بین الملل

عربستان سفیرش را به لبنان بازگرداند

عربستان سفیرش را به لبنان بازگرداند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از بازگشت «ولید البخاری» سفیر این کشور به لبنان خبر داد.

پایگاه خبری النشره به نقل از وزارت خارجه سعودی گزارش داد، بازگشت سفیر ریاض، در پاسخ به «درخواستهای گروههای سیاسی میانه‌رو لبنان» صورت گرفته است.

ریاض همچنین ادعا کرد که در تأیید اعلام پایبندی دولت لبنان به انجام اقدامات لازم و مطلوب برای تقویت همکاریهای بیروت با ریاض و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین توقف اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی که به سعودی و کشورهای شورای همکاری آسیب وارد می‌کند، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

وزارت خارجه عربستان همچنین مدعی شد که «بازگشت لبنان به عمق عربی» اهمیت دارد و باید امنیت و صلح در این کشور برقرار شود.

این در حالی است که ریاض،  سفیر خود را از بیروت فراخوانده بود و البخاری در پی این تصمیم، هشتم آبان ماه گذشته بیروت را ترک کرد.

تنش‌ میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم» .

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا