سلامت

طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود/ جبران کمبود آنتی بیوتیک‌ها

طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود/ جبران کمبود آنتی بیوتیک‌ها

به گزارش روز سه شنبه یولن از وبدا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک برنامه تلویزیونی افزود: انعکاس اقدامات ما باید در آینه رضایت خاطر مردم دیده شود و اگر مردم راضی باشند، آنگاه قطعا توانسته ایم به وظیفه خود عمل کنیم.

موفقیت ایران در تولید واکسن کرونا و صادرات آن

وزیر بهداشت با اشاره به اقداماتی که دولت سیزدهم در مهار و کنترل کرونا و همچنین واکسیناسیون عمومی صورت داده، گفت: اوایل شروع بکار دولت سیزدهم روزانه ۷۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور وجود داشت و آمار مراجعه کنندگان به بیمارستانها بالای ۵۰ هزار نفر بود.

وی افزود: واکسیناسیون عمومی یکی از اقداماتی بود که دولت سیزدهم مجدانه آن را اجرا کرد و تا امروز با کمک مردم نزدیک به ۱۵۵ میلیون دز واکسن تزریق کرده‌ایم و این سبب کاهش ابتلا به کرونا شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمار جانباختگان کرونا در کشور گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۲ هزار نفر از هموطنان ما به دلیل ابتلا به این ویروس جان باختند اما از آذر ۱۴۰۰ تا امروز آمار جانباختگان کرونا ۱۲ هزار نفر بوده است که این نشان از روند کاهش مرگ ومیر ناشی از کرونا است.

کرونا هنوز تمام نشده است

عین‌اللهی با اشاره به دستاوردهای ایران در تولید واکسن گفت که ایران اکنون نه تنها نیازهای داخلی خود در امر واکسن کرونا را تامین کرده، بلکه به یک کشور صادرکننده واکسن کرونا تبدیل شده است و تاکنون این واکسن‌ها را به ونزوئلا و برخی از کشورهای آفریقایی صادر شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای موفق در مهار کرونا است، تصریح کرد: حدود ۲ ماه است که آمار مبتلایان کرونا به شدت کاهش یافته و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نیز به زیر ۱۰ نفر در روز رسیده در حالی که آمار فوتی‌ های کرونا در برخی از کشورهای اروپایی همچنان بالای ۱۰۰ نفر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کرونا هنوز تمام نشده است و باید مراقبت‌ها و پروتکل‌ها همچنان رعایت شود و تاکید ما این است که باید واکسن کرونا سالی یکبار حتما تزریق شود.

عین‌اللهی درباره شیوع آنفولانزا در کشور نیز گفت: از سال ۹۸ به بعد آنفولانزا در ایران به دلیل استفاده حداکثری از ماسک و تعطیلی مراکز آموزشی در کشور وجود نداشت و امسال مجددا شیوع یافت و بهترین زمان تزریق واکسن نیز شهریورماه و مهرماه بود.

حمایت وزارت بهداشت از طب ایرانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقداماتی که این وزارتخانه در امر طب سنتی صورت داده، گفت: ما طب سنتی را به عنوان یک درس دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دایر کردیم و اکنون نزدیک به ۴۰۰ متخصص طب ایرانی دوره دیده دانشگاهی در کشور داریم.

عین‌اللهی با بیان اینکه درمانگاه‌های طب ایرانی در کشور دایر شده است، افزود: حتما باید طب ایرانی دانشگاهی را از طب ایرانی تجربی جدا کنیم.

جبران کمبود آنتی بیوتیک

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف آنتی‌ بیوتیک در آنفولانزا موثر است یا خیر، گفت: آنتی بیوتیک برای عفونت‌های ثانوی آنفولانزا موثر است اما ما امروز شاهد مصرف نابجای انتی بیوتیک در کشور هستیم.

عین‌اللهی در مورد سهم بازار آنتی‌بیوتیک طی چند روز گذشته گفت: میزان تولید آنتی‌ بیوتیک در این هفت ماه گذشته به اندازه کل سال پیش بود اما برخی شرکت‌ها که قرار بود تولید آنتی بیوتیک را بالا ببرند این کار را انجام ندادند و ما شاهد کمبود مقطعی آنتی بیوتیک بودیم که با افزایش تولید و واردات، این کمبود جبران شد.

افزایش سطح نظارت‌ها بر اقلام دارویی

وی بر افزایش سطح نظارت‌ها بر اقلام دارویی خبر داد و گفت: ما تصمیم گرفتیم علاوه بر سامانه تی تک که مثل هر ابرسامانه دیگری دارای باگ‌هایی نیز هست، نظارت‌ها را چند لایه کرده و نظارت میدانی نیز صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در عین حال تاکید می‌کنم که مصرف سرانه دارو در کشور بسیار بالاست و باید به پرونده الکترونیک وصل و تابع ضوابط باشد.

دارویار و جلوگیری از قاچاق دارو

وی همچنین در ادامه به اجرای طرح دارویار اشاره و تاکید کرد که این طرح سبب جلوگیری از قاچاق دارو در کشور و سبب شد تا تولید کنندگان سود خود را از محل فروش دارو و نه ما به تفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به دست بیاورند.

عین‌اللهی با بیان اینکه طرح دارویار بسیار موفق بود، گفت که لازمه اجرای طرح دارویار نسخه الکترونیک بود که میزان پیشرفت این طرح از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به بالای ۹۰ درصد رسیده است و بیماران تا ۲ نوبت می توانند با استفاده از نسخه الکترونیک خود دارو دریافت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بیمه همگانی در کشور از بیمه شدن حدود ۶ میلیون خانوار که جزو ۳ دهک پایین جامعه هستند به صورت رایگان خبر داد و تاکید کرد در تلاش هستیم که اگر شهروندان ایرانی گرفتار بیماری شدند، نگران درمان بیماری باشند نه هزینه‌های درمان.

وی با اشاره به بودجه مجلس برای تامین درمان بیماری ‌های خاص از شروع بکار صندوق بیماری ‌های خاص در کشور خبر داد و تاکید کرد که امیدواریم با در نظر گرفتن اعتبارات بهتر از سوی مجلس خدمات بیشتری به بیماران خاص در کشور ارائه دهیم.

پزشک خانواده برای ۲۵ میلیون نفر

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد اجرای طرح پزشک خانواده در کشور نیز تاکید کرد که زیرساخت های پزشک خانواده در کشور ایجاد شده و برای اجرای بهتر آن نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان هستیم.

عین‌اللهی ادامه داد: پزشک خانواده فقط مربوط به درمان خانوار نیست؛ بلکه با بیماری یابی و بررسی‌های دقیق جنبه پیشگیری دارد و اکنون طرح پزشک خانواده برای ۲۵ میلیون نفر در حال اجرا است که با تامین اعتبارات در حوزه شهری نیز آغاز خواهد شد.

پذیرش بیش از ۴ هزار دستیار

وی با اشاره به افزایش ظرفیت دانشجو در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی گفت که در کنکور امسال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت صورت گرفته و از هفت هزار دانشجو به ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو رسیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: برای اولین بار در طول تاریخ بیش از ۴ هزار دستیار پذیرش کردیم که با تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها این رقم بیشتر نیز خواهد شد. نکته مهم در افزایش طرفیت‌ها بحث بومی گزینی بوده است.

عین ‌اللهی با اشاره به کنفرانس سلامت در قاهره با بیان اینکه شاخص‌های سلامت ایران با فاصله بسیار معناداری از کشورهای منطقه جلوتر بود، گفت: این یک موفقیت بزرگ برای ایران است.

وی با بیان اینکه شاخص مصرف سرانه سیگار ما وضعیت خوبی ندارد، گفت که باید در این زمینه تمهیدات جدی در نظر گرفته شود.

افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات مهم دیگری که از شروع بکار دولت سیزدهم در امر درمان و سلامت صورت گرفته، گفت که افزایش ۱۰ هزار تخت در ۷۹ مراکز درمانی از جمله این اقدامات است.

عین‌اللهی افزود: تعرفه پرستاری را که از سال ۸۶ مصوب و اجرا نشده بود، در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب رساندیم و از ماه گذشته پرداخت تعرفه پرستاری آغاز شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شروع ژن درمانی و پژوهش‌های موفق مربوط به آن در کشور خبر داد و گسترش خانه‌های بهداشت در کشور را از دستور کار های این وزارتخانه برشمرد.

وی در پایان به چالش جمعیت اشاره و تاکید کرد که ۷ سال فرصت داریم مسئله جمعیت را ترمیم کنیم.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا