فرهنگ و هنر

فارس من| ۱۰۰ روز انتظار تا اربعین ۱۴۰۱/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

فارس من| ۱۰۰ روز انتظار تا اربعین ۱۴۰۱/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، در حالی که ۱۰۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده، طرف عراقی همچنان نسبت به وضعیت پذیرش زائران خارجی یا اعمال محدودیت برای این ایام اطلاع‌رسانی نکرده است. با این وجود، مسؤولان کشورمان همچنان در حال رایزنی با طرف عراقی هستند تا بتوانند از این طریق برای اربعین امسال برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

کاربران فارس من هم با حمایت از پویش «تدابیری برای پیاده‌روی و ویزای اربعین ۱۴۰۱» پیگیری این موضوع را از گروه فرهنگ یولن مطالبه کرده‌اند.

مشتاقان زیارت با نهایی شدن دستورالعمل‌های بهداشتی به سفر اربعین امیدوار شدند

البته پس از اینکه بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به عراق از نهایی شدن دستورالعمل بهداشتی اربعین امسال خبر داد، بسیاری برای تشرف به عراق در ایام اربعین امیدوار شدند و با توجه به الزامی شدن تزریق ۳ دُز واکسن کرونا برای سفر اربعین، به فکر تکمیل روند واکسیناسیون افتادند تا بتوانند در مسیر کربلا قدم بردارند و با سایر زائران ارباب هم‌قدم شوند.

فارس من| 100 روز انتظار تا اربعین 1401/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

اما به گفته یک منبع آگاه، با وجود نهایی شدن دستورالعمل‌های بهداشتی از واکسن کرونا و حتی اقدامات پیشگیرانه در مسیر پیاده‌روی اربعین تا نحوه طبخ و نگهداری مواد غذایی با توجه به گرمای هوا در این ایام، هنوز مسؤولان عراقی نسبت به برنامه‌های ایران واکنشی که منجر به تصمیم‌گیری اربعین ۱۴۰۱ شود، نداشته‌اند و نه تنها ایرانیان، بلکه مشتاقان زیارت اربعین سایر کشورها هم منتظر تصمیم عراق هستند.

مسؤولان ستاد اربعین هم که از مدت‌ها قبل پیگیر وضعیت اربعین سال جاری و اعزام زائران کشورمان به این حماسه عظیم بودند، اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی برای اعزام بدون محدودیت زائران اربعین هستند و حتی به گفته مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، ایران آماده اعزام بیش از چهار میلیون زائر در ایام اربعین به عراق است.

فارس من| 100 روز انتظار تا اربعین 1401/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

البته آمادگی ایران برای تشرف مشتاقان زیارت اربعین به عراق کافی نیست؛ چرا که عراق میزبان اربعین حسینی است و باید مسؤولان عراقی نسبت به پذیرفتن یا سهمیه‌بندی زائران اربعین تصمیم‌گیری کنند. همانطور که سال گذشته هم با وجود آمادگی ایران برای تشرف میلیونی عاشقان حسینی، عراق از پذیرش فقط ۶۰ هزار ایرانی در اربعین خبر داد و امکان تشرف میلیون‌ها مشتاق وجود نداشت.

بر همین اساس، بیش از آنچه ایران برای سفر اربعین باید آمادگی داشته باشد، طرف عراقی باید برای پذیرش زائران خارجی اعلام آمادگی کند که تا این لحظه عراق نسبت به این موضوع اظهار نظر نکرده است و همین امر موجب شده تا مسؤولان وزارت خارجه هم این موضوع را بیش از گذشته پیگیری کنند.

عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم‌گیری می‌کند

البته به گفته یک منبع مطلع، وضعیت اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر مشخص می‌شود و عراق هم در جلساتی نسبت به برپایی اربعین با حضور حداکثری زائران برنامه‌ریزی کرده و تشرف زائران خارجی را نیز در دستور کار دارد. اما با توجه به برخی مسائل، اطلاع‌رسانی اولیه در این باره را به ماه آینده موکول خواهد کرد و از طرفی هم منتظر است تا حج تمتع برگزار شود و بعد از بازگشت حجاج تصمیم‌ خود را نهایی و اعلام کند.

تردید مسؤولان عراقی از نحوه پذیرش زائران خارجی اربعین ۱۴۰۱

در روزهای گذشته عراق در جلساتی به سهمیه‌بندی زائران خارجی اربعین و معجزه‌های زیارت امام حسین علیه‌السلام اشاره داشته و برخی از مسؤولان عراقی خواستار جلوگیری از محدودیت در پذیرش زائران اربعین شده‌اند. با این وجود، برخی از مسؤولان عراقی که وابسته به جریان خاصی هم هستند، نسبت به اعمال محدودیت همچنان اصرار دارند و معتقدند که با ورود زائران خارجی، ممکن است زیارت اربعین تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار گیرد.

فارس من| 100 روز انتظار تا اربعین 1401/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

دعوت از وزیر کشور عراق برای پیگیری وضعیت اربعین امسال

با این وجود، مسؤولان کشورمان از وزیر کشور عراق دعوت کرده‌اند تا با حضور در ایران، به بررسی وضعیت اربعین پرداخته و طرف عراقی را برای حضور حداکثری زائران متقاعد کنند.

به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد اربعین، ایران علاوه بر درخواست پذیرش بدون محدودیت در تعداد زائران کشورمان، بازگشایی مرز زمینی و لغو ویزای عراق برای سفرهای زمینی به این کشور در ایام اربعین حسینی را مطرح کرده و منتظر تأیید دولت عراق است.

احتمال بازگشایی مرزهای زمینی عراق ۵ روز قبل از اربعین

البته یک منبع آگاه با اشاره به لغو ویزای اربعین برای سفرهای هوایی می‌گوید: عراق محدودیتی برای سفر هوایی در ایام اربعین در نظر نمی‌گیرد و با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، برای پذیرش زائران از مرزها باید برنامه‌ریزی صورت گیرد که خبرها حاکی از باز شدن مرزهای زمینی از حدود ۵ روز قبل از اربعین و البته با صدور ویزاست.

فارس من| 100 روز انتظار تا اربعین 1401/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

با توجه به درخواست‌های مکرر ایران برای مشخص شدن وضعیت اربعین و حتی بازگشایی مرز زمینی، هنوز عراقی‌ها درخواست ایرانیان را بی‌پاسخ گذاشته‌اند و میلیون‌ها عاشق حسینی در انتظار زیارت ارباب هستند. این امر در حالی است که سال گذشته عراق فقط برای تشرف محدود زائران خارجی آن هم به صورت هوایی مجوز داد و با توجه به محدود بودن سهمیه کشورمان، فقط عوامل اجرایی و خادمان اربعین به این سفر معنوی مشرف شدند.

حدود ۱۴ هفته تا اربعین حسینی باقی مانده است/ انتظار میلیون‌ها عاشق پس از ۲ سال فراق

به نظر می‌رسید که با فروکش کردن نسبی کرونا در منطقه، عراق هم زودتر درباره اربعین امسال تصمیم‌گیری کند، اما همچنان مسؤولان عراقی نسبت به پذیرش زائران خارجی بدون اعمال محدودیت مردد هستند و آن طور که پیش‌بینی می‌شود، امسال هم اربعین با سهمیه‌بندی از سوی عراق همراه خواهد بود.

بر همین اساس، از هم‌اکنون که حدود ۱۴ هفته تا اربعین حسینی باقی مانده است، باید مسؤولان کشورمان نسبت به سناریوهای مختلف برای اربعین امسال برنامه‌ریزی کنند تا همچون سال گذشته بدون برنامه سفر اربعین انجام نشود. چرا که سال گذشته با وجود اعلام عراقی‌ها درباره محدودیت در پذیرش زائران خارجی، ایران تصور می‌کرد که حداقل ۵۰۰ هزار ایرانی به زیارت اربعین مشرف شوند، اما عراق سهمیه ایران را ۳۰ هزار نفر اعلام کرد که با پیگیری‌های دولت انقلابی این تعداد ۲ برابر شد و عراق با پذیرش ۶۰ هزار ایرانی به صورت هوایی موافقت کرد.

فارس من| 100 روز انتظار تا اربعین 1401/ عراق، ماه آینده درباره وضعیت اولیه اربعین تصمیم می‌گیرد

سازمان حج و زیارت هم بر اساس سهمیه پیش بینی شده، ثبت‌نام از متقاضیان را آغاز کرد و قرار شد زائرانی که زودتر در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند، در اولویت اعزام قرار گیرند که در نهایت ثبت‌نام متقاضیان لغو شد و فقط برای خادمان اربعین ویزای عراق صادر شد که این امر هم با انتقادات زیادی مواجه بود؛ به طوری که برخی این اقدام ستاد اربعین را تبعیض و برخی دیگر ناهماهنگی در اقدامات عنوان کردند.

با این وجود، امسال میلیون‌ها عاشق حسینی پس از ۲ سال محروم شدن از تشرف به زیارت اربعین، منتظر هستند تا به این سفر معنوی مشرف شوند و «من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی» برایشان خاطره شود.

به گزارش فارس، در صورت موافقت عراق با بازگشایی مرزهای زمینی در ایام اربعین و پذیرش بدون محدودیت زائران کشورمان، علاوه بر مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه، مرز سومار نیز برای تردد زائران بازگشایی خواهد شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا