کهگیلویه و بویراحمد

غبار بی‌پولی بر بافت تاریخی دهدشت /بودجه‌ای میلیاردی که در شعار مسؤولان گم شد

به گزارش یولن از کهگیلویه، بافت قدیم تاریخی دهدشت به وسعت ۴۳ هکتار از جاذبه های منحصر بفرد تاریخی در جنوب کشور است اما با توسعه شهرنشینی اکنون تنها ۳۷ هکتار از آن باقی مانده است.

وجود بیش از ۲هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا، بازار، هفت امامزاده در این بافت نشان از قدمت بالای آن است که استفاده از این ظرفیت عظیم می‌توانست رونق گردشگری و اقتصاد شهرستان را رقم بزند با این وجود تدبیری جهت توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در این مجموعه اندیشیده نشده است.

 

در واقع شهرستان کهگیلویه مجموعه‌ای از غنی ترین و جذاب‌ترین اماکن تاریخی را در خود جای داده است در غبار فراموشی مسؤولان و متولیان طی ادوار گوناگون اما حتی نام آن برای بسیاری از ساکنان محلی شناخته شده نیست.

این مجموعه گرانبها سال‌ها در بی‌تدبیری‌ها سوخت و در سایه رها شدن به محلی برای نگهداری دام‌ها و حاشیه امن برای اتراق معتادان تبدیل شده بود.

 

برای نجات بخشی و صیانت از آثار حریم ابنیه و محوطه‌ تاریخی بلادشاپور اگرچه مرمت‌هایی طی سال‌های اخیر صورت گرفت و با پیگیری مصرانه امام جمعه و تلاش کدیرکل میراث فرهنگی یک مسجد در بافت احیا شد اما کافی نیست و این بافت عظیم خالی از هر گردشگری است.

در ضلع غربی بافت یک کاروانسرا با ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان وجود دارد که یادآور شکوه معماری در دوران صفوی است و محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

با شعار نمی‌توان شاهد احیای بلاد شاپور بود

غربت سرمایه ملی این گنجینه ارزشمند گذشتگان هر روز بیشتر نمود پیدا می‌کند آن وقت مدیران و مسؤولان تنها به سخنرانی و شعارهای بی اساس بسنده می کنند و پاسخگوی افکار عمومی و نسل آینده نیستند.

 

یک روز حرف از جهانی شدن کاروانسرا می‌زند و یک روز از احیای آثار تاریخی، اما به خود زحمت نمی دهند در پی بودجه برای ساماندهی بافت باشند.مسرولان میراث فرهنگی در حالی از ثبت جهانی کاروانسرا خبر دادند که ۵۲ کاروانسرا در کشور تحت ارزیابی یونسکو قرار گرفته و معلوم نیست این اثر تاریخی دهدشت امتیاز و معیارهای لازم برای جهانی شدن را کسب کند یا خیر.

بافت تاریخی دهدشت در بودجه ملی ردیف اعتباری اختصاص یافت و سالانه ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد از زمان اختصاص این اعتبار مدام مسؤولان و متولیان با مانور خبری آن را به عنوان نقطه روشن عملکرد مدیرییت خود در بوق و کرنا کردند اما هیچ گاه نگفتند و شاید نمی‌دانستند تخصیص این اعتبار گیر یک بند قانونی است و باید آن را در مرکز کشور پیگیری و رفع کنند.

 

در بازدید هفته پیش استاندار و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس از بافت تاریخی وقتی از اعتبار بافت سخن به میان آمد گفته شد که مشکل قانونی دارد اما مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری برای پیگیری آن هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

برگشت ۵۰ میلیون تومان اعتبار روشنایی بافت از دیگر میراث مسؤولان میراث فرهنگی و خدمت به تاریخ کهگیلویه است.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا