سلامت

فضای عمومی بیمارستان، حریم خصوصی نیست

فضای عمومی بیمارستان، حریم خصوصی نیست

به گزارش خبرنگار گروه جامعه یولن، نصب دوربین در اتاق عمل در همه مراکز درمانی در سراسر کشور پس از صدور دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهریور ۱۴۰۱ الزامی شد.

براساس این دستورالعمل، باید ظرف سه ماه پس از تاریخ صدور این نامه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دوربین در اتاق‌های عمل همه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نصب شود اما هنوز برخی از مراکز درمانی به این الزام توجه نکرده‌اند.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیشتر الزام نصب دوربین در اتاق‌های عمل را به منظور اعمال استانداردهای فرایند درمان و جراحی بیماران دانست و گفت که با نصب دوربین در فضای عمومی اتاق عمل، حریم خصوصی بیمار رعایت خواهد شد.

الزام نصب دوربین در ورودی اتاق عمل

به همین منظور علی دباغ معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت یولن اظهار داشت: براساس سلسله مراتب قانونگذاری کشور در نظام سلامت، وزارت بهداشت اعلام کرده که همه بیمارستان‌ها در محیط‌های مدخل ورودی اتاق عمل نه داخل اتاق عمل با حفظ رعایت حریم بیمار نصب دوربین انجام دهند.

وزارت بهداشت اعلام کرده که همه بیمارستان‌ها در محیط‌های مدخل ورودی اتاق عمل نه داخل اتاق عمل با حفظ رعایت حریم بیمار نصب دوربین انجام دهند

وی تصریح کرد: البته برای این موضوع الزامی وجود ندارد که داخل فضای اتاق عمل دوربین نصب نشود و بیشتر در درب ورودی اتاق عمل است و در مبدا ورودی مجموعه اتاق عمل که یک بخش است این دوربین نصب شود.

هنوز اثرات نصب دوربین در اتاق عمل مشخص نیست

وی درباره مزیت نصب دوربین در اتاق عمل و اینکه اثرات این اقدام چیست افزود: نصب دوربین ابزاری است برای رعایت همه نکات موردنظر و کمک به ارتقای ارائه خدمات به بیماران اما هنوز اثرات نصب آن در اتاق عمل مشخص نیست و باید زمانی از این موضوع بگذرد تا این موضوعات به خوبی دیده شود.

دباغ اظهار داشت: دوربین داخل اتاق عمل نصب نمی‌شود و اینکه اکنون بخواهیم نظری درباره کاهش قصور پزشکی در راستای نصب این دوربین‌ها داشته باشیم خیلی زود است.

معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح و نصب دوربین در اتاق عمل مزیت‌های آن را هم مشاهده کرد.

فضای عمومی بیمارستان، حریم خصوصی نیست

در برخی مراکز درمانی و بیمارستانی دوربین نصب شده است

دباغ در پاسخ به این سوال که آیا دوربین در مراکز درمانی و بیمارستانی در کشور نصب شده است اظهار داشت: اکنون در برخی از مراکز درمانی و بیمارستانی دوربین در ورودی اتاق عمل نصب شده و در برخی مراکز این اقدام انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در واقع، در برخی مراکز درمانی و بیمارستانی در فضای عمومی که ورودی اتاق عمل هم جزو این فضای عمومی نه فضای خصوصی محسوب می‌شود نسبت به نصب دوربین اقدام کرده‌اند.

معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که اگر الزام سه ماهه برای نصب دوربین با دستورالعمل وزارت بهداشت اجرا نشود اقدامی برای برخورد با دیگر مرکز درمانی و بیمارستانی که نسبت به نصب دوربین اقدام نکرده‌اند صورت خواهد گرفت، افزود: در نامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت به مرکز درمانی و بیمارستانی ارسال شده متوجه نشدم که موضوعی برای عدم رعایت بوده است یا نه.

وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به تاکید وزارت بهداشت باید این موضوع اجرایی و این قانون و دستورالعمل اجرا شود.

دباغ ادامه داد: فضای عمومی بیمارستان، حریم خصوصی نیست بنابراین با حریم خصوصی فاصله دارد و معتقدیم که فضای عمومی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌توانند شامل نظارت قرار گیرند.

معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران بزرگ معتقد است: این طرح باید در مراکز درمانی و بیمارستانی اجرایی شود تا نتایج آن را ببینیم و در واقع باید گفت این اقدام یک مساله فنی است و در گذشته در فضای عمومی بیمارستان‌ها دوربین استفاده شده و منعی برای این موضوع وجود ندارد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا