و گزارش و دستاوردهای سفر در سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

• کمیته سلامت اداری به ریاست شهردار برای پیگیری موضوعات مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد تشکیل می‌شود.

• سامانه سوت‌زنی جهت اجرایی نمودن فرآیند نظارت همگانی راه‌اندازی می‌شود، کمیته سلامت اداری موظف است طی مدت یک ماه نسبت به ارائه پیشنهادات خود برای حمایت از سوت‌زن‌ها و نیز تقدیر از نیروهای برگزیده سلامت اداری اقدام کند. 

• الکترونیکی‌سازی کامل فرآیند شهرسازی، درآمد و مراحل صدور گواهی‌های ساختمانی شامل پروانه، سفت‌کاری، پایان کار، مراحل محاسبات، اعلام دستور تهیه نقشه، استخراج اطلاعات طرح تفصیلی و اعلام ضابطه شهرسازی و … جهت غیر حضوری کردن کلیه خدمات مربوطه از طریق میز خدمت الکترونیکی ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این طرح انجام می‌شود.

• گلوگاه‌های ایجاد رانت یا واسطه‌گری (دلالی) از سوی معاونت‌ها و مدیریت‌ها ظرف مدت یک ماه شناسایی و پیشنهادات اجرایی جهت مسدودسازی این گلوگاه‌ها ارائه می‌شود.

• گزارش مرتبط با عملکرد سالانه (مالی و پیشرفت پروژه) تمامی معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و کلیه واحدهای تابعه و نیز گزارش هیأت‌مدیره و مجامع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ذیل سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

• شهرداری اصفهان موظف است ذیل سامانه شفافیت شهرداری اصفهان، فهرست اشخاص حقوقی دریافت‌کننده کمک،‌ اسامی اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل، مبلغ دریافتی و دلیل کمک مالی را به‌صورت عمومی منتشر کرده و به‌صورت مستمر به‌روزرسانی کند.

اصلاح پایه حکمی کارکنان همه شهرداری‌ها در دستور کار قرار بگیرد

در ادامه این جلسه محمدرضا فلاح رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور خود با تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: مردم ولایت‌مدار اصفهان همچون سال‌های قبل با برپایی و تشکیل موکب‌های عزاداری فضای شهر را معطر به نام متبرک حضرت زهرا(س) کردند، کارکنان شهرداری نیز با تشکیل مراسم‌های مشابه و تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده نور تابان این بانوی بزرگ را در شهرداری اصفهان مشعشع ساختند.

طرح «شفافیت و سلامت اداری» به تصویب شورای شهر اصفهان رسید+ جزئیات

 

وی در ادامه تأکید کرد: جا دارد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری به ابعاد سیاسی، اجتماعی، علمی و رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) بیشتر بپردازد.

فلاح با اشاره به مشکلات کارکنان شهرداری اصفهان به عنوان مهمترین و ارزشمندترین سرمایه این نهاد گسترده گفت: توجه ویژه به این قشر باید در اولویت کار شهردار، برنامه‌ریزان و مدیران قرار گیرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکسان سازی حقوق، احکام و اصلاح پایه حکمی کارکنان همه شهرداری‌ها در دستور کار قرار بگیرد، گفت: یکی از معضلات این قشر، تفاوت احکام و پایه حقوقی کارکنان در شهرداری‌های مختلف است. از شهرداری اصفهان و مدیرکل منابع انسانی این مجموعه نیز می‌خواهیم پرداخت‌های کارکنان به گونه‌ای انجام شود که در هنگام بازنشستگی حداقل دریافتی آنها بالا باشد.

تصویب طرح شفافیت در شورای شهر اصفهان

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهراصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای عرفه حاج احمد کاظمی و یارانش عنوان کرد: یاد و خاطره شهدای هواپیمای اکراینی به ویژه ۸ شهیدی که در گلستان شهدای اصفهان دفن هستند و یاد و خاطره درگذشتگان مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان را نیز گرامی می‌داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در کنار اتفاقات مثبتی از جمله مشارکت مردم و نخبگان در اداره شهر در قالب طرح شهراندیشان، راهبردهای تحولی بودجه ۱۴۰۱، تحول در حوزه ارتباطات مردم با اعضای شورای شهر، حمایت از سرعت گرفتن عملیات عمرانی در شهر توسط شورای شهر، همگرایی بین گروه‌های مختلف تصمیم‌گیر در شهر با محوریت اعضای شورا، وجود دغدغه برای تسهیل فرآیندها، تلاش برای تقویت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر با تصویب طرح شفافیت یک گام بزرگ برای عمل به وعده‌ها و دغدغه‌های خود برداشته است.

وی ادامه داد: درخواست بنده از مجموعه روابط عمومی و دبیرخانه شورای شهر و روابط عمومی شهرداری این است که در رابطه با اقدامات ویژه به خصوص طرح شفافیت که امروز به تصویب رسید و مطالبه همه مردم است کار جدی و بلندمدت رسانه‌ای درباره تصویب و محتوای آن انجام دهند.

طرح «شفافیت و سلامت اداری» به تصویب شورای شهر اصفهان رسید+ جزئیات

 

دستگاه‌های قانونی برای تسریع مراحل قانونی طرح شفافیت همکاری کنند

سخنگوی شورای اسلامی شهراصفهان با اشاره به لزوم دوری از نمایش تبلیغاتی صرف در این زمینه خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که در رابطه با مفاد طرح اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا مردم نسبت به بندهای آن آگاهی لازم را داشته باشند و در رابطه با اجرای آن اصحاب رسانه، مردم و کارمندان شهرداری اعضای شورای شهر و اعضای کمیته سلامت اداری را یاری کنند.

صالحی در پایان نطق خود گفت: از دستگاه‌های قانونی از جمله هیأت تطبیق در فرمانداری و فرماندار هم درخواست ویژه داریم که با توجه به مطالبه مردم در رابطه با این موضوع و تصویب قانون مشابه در شهرداری تهران نهایت همکاری را در طی شدن مراحل قانونی و تسریع مراحل قانونی داشته باشند.

تأسیس صندوق پروژه برای تأمین مالی پروژه‌های شهری مناسب است

مصطفی نباتی‌نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری مطرح کرد: طرحی در تاریخ دوم خرداد ۱۳۹۷ به عنوان الزام شهرداری اصفهان به استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی از بازار سرمایه مصوب شده است، ۳ نامه هم از سال ۱۳۹۸ به شهرداری ابلاغ شده، اما جواب مناسبی از سمت شهرداری دریافت نشده است و به غیر از تشکیل شرکت «هدهد ارزش‌آفرین پیش‌رو» در خصوص تأمین سرمایه‌های مخاطره‌پذیر اقدامی انجام نشده است، از شهرداری تقاضا داریم گزارشی از عملکرد خود در این باره به شورای شهر بدهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به غیر از تشکیل این شرکت استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، استفاده از صندوق پروژه برای تأمین مالی پروژه‌های شهری، ارزشیابی سهام واقعی کلیه شرکت‌های تابعه شهرداری و درصورت لزوم فروش آن‌ها در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار فرابورس و اوراق بهادار جهت تأمین مالی و برنامه‌ریزی جهت استفاده از صکوک و سایر اوراق برای تأمین مالی پروژه‌ها باقی مانده است.

نباتی‌نژاد اضافه کرد: سایر موارد ابلاغی و تکلیفی نظیر ارائه برنامه عملیاتی برای اجرای طرح و ارسال گزارشات ۳ ماهه از وضعیت پیشرفت و اجرای طرح نیز به صورت اجرانشده باقی مانده است.

طرح «شفافیت و سلامت اداری» به تصویب شورای شهر اصفهان رسید+ جزئیات

 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تأسیس صندوق زمین و ساختمان منجر به جذب سرمایه‌های خرد به بازار ساخت و ساز و مشارکت کلیه شهروندان در پروژه‌های مشارکتی شهروندان خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: تأسیس صندوق زمین و ساختمان در پروژه‌های مشارکتی محرک عرضه و صندوق املاک و مستغلات محرک عرضه و تقاضا و موجب ارزش‌آفرینی املاک در خزانه ملکی شهرداری اصفهان خواهد شد.

نباتی‌نژاد در ادامه ابراز کرد: تأسیس صندوق پروژه برای تأمین مالی پروژه‌های شهری بسیار مناسب بوده و از روش‌های بسیار مقرون به صرفه تأمین مالی است که باعث می‌شود پروژه‌ها معطل تأمین مالی نشوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: استفاده از ابزار بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به شرکت‌های وابسته به شهرداری جهت تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کمک بسیاری خواهد کرد و صکوک که ابزاری است مبتنی بر عقود اسلامی بر خلاف اوراق مشارکت از ابزارهای بسیار انعطاف‌پذیر تأمین مالی است.

وی در پایان تذکر خود گفت: با توجه به این‌که استفاده از ابزارهای تأمین مالی از بازار سرمایه نیازمند صرف زمان ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم بوده لازم است ضمن توجه به کارایی و اثربخشی سیستمی با جلوگیری از اتلاف زمان بیشتر هرچه سریعتر برنامه عملیاتی اجرای طرح فوق توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا