البرز

فقر مطلق سرانه درمانی در فردیس رو به پایان است

فقر مطلق سرانه درمانی در فردیس رو به پایان است

یولن البرزمریم آقانوری: کمبود زیرساخت‌های درمانی در استان البرز بیداد می‌کند و طبق آنچه گفته می‌شود البرزی‌ها فقیرترین مردم کشور در سرانه بهداشتی درمانی هستند.‌ اما در بین البرزی‌ها، شهروندان فردیسی حتی یک تخت بیمارستانی برای درمان ندارند و کُمِیت اسب تنها بیمارستان این شهر سال‌هاست در مسیر احداث لنگ می‌زند.‌

علاوه بر بیمارستان دولتی، دو بیمارستان دیگر توسط بخش خصوصی در فردیس در حال احداث است که آن هم پس از سال ها هنوز به نوار بهره برداری نرسیده است.

حرکت حلزونی در بیمارستان فردیس

پروژه بیمارستان دولتی فردیس از سال ۸۹ با اختصاص زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع از سوی شهرداری کرج در اراضی ۱۱۰ فردیس و با اعتبارات دولتی کلید خورد و پس از ۲ بار کلنگ‌زنی، سال ۹۵ با اختصاص ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری آغاز شد که قرار بود در سال ۹۷ بهره برداری شود. اما تزریق قطره چکانی اعتبارات، کم کاری و عدم پیگیری مناسب مسؤولان وقت و گاهی هم بدعهدی پیمانکار موجب توقف گاه و بیگاه و پیشرفت حلزون وار پروژه شد. 

در ابتدای سال جاری بارها از سوی استاندار وقت، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و … پیشرفت بالای ۹۰ درصدی پروژه بیمارستان دولتی فردیس اعلام و زمان‌های متفاوتی برای بهره برداری پروژه از ۳۰ خرداد، هفته دولت، دهه فجر و غیره اعلام شد. این در حالی بود که بازدید از پروژه از دیدگاه کارشناسان فن، این میزان پیشرفت را تایید نمی‌کرد و در نهایت توقف پروژه به دلیل اختلاف پیمانکار و دانشگاه علوم پزشکی از سوی مسؤولان اعلام شد. 

اما بالاخره پس از ورود استاندار جدید البرز فقر سرانه‌های درمانی در فردیس و پیگیری مسؤولان، مورد توجه ویژه وی قرار گرفته و از زمان روی کار آمدنش در استان تا کنون چندین نشست در خصوص رفع مشکل بیمارستان‌های فردیس و چند بازدید از این پروژه‌ها را رقم زده است.   

تخصیص اعتبار ۳۰ میلیاردی و اولتیماتوم استاندار به پیمانکار بیمارستان فردیس

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در هفته گذشته طی نشستی با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی البرز و پیمانکار پروژه بیمارستان فردیس به پیمانکار که هر بار به بهانه نبودن اعتبار از ادامه پروژه خودداری کرده است؛ اولتیماتوم داد که پروژه بیمارستان فردیس را تا اردیبهشت ۱۴۰۱ به مرحله بهره‌برداری برساند و هر گونه عذر و بهانه، قصور و اهمال پیمانکار برخورد قانونی در پی خواهد داشت.‌

به گفته استاندار‌‌ البرز از روز ۴ شنبه ۲۷ بهمن ماه جاری، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان ظرف ۷۲ ساعت از محل اعتبارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها به پروژه بیمارستان فردیس تخصیص یافت و پیمانکار کتبا متعهد شد که از همین تاریخ، عملیات تکمیل پروژه را دوباره آغاز کند و با کار شبانه روزی تا خرداد ماه سال جدید پروژه را به بهره برداری برساند.‌

اما استاندار البرز به نشست‌ها و تعهد کتبی پیمانکار بسنده نکرد و صبح جمعه گذشته همراه با تیمی از مدیران مربوطه راهی شهرستان فردیس شد تا از روند تکمیل پروژه‌های بیمارستانی فردیس به صورت میدانی بازدید کند. در این بازدید استاندار البرز به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری دستور داد تا نهایت همکاری را در تکمیل پروژه‌های بیمارستانی شهر داشته باشند.

تجهیزات و نیروی بیمارستان فردیس تامین می‌شود

شهرام صیادی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز در خصوص بیمارستان فردیس، گفت: با تاکید استاندار محترم، پیمانکار متعهد شد تا پروژه بیمارستان دولتی فردیس را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برساند. 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی نیز تا زمان افتتاح بیمارستان، نسبت به تامین تجهیزات و نیروهای مورد نیاز بیمارستان فردیس اقدام خواهد کرد.

با توجه به اینکه در پروژه‌های عمرانی بخشی از امور به شهرداری مربوط می‌شود، در خصوص پروژه‌های بیمارستانی فردیس با شهردار فردیس گفتگو کردیم. 

رفع موانع مراکز درمانی فردیس با کمک مدیریت شهری

محمدرضا آژیر، شهردار فردیس،‌ در این خصوص، گفت: در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در حوزه‌های مختلف، مدیریت شهری فردیس همکاری لازم را با دستگاه‌های مربوطه داشته و دارد و تمام تلاش خود را در جهت اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر به ویژه بیمارستان‌های فردیس به کار خواهد گرفت.  

وی افزود: طی بازدید میدانی و بررسی روند اجرای پروژه های بیمارستان دولتی و بیمارستان‌های خصوصی آرین و به آفرین در فردیس، دستوراتی در جهت تسهیل و تسریع برای رفع موانع و معضلات پروژه‌ها از سوی استاندار محترم به همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری فردیس ابلاغ شد که در راستای تکمیل پروژه ها شهرداری از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهد کرد.

طبق آنچه گفته شده؛ قرار است شهرداری فردیس در خصوص نخاله برداری، تسطیح و محوطه سازی بیمارستان دولتی فردیس به دانشگاه علوم پزشکی و پیمانکار پروژه کمک‌کند و در صورت نیاز سایر امور را برای تسریع در روند بهره برداری پروژه تسهیل کند‌.

بیمارستان خصوصی به آفرین که توسط دکتر ناصر تقوایی نیا در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع با ظرفیت ۲۱۰ تختخواب در ۱۲ طبقه احداث شده نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بدون استفاده از کمک دولتی ساخته شده و برای تکمیل مراحل پایانی و دریافت پایان کار، نیازمند دریافت وام از یکی از بانکهاست که قرار است با کمک‌استاندار البرز این موضوع نیز تسهیل شود.

بیمارستان های خصوصی فردیس

بیمارستان آرین دیگر بیمارستان فردیس در بخش خصوصی با ظرفیت ۷۰ تخت است که با توجه به قرارگرفتن در جاده ملارد و محدوده سرحدآباد، ظاهرا برای تکمیل، در خصوص تامین پارکینگ و فضای سبز مشکل دارد.‌

به دستور استاندار البرز قرار است که موانع تکمیل بیمارستان‌های فردیس توسط دستگاه‌های مربوطه مرتفع شود. 

پایان یک‌دهه انتظار فرا می‌رسد؟

گفتنی است در صورت راه اندازی ۳ بیمارستان در فردیس و تامین همه ظرفیت های اعلام شده، بیش از ۵۰۰ تخت بیمارستانی به فردیس و به ۳ هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی به البرز اضافه می شود و بالاخره مردم فردیس از فقر مطلق سرانه درمانی خارج می‌شوند.

اما باید نشست و دید؛ تیغ استاندار جدید البرز چقدر بر پیمانکار و دانشگاه علوم پزشکی بُرّاست؟ و بالاخره آیا حرکت حلزون وار عملیات احداث بیمارستان فردیس به دوی ماراتن تبدیل می‌شود که پایان اردیبهشت ماه، خط پایان پروژه بیمارستان فردیس باشد؟

انتهای پیام/ج/ ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا