سلامت

عادی‌انگاری کرونا را چموش‌تر می‌کند

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت یولن، اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و ۱۱۱ شهرستان آبی است، در هفته گذشته اول آبان ماه نیز شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، بوکان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان در استان فارس، بانه، سقز در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب  در استان کرمانشاه، چرام، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد، زرندیه در استان مرکزی و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار داشت.   

با توجه به اینکه مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۸۰ دُز رسید و تا کنون ۵۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۷ نفر دُز اول، ۳۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر دُز دوم و ۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند،  عادی انگاری و عدم رعایت شیوه نامه بهداشتی باعث می شود به آغاز موج ششم کرونا نزدیک شویم و دوباره افزایش تلفات ناشی از بیماری همانند مردادماه را تجربه کنیم.

به‌طور کلی کاهش تلفات از ۷۰۰ نفر در ماه‌های گذشته به کمتر از ۱۳۰ نفر، توفیق در مبارزه با کرونا محسوب می‌شود که البته به همت دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع در واکسیناسیون محقق شده اما جمع بندی هشدارهای مسوولان نشان می دهد بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ، خبری از کاهش چرخه انتقال ویروس یا فروکش شدت و حدت کرونا نخواهد بود و باید منتظر شکل گیری پیک ششم در میانه راه پنجمین پیک بود؛ دقیقا اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد.

ضمن اینکه تجربه نشان داده طولانی شدن دوره فعالیت هر پیک به نوعی به شدت گرفتن فعالیت ویروس در پیک بعدی کمک خواهد کرد و هزینه مدیریت آن را برای کادر بهداشت و درمان سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان و اوج گیری واکسیناسیون نه تنها کرونا را در میدان تاخت و تاز شکست می دهد بلکه امیدی دوباره در دل کادر درمان خسته ایجاد می کند.  

عادی انگاری موج ششم کرونا را تقویت می کند

برخی متخصصان هشدار می دهند، با انجام واکسیناسیون به نظر می‌رسد، برخی شهروندان رعایت دستورات بهداشتی مقابله با کرونا را کاهش داده و این عادی‌انگاری بحث ورود به پیک ششم بیماری را تقویت می کند و باید به منظور جلوگیری و مقابله با موج ششم کرونا باید رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی با جدیت مورد توجه شهروندان قرار گرفته و همه دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری همچون شست وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و اجتناب از فضاهای در بسته رعایت شود.

مهرداد روانشاد دکتری ویروس‌شناسی پزشکی در این زمینه گفت: براساس برخی شواهد که در حال حاضر گزارش می‌شود، موج ششم کرونا هم به دلیل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه بروز می‌کند و  با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، میزان شیوع بیماری افزایش می‌یابد. بنابراین امروز شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید بیش از گذشته، با جدیت و سخت‌گیری رعایت شود.

وی افزود: اکنون نیز آمار کرونا در برخی شهرهای کشور حاکی از بروز موج ششم این بیماری و تنها راه مقابله با شکل‌گیری توجه به توصیه‌نامه‌های ابلاغی است،  در سطح اجتماعی نیز برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون عمومی که در حال حاضر توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت دنبال می‌شود، آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تلفات را کاهش می‌دهد.

کاهش محدودیت تشدید خیز کرونا

روانشاد تصریح کرد: براساس تجارب گذشته در این دو سال، با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، محدودیت‌ها و افزایش تجمعات مردمی بیماری تشدید و خیز کرونا بروز می‌کند. همچنین با کاهش قوانین و مقررات مقابله‌ای رعایت عمومی هم کمرنگ شده و این مساله نیز شیوع بیماری را در کشور شدت می‌بخشد.

این استاد علوم پزشکی افزود: اما براساس تجارب برخی کشورها می‌توان گفت، موج ششم کرونا به دلیل افزایش سطح واکسیناسیون در کشور، با کاهش موارد بستری و مرگ ومیر همراه باشد، اما میزان ابتلا به بیماری که ناشی از تضعیف رعایت ضوابط بهداشتی است، تغییر نمی‌یابد.

روانشاد تصریح کرد: با کاهش بیماری در سطح جامعه نیز لغو تمامی محدودیت‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد. ویروس کرونا در سراسر دنیا در حال گردش است و با لغو قوانین و ضوابط مقابله‌ای، ویروس کرونا میزبان خاص خود را پیدا و آلودگی را گسترش می‌دهد.

وی توضیح داد: در حال حاضر همچنین بحث خیز ششم کرونا با شیوع آنفلوآنزا همراه شده در این فصل، در و پنجره‌ها نیز به دلیل سرما، در اماکن سرپوشیده بسته و این امر نیز شیوع آنفلوآنزا و کووید۱۹ را شدت می‌بخشد، سیاست‌گذاری در سطح کلان جامعه و همچنین در سطوح فردی باید مبتنی بر قوانین مقابله‌ای با کرونا؛ تاکید بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی و غیره  باشد، در غیر اینصورت خیزهای کرونا ادامه‌دار و شیوع بیماری نیز هرازگاه شدت خواهد گرفت.

واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و انجام تست غربالگری سه مثلث اصلی 

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز در این زمینه گفت: واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، انجام تست‌های غربالگری و بیماریابی به موقع سه پایه اساسی است که ما را از پیک ششم بیماری کرونا دور نگه می دارد، هرچند واکسیناسیون با سرعت زیاد در حال انجام است، اما در کنار آن مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

حمیدرضا جماعتی تصریح کرد: اصول بهداشتی از سوی اصناف و همچنین در مراکز پر ازدحام و شلوغ از جمله حمل و نقل عمومی باید به دقت رعایت شود. اما اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند و تست های غربالگری از بیماران انجام نشود، لغو دورکاری می تواند به ایجاد موج ششم کمک کند.

آنچه مسلم است سهل‌انگاری، عادی‌سازی و نداشتن آگاهی و به‌دنبال آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع شکستن زنجیره انتقال بیماری شده و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. از سوی دیگر هنوز تعداد افرادی که تمایلی به تزریق واکسن ندارند زیاد است واین افراد در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطرات بسیاری قرار دارند.  

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا