فرهنگ و هنر

فخرزاده: کتابی نوشته نشده که نشان دهد ما انقلابمان را در جنگ صادر کردیم

فخرزاده: کتابی نوشته نشده که نشان دهد ما انقلابمان را در جنگ صادر کردیم

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حماسه و مقاومت یولن در حاشیه برگزاری سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب درباره میزان استقبال از غرفه‌های حوزه‌های دفاع مقدس بیان داشت: روز پنج‌شنبه (دومین روز نمایشگاه) که به نمایشگاه آمده بودم، محیط آن شلوغ بود، اما در روزهای ابتدایی هفته به نسبت نمایشگاه کمی خلوت‌تر شده است که شاید بی‌ارتباط با ایام کاری نباشد.

حضور ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب امسال کمرنگ است

وی افزود: قطعاً یکی از ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود، مقدار فروش غرفه‌هاست. منتها چون هفته دفاع مقدس نیست، شاید مخاطبان نمایشگاه کتاب، بیش‌تر به سایر حوزه‌های نشر توجه دارند. البته در این میان حضور کم‌رنگ برخی ناشران حوزه دفاع مقدس هم بی‌تأثیر نیست. به طوری که در سال‌های گذشته رسانه‌های دفاع مقدس فعال بودند، اما امسال این حضور، یک مقدار کمرنگ است.

فضای مجازی به جذب مخاطب برای خرید آثار جبهه کمک می‌کند

فخرزاده با تأکید بر اینکه موج حضور ناشران و فعالان دفاع مقدس در سی‌ و سومین نمایشگاه کتاب نسبت به سال‌های قبل کم‌تر احساس می‌شود، درباره راهکارهای جذب مخاطب توسط ناشران این حوزه تصریح کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد، استفاده از فضای مجازی و حتی پیامک است. اینکه بخش‌های جذاب یک اثر دفاع مقدسی از نویسندگان مطرح و نام‌آشنای این حوزه در قالب قطعاتی در این فضا منتشر شود. مانند کارهایی که آقایان رفیق‌دوست و سعید علامیان انجام دادند. انتشار این گونه آثار موجب می‌شود که مخاطب برای تهیه و خواندن اثر مشتاق شود.

بودجه‌ای برای محققان و نویسندگان دفاع مقدس اختصاص یابد

وی با اشاره به گرانی کتاب ادامه داد: بهتر این است که زمینه برای تخفیف ویژه خرید کتاب برای محققان، پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس فراهم شود تا آن‌ها با آسودگی خاطر بتوانند کتاب‌های تحقیقی خودشان را تهیه کنند. چرا که این کار خود به خود به ترغیب آن‌ها برای تولید و نشر آثار جدید کمک می‌کند.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از سرآمدترین و مطرح‌ترین مراکز مستند در رابطه با جنگ است، ابراز داشت: من در همان دوران دفاع مقدس با این مرکز آشنا شدم و کارهای منتشر شده آن از قبیل اسناد مرتبط با جبهه را دنبال کردم. البته نقدهایی به برخی آثار این مرکز دارم. ولی روی هم رفته زحمات زیادی برای این آثار کشیده شده است.

پرداختن به مسائل فرهنگی جنگ آن را ماندگار می‌کند

وی با بیان اینکه پرداختن به مسائل فرهنگی جنگ ماندگاری آثار تولیده شده در این بخش را تضمین خواهد کرد، گفت: با گذر زمان دیگر تجریبات نظامی به درد مخاطب نمی‌خورد، بلکه آنچه می‌ماند، برداشت‌های فرهنگی فکری است. در واقع تنها فرهنگ دفاع مقدس ماندنی خواهد بود. این نگاه، امروزه در آثار منتشر شده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دیده می‌شود.

فخرزاده خاطرنشان کرد: مخاطب امروز بیشتر به دنبال پاسخ به سؤال‌هایی نظیرِ چرا جنگ اتفاق افتاد؟ آیا نمی‌شد در آن زمان جلوی جنگ را گرفت؟ چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ متوقف نشد؟ و هزاران مسائل دیگر است. بنابراین توجه به برداشت‌های فرهنگی از دوران دفاع مقدس ضروری است.

وی افزود: اعتقاد من بر این است که ما هشت سال جنگیدیم، هشت سال دفاع کردیم و این دفاع در همه زمینه‌ها ارزشی بوده است؛ همان طور که امام (ره) می‌فرماید: ما نادم و پشیمان نیستیم، ما در جنگ انقلاب خودمان را صادر کردیم. آیا توانستیم این مفهوم را به مخاطب منتقل کنیم؟ آیا تا به حال کتابی نوشته شده که نشان دهد ما انقلابمان را در جنگ صادر کردیم؟

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا