بین الملل

علی اف برای پایان عملیات باکو شرط تعیین کرد

علی اف برای پایان عملیات باکو شرط تعیین کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تماسی تلفنی با الهام علی‌اف،‌ رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان داشته تا به بررسی اوضاع در قراباغ بپردازد.

در بیانیه ریاست جمهوری آذربایجان آمده است: علی‌اف گفته که دولت باکو بارها نمایندگانی از ارامنه ساکن در قراباغ را برای گفت‌وگو دعوت کرده؛ اما آنها از این کار سر باز زدند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ارامنه ساکن قراباغ یکبار دیگر برای مذاکرات در جریان اقدامات ضد تروریسم دعوت شدند. علی‌اف همچنین گفت که اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می‌یابد که ارامنه سلاح بر زمین بگذارند و نیروهای ارمنی خلع سلاح شوند.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان همچنین خاطرنشان کرد که علی‌اف به بلینکن گفت که باکو باید این عملیات را در قره‌باغ انجام می‌داد تا از تحریکات جدید ارامنه در این منطقه مورد مناقشه جلوگیری کند.

وی همچنین تاکید کرد که تنها اهداف مشروع نظامی در این عملیات هدف قرار می‌گیرند و غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف نیستند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این تماس تلفنی نگرانی خود را بابت اوضاع در منطقه ابراز کرد و خواستار آتش بس شده و به رئیس جمهوری آذربایجان گفت که آمریکا از مذاکرات مستقیم بین باکو و ارامنه ساکن قراباغ حمایت می‌کند.

این تماس تلفنی در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار آتش بس فوری در منطقه قراباغ و پایبندی به توافقات منعقد شده در سال ۲۰۲۰ شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «دبیرکل از استفاده از نیروی نظامی در منطقه و گزارش‌های تلفات از جمله غیرنظامیان به شدت نگران است.»

دوجاریک افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد با شدیدترین عبارات خواستار توقف فوری جنگ، کاهش تنش و پایبندی جدی به آتش بس حاصل شده در سال ۲۰۲۰ و اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

دوجاریک توضیح داد که گوترش همچنان نگران وضعیت بشردوستانه در آنجاست و مجدداً از طرف‌های مربوطه درخواست می‌کند تا گام‌های فوری برای تسهیل دسترسی کامل کارکنان بخش بشردوستانه به افرادی که نیاز به کمک دارند، بردارند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا