اخبار ورزشی

فارس من| درآمد فراوان تیم‌های اروپایی از حق پخش تلویزیونی/ تداوم بی‌توجهی در فوتبال ایران

به گزارش خبرنگار ورزشی یولن، در روزهای گذشته، کمپینی با عنوان “حق پخش تلویزیونی باشگاه ها را پرداخت کنید” توسط مردم به ثبت رسیده است. در این راستا، بررسی مدل غربی نشان می دهد که چگونه این موضوع، می تواند مسیر فوتبال در کشورمان را تغییر دهد.

در فوتبال اروپا بخش قابل توجهی از درآمد باشگاه‌ها از طریق حق پخش و حضور تماشاگران در استادیوم‌ها تامین می‌شود. لیگ برتر انگلیس سالیان سال است به پرطرفدارترین رقابت فوتبال بدل شده و توانسته میلیون‌ها بیننده در سراسر دنیا برای خود دست و پا کند. این رقابت با اختلاف نسبت به سایر لیگ‌های اروپایی، حق پخش بالایی دارد و سود بسیاری در این سال‌ها از این شکل بدست آورده است. به طور مثال، تیم قعرنشین فصل گذشته لیگ برتر به نام «شفیلدیونایتد» به دلیل حق پخش از تیم اینترمیلان که قهرمان اسکودتو در ایتالیا شد، درآمد بیشتری کسب کرد.

حق پخش جزو اتفاقات بزرگ در فوتبال محسوب می‌شود و باشگاه‌ها به شدت پیگیر این موضوع هستند زیرا بسیاری از درآمد خود را از این موضوع کسب می‌کنند. در لیگ برتر کشورمان هیچ پولی در خصوص حق پخش داده نمی‌شود و صدا و سیما بدون پرداخت هیچ پولی این مسابقات را پخش می‌کند. 

از زمانی که فوتبال کشورمان حرفه‌ای شده، حق پخش شامل حال باشگاه ها نشده و هیچکدام از روسای فدراسیون موفق نشدند این حق را احیا کنند. در کمپین «فارس من» این مطالبه از مرز ۱۲ هزار امضا عبور کرده و مردم خواهان تعیین تکلیف آن هستند. مخاطبان اعتقاد دارند که حق پخش باید به باشگاه‌ها برسد تا بتوانند درآمدزایی کنند چون ۷۰درصد درآمدزایی باشگاه‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

در گزارش زیر می‌خواهیم به بررسی میزان درآمد تیم‌های برتر اروپایی در لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا بپردازیم و در خصوص حق پخش در فوتبال اروپا بررسی بیشتری داشته باشیم.


منچسترسیتی در فصل گذشته بیش از ۱۵۳ میلیون پوند از حق پخش بدست آورد

پاندمی کرونا ضربه‌ای مهلک به باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا وارد کرد و لیگ برتر انگلیس نیز مستثنی از این قاعده نبود. همه‌گیری ویروس کرونا و عدم حضور تماشاگران باعث شد تا در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ ، باشگاه‌های لیگ برتری تقریبا ۱.۴ میلیارد دلار آمریکا ضرر به ثبت رسانند که بیشترین میزان در تاریخ این رقابت محسوب می‌شود. آنها در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ که در اواسط آن پاندمی آغاز شد تنها ۲۸۱ میلیون دلار ضرر کردند. گزارش‌ها حاکی از این است که تماشاگران یک عامل کلیدی در درآمد باشگاه‌ها محسوب می‌شوند و باشگاه‌های بریتانیایی نزدیک به ۱۳ درصد کاهش درآمد به خاطر عدم حضور آنان به ثبت رساندند.

پیش از آغاز فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲، تمام ۲۰ باشگاه لیگ برتر انگلیس به اتفاق آراء توافق کردند که شراکت این رقابت با تلویزیون‌های پخش کننده تا پایان فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۵ تمدید شود. دولت بریتانیا نیز برای حمایت از آنها این اجازه را داد تا این تیم‌ها بتوانند در سال‌های آتی درآمد خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. طبق آمارها باشگاه‌های لیگ برتری در این فصل و فصول آتی می‌توانند درآمد خوبی را به جیب بزنند و آثار اقتصادی کرونا را تا حد خوبی برطرف سازند.

ارزش حق پخش لیگ برتر انگلیس نزدیک به ۶.۳ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده و در بریتانیا ۴ شرکت اسکای اسپورت، بی‌تی‌اسپورت، آمازون پرایم و بی‌بی‌سی آنها را پخش خواهند کرد. البته پخش‌کننده‌های خارج از انگلیس نیز به شدت علاقه‌مند به پخش این رقابت هستند و طبق گزارش این سایت درآمد لیگ برتر از آنها نزدیک به ۴.۹۸ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است.جالب توجه است که ۳۶ پخش کننده در سراسر دنیا بازی‌های لیگ برتر انگلیس را به صورت زنده پخش می‌کنند. 


از سپتامبر ۲۰۱۹ تا انتهای فصل گذشته لیورپول بیشترین طرفدار را در بین بینندگان تلویزیونی به ثبت رساند

طبق گزارش سایت Sportscriber در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ منچسترسیتی بیشترین سهم را در خصوص حق‌پخش از آن خود کرد و ۱۵۳ میلیون پوند را بدست آورد. منچستریونایتد که هنوز رونالدو را در اختیار نداشت، ۱۴۸ میلیون پوند بدست آورد و لیورپول با ۱۵۱ میلیون پوند، پول خوبی به جیب زد.

سایت businesswire نوشت که منچستریونایتد در ۹ ماه پایانی سال ۲۰۲۱ یعنی از ابتدای تابستان تا آخر دسامبر نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند سود بدست خواهد آورد که ۲۱۴.۹ میلیون پوند آن به خاطر حق پخش خواهد بود.آنها ۱۸۰ میلیون پوند از درآمد تجاری و تبلیغاتی بدست خواهند آورد و ۴.۸ میلیون پوند از حضور تماشاگران در روزهای بازی در اولدترافورد بدست خواهند آورد.


میزبان درآمد باشگاه‌های انگلیسی از حق پخش در فصل گذشته

لالیگای اسپانیا مشابه لیگ برتر انگلیس نتوانسته کمپانی‌های بزرگ پخش کننده را به سمت خود آورد ولی شبکه آمریکایی ESPN امسال قراردادی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار با لالیگا امضا کرد تا این مسابقات را زنده پخش کند.طبق گزارش interestingfootball برای فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ شبکه‌های تلفونیکا و مووی‌استار اسپانیا برای پخش لالیگا قراردادی ۳ ساله به ارزش ۱.۸۹ میلیارد یورو امضا کرده‌اند.

بارسلونا در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توانست از حق پخش تلویزیونی خود و زمانی که مسی را در اختیار داشت، ۱۶۵ میلیون یورو درآمد بدست آورد. رئال مادرید نیز با ۱۵۶ میلیون یورو در رده دوم ایستاد و اتلتیکو مادرید ۱۲۴.۲ میلیون یورو به جیب زد.

دیل میل انگلیس گزارش داد که رئال مادرید در سال گذشته در تمامی مسابقات خود توانسته ۱۳۵ میلیون پوند درآمد حق پخش داشته باشد که این میزان در سال ۲۰۲۱ می‌تواند تا ۲۰ میلیون پوند افزایش یابد.

 که در اسپانیا به دلیل یک فرمان سلطنتی از فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ، حقوق تلویزیون به صورت جمعی به لالیگا فروخته شده است. ۵۰ درصد از حق تلویزیونی به طور مساوی بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود و نیم باقی مانده بر اساس نتایج ورزشی ۵ سال گذشته تخصیص می‌یابد. بارسلونا و رئال مادرید به طور مجموع ۲۰ درصد حق پخش لالیگا را از آن خود کردند.

این رسانه انگلیسی نوشت که این سیستم همچنان به نفع بارسلونا و رئال مادرید است ولی بندی وجود دارد که می گوید آنها نمی توانند کمتر از قبل درآمد داشته باشند اما رشد درآمد بالقوه آنها را محدود می کند. این نشانه‌ها وجود دارد که به تدریج لالیگا شروع به تعادل مجدد می کند. قبل از این حکم، بارسلونا و رئال مادرید می توانستند ۱۲ برابر کمترین سود را از حق پخش درآمد کسب کنند. این زوج تقریباً ۴۰ درصد از کل درآمد تلویزیون را به خود اختصاص دادند

در فصل ۲۰-۲۰۱۹، رئال مادرید ۱۳۵ میلیون پوند و بارسلونا ۱۴۳ میلیون پوند از ۱.۶ میلیارد پوند به جیب زدند. این سهم کل درآمد پخش ۲۰ درصدی بود. به علاوه، بارسلونا، ۳.۵ برابر بیشتر از کم درآمدترین، مایورکا، دریافت کرد. مجموع پرداخت پول در لالیگا در فصل ۲۰-۲۰۱۹ ۱.۶ میلیارد پوند در مقایسه با ۲.۶ میلیارد در لیگ برتر بود.

دیلی میل نوشت که لیگ برتر انگلیس همچنین پول را در سراسر لیگ عادلانه‌تر تقسیم می‌کند زیرا در فصل گذشته لیورپول تنها ۱.۹ برابر بیشتر از باشگاه انتهایی، نوریچ سیتی دریافت کرد.


اینترمیلان که فصل گذشته قهرمان جزیره شد، درآمدش در کل فصل از شفیلدیونایتد انگلیس کمتر گزارش شده است

اما در ایتالیا این میزان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. اینترمیلان در فصل گذشته طبق گزارش «فوتبال ایتالیا» نزدیک به ۶۵ میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی به جیب زد.یوونتوس که روزهای ناکامی را با پیرلو داشت ولی با این حال رونالدو در ترکیبش بود، ۶۲.۷ میلیون یورو بدست آورد و میلان با زلاتان به سود ۵۷.۸ میلیون یورویی رسید.

فوتبال ایتالیا نوشت که این میزان نشان می‌دهد چقدر اختلاف بین سود تیم‌های لیگ برتری و سری‌آ وجود دارد. به نظر می‌رسد به دلیل عدم حضور تماشاگران اینترمیلان در سال گذشته توانسته نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو درآمد کسب کند در حالی که تیم قعرنشین انگلیس به درآمد ۱۰۵.۶ میلیون یورو رسید.یورگن کلوپ در مصاحبه‌ای به این موضوع طعنه زد که یک تیم ته جدولی انگلیس می‌تواند چندبرابر یک تیم بوندس لیگایی به علت حق پخش پول به جیب بزند.

موضوع حق پخش و کمپانی‌های پخش کننده اکنون به یکی از اقتصادهای مهم در فوتبال بدل شده است و لیگ‌ها سعی دارند بیشترین میزان را از این موضوع بدست آورند. کمپانی‌های مثل آمازون وارد صحنه شده و می‌خواهد سرمایه‌گذاری جدی در پخش مسابقات فوتبال داشته باشد. گزارشی از حق پخش در فرانسه در فصل گذشته را در اینجا بخوانید.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا