فرهنگ و هنر

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات یولن، کتابداران کشور از نخستین اقشاری هستند که با ثبت سوژه‌ای پرامضاء به استقبال تأسیس سامانه «فارس من» در این خبرگزاری رفتند و حالا که این بخش مردمی یولن، بیش از ۵۳۰۰۰ سوژه ثبت شده و حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار عضو دارد، بار دیگر با ثبت سوژه‌ای نسبت به نهاد بالاسری خود گلایه‌مندند و در این سوژه به چند محور اشاره دارند.

حدود ۵۰۰ نفر با حمایت از درخواستی با عنوان «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سازمان تبدیل شود» به تصویب قانون سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی برای تشکیل نهادی غیردولتی و سپردن مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور به این نهاد اشاره کرده‌اند، اما از آنجا که شهرداری‌ها خود در تأمین هزینه‌های مدیریت شهری دچار مشکل هستند و نمی‌توانند نیم درصد سهم کتابخانه‌ها را از درآمدهای خود پرداخت کنند، کتابداران را اعانه‌بگیر شهرداری‌ها خوانده‌اند و خواستار تبدیل شدن نهاد کتابخانه‌ها به سازمانی دولتی ذیل نهاد ریاست جمهوری شده‌اند. اینجا مطالبه کتابدارها را بخوانید.

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!

کتابداران البته به همین اقدام بسنده نکرده‌اند و در ۴ سال گذشته، نامه‌هایی به روسای قوا نوشته‌اند که آخرین نامه آن‌ها به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور بوده که در آن نوشته‌اند: «حال کتابدار و کتابخانه‌های عمومی اصلا خوب نیست. بی‌توجهی به مشکلات معیشتی و اداری کمر کتابداران را شکسته و در کنار آن تخلف در حوزه‌های مالی، استخدام نیروهای سفارشی، حذف و به حاشیه راندن نیروها و کارشناسان متخصص، جوان و انقلابی، تعطیلی طرح‌های موفق و… در نهاد کتابخانه‌های عمومی پررنگ‌تر می‌شود.»

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی کشور

همین کتابدارها که امروز معتقدند «این نهاد به حیاط‌خلوت دولت‌ها تبدیل شده و افراد برای فراهم آوردن رزومه مناسب، در این نهاد مسؤولیت می‌پذیرند.» پیش از این انتقادات خود را تا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پیش برده‌اند و نصرالله پژمانفر، رئیس این کمیسیون را به واکنش وا داشته‌اند: «همه تخلفات مطرح شده در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت که یکی از  آنها احقاق حقوق کتابداران است و نتیجه آن باید افزایش ۷۵ درصدی حقوق کتابداران شامل ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم و ۲۵ درصد افزایش حقوق سالانه باشد.» اینجا و در صفحه سیاسی یولن بخوانید.

یولن بدون هرگونه داوری نسبت به نقد و نظر کتابداران، سراغ کسی رفته که این سوژه را ثبت کرده و در مدت کوتاهی، صدها حمایت برای مطالبه‌اش جمع کرده است. این کتابدار، کارشناس ارشد کتابداری و اهل یکی از شهرهای غربی کشور است که به دلیل نگرانی‌های شغلی، مایل به افشای نامش نیست. او می‌گوید: پیش از این و در دوره مدیریت قبلی نهاد کتابخانه‌ها با ثبت‌کنندگان سوژه در «فارس من» برخورد شده و حتی تعدادی از آن‌ها از کار برکنار شده‌اند. بنابراین، دوست ندارد نامش در این مصاحبه ذکر شود.

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!

این کتابدار می‌گوید: متوسط حقوق کتابداران، حدود پنج میلیون تومان است و در حالی که ما مأموریت داریم به مراجعان کتابخانه، کتاب ارائه دهیم، چون از ذخایر ضعیفی برخورداریم، معمولاً ناگزیر به دادن پاسخ منفی به مراجعه‌کنندگان هستیم؛ چرا که نه تنها کتاب‌های جدیدی مثل «ملت عشق» را ـ که خواهان زیادی دارد ـ در کتابخانه نداریم، بلکه «بینوایان» هم که یک اثر کلاسیک و قدیمی است و هزاران بار در کشور ما تجدید چاپ شده، در ذخایر خود نمی‌بینیم.

این کتابدار کشورمان ادامه می‌دهد: به جای این‌که تمام تمرکز ما روی کتاب و کتابداری باشد، باید در برنامه‌های مشترک با سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان حج و زیارت، شهرداری یا نهادهای دیگر خدمت کنیم که اساساً چنین چیزی در مأموریت ما تعریف نشده است.

او می‌افزاید: خود نهاد هم به جای توجه به ذخایر کتابخانه‌ها و به‌روزآوری آن‌ها، سرگرم برنامه‌هایی مثل شب شعر است که در کشور ما متولیان دیگری دارد. چرا ما باید بودجه‌ای که می‌تواند هم اوضاع کتابخانه‌ها را از نظر منابع،‌ بهتر کند و هم وضعیت معیشتی کتابداران را بهبود بخشد، صرف اینجور امور کنیم؟

فارس من| مشکلات معیشتی، کتابدارها را رنج می‌دهد/ «بینوایان» هم در کتابخانه ما نیست!
نهاد کتابخانه‌ها، محافل ادبی را در کتابخانه‌های خود سامان داده است

این کارشناس ارشد کتابداری با بیان این‌که دارندگان مدارک دانشگاهی، معادل تحصیلاتی که او دارد، در سایر ادارات، حقوق ۲ برابری دارند، اظهار می‌دارد: اگر نهاد کتابخانه‌ها به یک سازمان دولتی تبدیل شود و زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کند، آن وقت خواهد توانست به جای اعانه گرفتن از شهرداری‌ها که خودشان گرفتار مسائل روزمره هستند، از یک ردیف بودجه مشخص برای ارتقای خود استفاده کند.

او در پایان به خبرنگار کتاب و ادبیات یولن می‌گوید: ما شماره کارمندی و پرسنلی نداریم و نهاد کتابخانه‌های عمومی در میان سازمان‌های فرهنگی کشور، جایگاه نامشخصی دارد. با این حال، عده‌ای برای آن‌که کارنامه‌ای برای خود دست و پا کنند، در این نهاد مسؤولیت می‌گیرند و می‌روند.

یولن، فرصت پاسخگویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را منظور می‌دارد و آماده است تا راه‌های سامان‌یافتگی این نهاد را با حضور نمایندگان آن و دیگر صاحب‌نظران فرهنگی و سیاسی پیگیری کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا