بین الملل

فنلاند برای پیوستن به ناتو اعلام آمادگی کرد

فنلاند برای پیوستن به ناتو اعلام آمادگی کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند و «سانا مارین» نخست‌وزیر این کشور امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای مشترک تمایل کشور خود برای عضویت در ناتو را اعلام کردند.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن است که دو کشور اروپایی سوئد و فنلاند در جریان جنگ سرد، از درخواست برای عضویت در ناتو خودداری کرده بودند اما هم‌اکنون مدتی است که هر دو مدعی هستند که تحولات اخیر و عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آن‌ها را به پیوستن به ناتو ترغیب کرده است زیرا امنیت خود را در معرض خطر می‌بینند.

بنا بر گزارش راشاتودی، در بیانیه مشترک این دو مقام ارشد فنلاندی آمده است: « فنلاند به عنوان عضوی از ناتو، کل اتحاد دفاعی را تقویت خواهد کرد» و تأکید کردند که کشورشان «باید بدون تأخیر، برای عضویت در ناتو درخواست دهد».

رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فنلاند در بیانیه مشترک خود ضمن ابراز تمایل برای پیوستن به ناتو اعلام کردند: «در بهار امسال، بحث‌های مهمی درباره عضویت احتمالی فنلاند در ناتو انجام گرفته است. باید به پارلمان و کل جامعه برای مشخص کردن موضع خود در این خصوص زمان بدهیم. زمان‌هایی نیز باید برای برقراری تماس‌های بین‌المللی با ناتو کشورهای عضو آن و همچنین سوئد تخصیص داده شود».

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: «هم‌اکنون زمان تصمیم‌گیری نزدیک است و عضویت در ناتو، امنیت فنلاند را تقویت می‌کند و امیداوریم ظرف چند روز آینده، گام‌های ملی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع برداشته شود».

بنا بر گزارش راشاتودی، ناتو ادعا می‌کند که یک سازمان کاملاً دفاعی است اما روسیه، که ۱۳۴۰ کیلومتر (۸۳۳ مایل) مرز زمینی با فنلاند دارد، گسترش این بلوک را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند.

با اینحال، مسکو هشدار داده است که هلسینکی با پیوستن به ناتو، جایگاه خود را به عنوان یک میانجی قابل اعتماد از دست خواهد داد و همچنین تأکید کرده است که امنیت فنلاند با پیوستن به ناتو به جای تأمین امنیت به خطر خواهد افتاد زیرا روسیه هشدار داده که قاطعانه پاسخ خواهد داد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که یک نهاد دولتی ویژه که شامل دو مقام ارشد فنلاند و چند تن از اعضای کابینه است، اواخر این هفته برای ارسال درخواست رسمی تشکیل جلسه دهد و سپس برای تصویب به پارلمان فنلاند ارائه شود و پس از آن، نهادهای قانونگذاری ناتو باید قبل از عضویت فنلاند، این درخواست را تأیید کنند.

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند این هفته گفت که این روند زودتر از اکتبر تکمیل نمی‌شود و احتمالاً تکمیل آن ۱۲ ماه به طول انجامد.

از طرف دیگر، سوئد نیز یک متقاضی بالقوه برای پیوستن به ناتو است اما در دولت این کشور در خصوص لزوم یا عدم لزوم عضویت در ناتو اختلاف نظراتی وجود دارد. این کشور سنت عدم تعهد دارد که به جنگ های ناپلئون بازمی‌گردد. نظرسنجی ها نشان می دهد که تقریباً نیمی از سوئدی ها در حال حاضر موافق پیوستن به ناتو هستند.

«پیتر هالتکویست» وزیر دفاع سوئد اوایل این هفته گفت که اگر کشورش درخواستی برای پیوستن به ناتو ارائه دهد، ترجیح می‌دهد این درخواست همراه با پیشنهاد فنلاند بررسی شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا