بین الملل

طرح قانونگذاران آمریکایی برای اخراج روسیه از شورای امنیت

طرح قانونگذاران آمریکایی برای اخراج روسیه از شورای امنیت

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت آکسیوس رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳ منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد.

در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.

این طرح توسط «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

«نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما از طریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد.  او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه غیرنظامی کردن اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

کشورهای غربی تا کنون در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. کشورهای اروپایی در حال حاضر قطع دسترسی روسیه به سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا