فرهنگ و هنر

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه ۴۰ دلاری راه انداختند!

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه ۴۰ دلاری راه انداختند!

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، سفر زمینی به عتبات پس از شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸ به طور کامل متوقف شد و اعزام زائران به عتبات با بسته شدن مرزها و مخالف وزارت بهداشت دو کشور به حالت تعلیق درآمد. البته سفر هوایی به عتبات از آذرماه سال جاری برقرار شد و برخی از مشتاقان زیارت به این سفر معنوی مشرف شدند، اما با توجه به بالا بودن هزینه سفر هوایی، بسیاری منتظر سفر زمینی به عتبات هستند و در سامانه فارس من پویشی با عنوان «کاهش هزینه‌های سفر عتبات» ثبت کرده‌اند. (اینجا بخوانید)

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

یکی از راه‌های کاهش هزینه سفر عتبات، برقراری سفر زمینی است؛ چرا که با بازگشایی مسیر زمینی، بیش از نیمی از هزینه‌های سفر عتبات که برای بلیت پرواز است، به کمتر از پنج میلیون تومان کاهش می‌یابد.

حرم علوی؛ شب گذشته

برقراری سفر زمینی عتبات از اول ماه شعبان

با توافق صورت گرفته با طرف عراقی، قرار بر این  است که دیگر ویزای زمینی عراق برداشته شود. بر همین اساس، ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق در روزهای گذشته گفته بود که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق قول داده است ویزای ورود زمینی برای زوار ایرانی از ماه آینده قمری (اول شعبان ـ ۱۳ اسفند) لغو شود.

با این وجود، اکنون در حالی که دولت عراق وعده داده از ماه شعبان مرز زمینی عتبات بازگشایی می‌شود، برخی قبل از بازگشایی مرز زمینی از سوی طرف عراقی، همزمان با ماه رجب که بسیاری مشتاق زیارت حرم‌های مقدس عراق هستند، کاروان زمینی عتبات راه‌اندازی کرده و حتی از موافقت‌نامه سفر زمینی به عراق خبر می‌دهند.

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

البته طرف عراقی پیش از این هم ماه رجب را برای بازگشایی مرز زمینی اعلام کرده بود و علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان حج و زیارت از برقراری سفر زمینی کربلا از اوایل ماه رجب پس از موافقت طرف عراقی خبر داده بود که این امر به دلیل محقق نشدن وعده طرف عراقی، صورت نگرفت و همچنان امکان بازگشایی مرزهای زمینی برای تردد زائران وجود ندارد.

با این وجود، برخی از افراد با ارتباطاتی که دارند، با تبلیغات گسترده سعی در جذب زائر زمینی دارند و وعده‌هایی همچون دریافت موافقت‌نامه سفر زمینی به عتبات به مشتاقان زیارت کربلا می‌دهند.

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

دریافت موافقت‌نامه سفر زمینی عتبات با ۴۰ دلار!

صادقلو، یکی از افرادی که تبلیغات زیادی برای جذب زائر زمینی می‌کند، می‌گوید: ما در کمتر از یک هفته می‌توانیم موافقتنامه سفر زمینی به عتبات را برای زائران بگیریم و افراد با داشتن آن می‌توانند به صورت زمینی از مرز مهران به عراق سفر کنند.

وی درباره هزینه این موافقت‌نامه می‌افزاید: در حال حاضر هزینه گرفتن موافقت‌نامه بین ۳۶ تا ۴۰ دلار است و با توجه به صادر نشدن ویزا برای زائران، افراد با این موافقتنامه می‌توانند از مرز زمینی عبور کنند.

اگر قیمت دلار را ۲۷ هزار تومان هم در نظر بگیریم، هزینه‌ای که زائران باید برای موافقتنامه عراق دهد، بین ۹۷۲ تا یک میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود. این امر در حالی است که قرار بود سفر زمینی عتبات برقرار شود تا هزینه سفر کاهش یابد و حتی به زیر پنج میلیون تومان برسد، اما در حال حاضر برخی از افراد حدود یک میلیون تومان برای تهیه موافقتنامه از زوار می‌گیرند که مبلغ قابل توجهی برای سفرهای خانوادگی است.

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

امکان تردد زائران از مرز زمینی فعلا وجود ندارد

اکنون مرز زمینی بین ایران و عراق برای تردد زائران مسدود است و حتی حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور می‌گوید: تصمیم جدیدی برای بازگشایی مرز زمینی دریافت نشده است و همچنان فقط افرادی که در عراق شاغل هستند یا تحصیل می‌کنند، امکان عبور از مرز زمینی را دارند. البته افرادی هم که موافقتنامه رسمی عراق را داشته باشند، می‌توانند از مرز زمینی عبور کنند.

وی با اشاره به پیگیری وزارت امور خارجه برای لغو ویزای زمینی عراق می‌افزاید: با موافقت طرف عراقی و مسؤولان ستاد کرونا در صورتی که مرز زمینی عراق بازگشایی شود، با توجه به اینکه بسیاری از ایرانیان سال‌ها در انتظار سفر به عتبات بودند، تعداد زائران افزایش خواهد یافت که باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی شود.

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

چه کسانی موافقت‌نامه سفر زمینی عتبات صادر می‌کنند؟

اما نکته جالب اینجاست اگر برخی از افراد امکان دریافت موافقت‌نامه از سوی دولت عراق و مسؤولان مربوطه را دارند، چرا سازمان حج و زیارت، این امکان را ندارد تا از این طریق بتواند زائران بسیاری که مشتاق برقراری سفر زمینی به عتبات هستند، به این سفر اعزام کند؟ این موافقت‌نامه‌ها چگونه و بر چه اساسی یا حتی به چه کسانی داده می‌شود؟

مسؤولان حج و زیارت در انتظار بازگشایی مرزها

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شیوه جدید اعزام‌های عتبات به صورت زمینی با موافقتنامه و مانیفستی است، می‌گوید: عراق ویزای سفر هوایی عتبات را برداشته است و با توجه به لغو ویزای زمینی از این پس زائران در قالب لیستی با سازوکار خاصی از مرزهای زمینی عازم عراق می‌شوند. البته هنوز سفر زمینی عراق برقرار نشده و منتظریم که از اول شعبان وعده طرف عراقی برای بازگشایی مرز زمینی محقق شود.

با وجود اینکه هنوز نه تنها مشتاقان زیارت عتبات، بلکه مسؤولان سازمان حج و زیارت هم در انتظار بازگشایی مرزهای زمینی هستند، اما برخی افراد با شیوه‌های مختلف همچون گرفتن موافقتنامه از طریق مرزهای زمینی به عراق سفر می‌کنند. البته بیشتر این نوع اعزام‌ها، انفرادی یا در قالب گروه‌های ۲۵ نفره است.

فارس من| کاروان‌های غیرمجاز، سفر زمینی عتبات را با موافقتنامه 40 دلاری راه انداختند!

راه‌اندازی سفر زمینی عتبات توسط کاروان‌های غیرمجاز/ موافقت‌نامه گروهی نیست

به گفته یکی دیگر از افرادی که موافقتنامه عراق برای مشتاقان زیارت کربلا می‌گیرد، نیازی به تشرف گروهی یا لیستی به عراق نیست و افراد تا یک هفته پس از اخذ موافقتنامه می‌توانند به مرز مهران مراجعه کنند. چرا که اسامی افراد در سیستم مرزی ثبت شده و امکان عبور دارند. علاوه بر این، ما برای افرادی که قصد تشرف گروهی یا همراه با کاروان را هم دارند، بسته زیارتی تعریف کردیم که هزینه آن بدون موافقت‌نامه حدود چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است. فقط با توجه به قوانین ورود به عراق، باید ۲ دُز واکسن کرونا زده و کارت واکسیناسیون را به همراه داشته باشند. همچنین داشتن جوابیه منفی آزمایش PCR دارای QR کد الزامی است.

البته در حال حاضر با توجه به توافق صورت گرفته مسؤولان ایران و عراق، زائران ایرانی برای ورود به کشور، دیگر نیازی به انجام آزمایش PCR ندارند و بدون آزمایش می‌توانند به کشور بازگردند.

با توجه به اینکه هزینه موافقت‌نامه برای تشرف زمینی به عتبات از سوی برخی افراد حدود یک میلیون تومان است و هزینه همراهی با کاروان غیرمجاز، با موافقتنامه مبلغی حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد. این امر در حالی است که در صورت برقراری سفر زمینی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، این هزینه کمتر از پنج میلیون تومان برآورد شده است.

به گزارش فارس، سفر عتبات از سال ۹۸ با توجه به ناآرامی‌های عراق با فراز و نشیب‌هایی همراه بود تا اینکه بهمن‌ماه با موافقت شورای عالی امنیت ملی این سفرها برقرار شد. سفرهای زمینی به عتبات یک هفته بیشتر انجام نشد و با شیوع کرونا دوباره مسیر زیارت عتبات، نه تنها به صورت زمینی، بلکه سفرهای هوایی هم متوقف شد. البته در ایام کرونا که سازمان حج و زیارت هیچ اعزامی نداشت، برخی از افراد با موافقت‌نامه از مرزهای زمینی به عتبات سفر کردند و پس از مدتی هم سفر هوایی به عراق برقرار شد و زائران با همان موافقت‌نامه‌ها که برای سفر هوایی پیش‌بینی شده بود، عازم عراق شدند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا