فرهنگ و هنر

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود ۴ میلیون تومان شد

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود ۴ میلیون تومان شد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، هزینه‌های بالای بلیت پرواز عتبات از ابتدای ازسرگیری این سفرها در ایام کرونا موجب شد تا تعداد ایستگاه‌های پروازی عتبات محدود به چند استان شود و امکان اعزام زائران استان‌های مختلف از شهرهای خود فراهم نباشد. به این ترتیب همچنان بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات که منتظر سفر به عتبات با قیمت مناسب بودند، از این سفر بازمانده و در سامانه فارس من، خواستار حذف دلالان از بازار بلیت‌های عتبات شدند تا از این طریق هزینه سفر هم کاهش یابد. (اینجا بخوانید)

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود 4 میلیون تومان شد

گرانی بلیت‌های پرواز عتبات و امتناع شرکت‌های هواپیمایی از اختصاص پرواز به زائران

همچنین دفاتر زیارتی که در سفر عتبات به شیوه نوین مجری اعزام زائران شده‌اند، از گرانی بلیت پرواز عتبات و واگذاری آن به واسطه‌ها گلایه داشتند و حتی با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مسؤولان ایرلاین‌های مختلف از اختصاص پرواز چارتری به دفاتر زیارتی و سازمان حج و زیارت امتناع کردند و مسؤولان حج و زیارت و حتی دفاتر زیارتی را برای تهیه بلیت پرواز نجف به واسطه‌ها ارجاع می‌دادند تا از آنها بلیت خریداری کنند.

به همین دلیل هم دفاتر زیارتی که ناچار به تأمین بلیت پرواز زائران عتبات بودند، با قیمت‌های بالا از واسطه‌هایی که پرواز چارتر کرده بودند، این بلیت را می‌خریدند و به این ترتیب هزینه‌های سفر عتبات در بازه‌های زمانی مختلف با افزایش قیمت همراه شد و حتی هزینه سفر یک هفته‌ای به عتبات به صورت هوایی که هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، در مدت کوتاهی به حدود ۹ میلیون تومان و حتی بیشتر رسید.

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود 4 میلیون تومان شد

پیگیری‌هایی که بی‌نتیجه بود/ برخی استان‌ها حتی موفق به داشتن یک پرواز عتبات نشدند

شرکت شمسا به نمایندگی سازمان حج و زیارت با شرکت‌های هواپیمایی متعددی جلساتی برگزار کرد تا از این طریق بتواند هزینه سفر به عتبات را که بیش از نیمی از آن به هزینه بلیت پرواز اختصاص داشت، کاهش دهد. اما باز هم این جلسات بی‌نتیجه بود و حتی مدیران استانی حج و زیارت هم در بسیاری از استان‌ها موفق به اختصاص حتی یک پرواز در هفته هم نشدند.

اختصاص روزانه یک پرواز به زائران عتبات

با این وجود، در روزهای اخیر با پیگیر‌های مختلف، شرکت شمسا توانست که روزانه یک پرواز چارتر کند. بر همین اساس، مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا با اشاره به اینکه پس از مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی مختلف در نهایت با توجه به مطالبات شمسا از ایران‌ایر، توانستیم روزانه یک پرواز به نجف اشرف را با ضمانتی که به ایران‌ایر دادیم، چارتر کنیم که این پرواز از استان تهران است، می‌گوید: با چارتر کردن پرواز به نجف اشرف، دیگر نیازی به خرید بلیت پرواز از واسطه‌ها نیست.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه بلیت پروازهای عتبات و وجود واسطه‌ها می‌افزاید: در ماه‌های گذشته بلیت پرواز عتبات با نوسان زیادی  همراه بود و همین امر، موجب متضرر شدن دفاتر زیارتی شد، اما با مذاکرات صورت گرفته روزانه یک پرواز به نجف اشرف داریم و در سیستم حج و زیارت آن را قرار دادیم.

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود 4 میلیون تومان شد

با این اقدام هزینه بلیت سفر به عتبات که گاهی برای یک طرف به بیش از پنج میلیون تومان هم می‌رسید، متعادل می‌شود؛ به طوری که بلیت پرواز برای زائران عتبات که با شرکت شمسا به عراق اعزام می‌شوند یا دفاتری که از این شرکت بلیت تهیه می‌کنند، برای رفت و بازگشت چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد. این امر در حالی است که در سایت‌های فروش بلیت، هزینه بلیت پروازهای عتبات برای رفت و بازگشت کمتر از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست.

قول مساعد ایران‌ایر برای اختصاص پرواز بیش‌تر به شمسا

البته با وجود اینکه شرکت‌های هواپیمایی چندان به منظور کاهش هزینه بلیت و اختصاص پرواز به زائران عتبات همکاری نکردند، اما شرکت ایران‌ایر یک پرواز را به زائران عتبات اختصاص و حتی قول مساعد برای افزایش پروازها را در دستور کار خود قرار داده است. با این وجود مسوولان همچنان پیگیر پروازهای بیشتر از سایر شرکت‌های هواپیمایی هستند تا زائران با قیمت مناسب‌تری بتوانند به زیارت مشرف شوند.

به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت هزینه سفرهای زیارتی به عتبات تا ۲۳ اسفندماه ثابت خواهد بود و بعد از آن هم که سفرهای نوروزی عتبات صورت می‌گیرد، سعی در ثابت بودن هزینه‌ها است، اما با توجه به بالا بردن نرخ پروازها توسط ایرلاین‌ها، امکان افزایش هزینه سفر نیز وجود دارد.

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود 4 میلیون تومان شد
بلیت تهران ـ نجف ـ تهران؛ هزینه بلیت رفت و برگشت عتبات در سایت‌های فروش بلیت، کمتر از ۵.۷ میلیون تومان نیست

هزینه بلیت رفت و برگشت ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد

با این وجود، به نظر می‌رسد در صورتی که ایران‌ایر هزینه‌ها را افزایش ندهد، دفاتر زیارتی زیر نظر کاروان‌های حج و زیارت برای سفر به عتبات از ایستگاه پروازی تهران می‌توانند با همین هزینه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان که در آن ۹ درصد مالیات و هزینه‌های فرودگاهی هم گنجانده شده است، بلیت پرواز عتبات را تأمین کنند. این بلیت پروازها از شرکت هما است و ساعت پروازهای پیش‌بینی شده به نجف ۶ صبح و از نجف به فرودگاه امام خمینی (ره) ۸ صبح است.

با توجه به مشکلات پروازی در هفته‌های گذشته زائران کاروان‌های زیارتی از استان‌های تهران، همدان، قم، سمنان و البرز از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم سفر عتبات شده‌اند و حتی برخی از زائران استان‌های شمالی همچون مازندران هم که در تأمین بلیت پرواز با مشکلاتی مواجه شده بودند، از ایستگاه پروازی تهران به نجف اشرف مشرف شدند.

فارس من| شمسا یک پرواز عتبات را چارتر کرد/ هزینه بلیت رفت و برگشت، حدود 4 میلیون تومان شد

به گزارش فارس، با توجه به اینکه در حال حاضر فقط سفرهای هوایی به عتبات در حال انجام است، هزینه‌های بلیت پرواز به عراق هم بالا است و دفاتر زیارتی مجبور هستند تا برای برقراری سفرها و راه‌اندازی کاروان‌ها، از ایرلاین‌ها بلیت پرواز تهیه کنند. اما بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در حدود سه ما اخیر که سفرها برقرار شده، همکاری لازم به منظور تأمین پرواز با قیمت مناسب نداشتند و همین امر باعث بالا رفتن هزینه سفر شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا