بین الملل

فرستاده سازمان ملل: آتش‌بس یمن شکننده و موقتی است

فرستاده سازمان ملل: آتش‌بس یمن شکننده و موقتی است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده یمن روز گذشته (پنج‌شنبه) درخصوص پیشرفت‌ گفت‌وگوهایش با اطراف درگیر در این کشور گزارش داد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم» گروندبرگ گفت: «علی‌رغم وجود آتش‌بس به شکل کلی، گزارش‌های مربوط به عملیات‌های نظامی به ویژه از شهر مارب، نگران‌کننده است؛ به طوری که لازم است فوراً از طریق ابزراهای ایجادشده توسط آتش‌بس، نگرانی‌ها رفع شوند».

وی همچنین توضیح داد که درخصوص تبادل اسرا بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن به پیشرفت‌هایی رسیده و از آن‌ها خواسته است تا هر چه زودتر درباره جزئیات آزادی اسرا و بازداشت‌شدگان به توافق برسند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ضمن تقدیر و حمایت از تلاش کمیته صلیب سرخ در خصوص آزادی اسرا، آتش‌بس ایجاد شده را «شکننده و موقت» توصیف کرد و خواستار فعالیت هماهنگ و همگانی برای تضمین عدم از بین‌رفتن فرصت آتش‌بس شد.

گروندبرگ افزود: «به طرف‌های درگیر در بحران یمن یادآوری میکنم که هدف اصلی آتش‌بس، استفاده از فرصت برای پایان دادن به جنگ است؛ نه افزایش درگیری‌ها. آتش‌بس فرصتی برای قراردادن کشور یمن به سمت و سوی جدید است، بنابراین باید مسیر آن تقویت و از گرایش به درگیری جلوگیری شود».

این دیپلمات سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: «اولویت ما توافق بر سر بازگشایی راه‌های شهر تعز است؛ مردم این شهر مدت زیادی در انتظارند تا بتوانند آزادانه در داخل و خارج این شهر تردد کنند».

گروندبرگ در پایان ضمن حمایت سازمان ملل از تصمیم «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن مبنی بر انتقال قدرت به یک شورای ریاستی، این تصمیم را گامی مهم در ایجاد ثبات و حل نزاع‌های سیاسی در یمن دانست.

هفته گذشته منصور هادی در تصمیمی غیرمنتظره و در زمانی که مهمان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در ریاض بود، «علی محسن الاحمر» معاون خود را از سمتش برکنار و بعد از آن، قدرت را به یک «شورای ریاستی»به ریاست «رشاد العلیمی» واگذار کرد.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا