البرز

فاز اول «پاکرود» تا پایان تابستان به بهره برداری می‌رسد

فاز اول «پاکرود» تا پایان تابستان به بهره برداری می‌رسد

به گزارش یولن از کرج، حمید رضا محمد علیپور، معاون فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، در اولین برنامه «شنبه‌های پروژه گردی» شهرداری کرج، گفت: پروژه پارکرود در مناطق آزادشده رودخانه کرج در حال احداث است.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته در حاشیه رودخانه کرج ساخت وسازهای غیرمجازی صورت گرفته بود که با هماهنگی دستگاه قضا این بناها تخریب و آزادسازی شد‌.

این مقام مسؤول تاکید کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، آزاد سازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

علیپور توضیح داد: برای اجرای این پروژه سازمان سیما، منظر مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب بکارگرفته  تا با سازی مناسب از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در این پروژه قرار است، ۱۰ متر از هر طرف رودخانه ساحل سازی و برای استفاده عموم شهروندان آماده شود.

علیپور با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی بستر رودخانه از بهمن سال گذشته آغاز شده، افزود: امیدواریم امسال بتوانیم مسیری به طول ۱/۵ کیلومتر از هر طرف رودخانه برای استفاده شهروندان مهیا شود.

وی ابراز کرد: ایجاد مسیر پیاده‌روی، دوچرخه سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی، تجاری و… در کنار برخی المان‌های باهویت، بخشی از اقدامات شهرداری در این پروژه خواهد بود.

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج اضافه کرد: امیدواریم فاز اول این پروژه (یک کیلومتر) تا پایان تابستان امسال به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه با احتساب طراحی و زیرسازهای صورت گرفته،پارکرود کرج ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: اعتبار در نظرگرفته برای این پروژه ۷ میلیارد تومان بوده که در صورت نیاز قابل افزایش است.

علیپور با تاکید بر اینکه این پروژه در تطابق با محیط زیست است، ادامه داد: شهرداری در بستر رودخانه هیچ دخل و تصرفی ندارد و پیاده روسازی در این محوطه با استفاده از مصالح طبیعی انجام می‌شود.

به گفته این مسئول فرایند نگهداری از درختان کهنسال این محدوده هم با تعیین حریم‌های استاندارد و استفاده از سیستم آبیاری مدرن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشابه این پروژه تا کنون اجرایی نشده، افزود: با توجه به طول و مشخصات رودخانه کرج، اجرای چنین پروژه‌ای در کل کشور منحصر به فرد است.

توسعه پارک محیط بان کرج در دستورکار است

در ادامه این بازدیدها شیردل نوری، مدیر بوستان محیط بان کرج، در حاشیه بازدید از پارک محیط بان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسالت اصلی پارک محیط بان درمان حیواناتی است که از طبیعت به دلایل مختلف جدا شدند و هدف نهایی این است که این حیوانات به تشخیص سازمان محیط زیست به طبیعت باز گردند.

وی با بیان اینکه بخش فضاسازی برای نگه داری خرس و شیر در این پارک طراحی و بودجه آن مصوب شده است، تصریح کرد: از این رو تا قبل از فصل سرما خرس و شیر از پارک چمران به این پارک انتقال داده می شوند.

مدیر بوستان محیط بان کرج بیان کرد: از نظر رسیدگی و تغذیه حیوانات، شهرداری کرج تمام توان خود را در حفظ و نگه داری این حیوانات به کار می گیرد.

وی با بیان اینکه در طول ۵ ساله نگاه مدیریت شهری به این مجموعه مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: براین اساس شهردار کرج در ساخت زیستگاه ها، تهیه وسیله حمل و نقل مناسبت تر برای بازدید شهروندان از این مجموعه پارک محیط بان و تهیه امکانات مناسب جانبی همکاری لازم را دارند.

شیردل گفت: با توجه به دسترسی اتوبان جدید همت که از این پارک عبور می کند این مجموعه یک پتانسیل گردشگری برای کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: گونه های لاما و آلپاکا شترهای کمیاب آفریقای جنوبی، کل و بز، قوچ و بز، دو نژاد گوزن قرمز و زرد ایرانی، شترمرغ، گاومیش، پرنده های شکاری مانند سار، گپه، عقاب و گراز در این مجموعه نگه داری می شود

مدیر بوستان محیط بان کرج متذکر شد: علاقمندان برای بازدید از این مجموعه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب با حضور در این مجموعه از محیط این پارک استفاده کنند.

انتهای پیام/ج/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا