سلامت

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

به گزارش خبرنگار یولن، گویی همین دیروز بود، اسفند سال ۹۸ که شیوع ویروسی نوپدید موجی از وحشت را در جهان ایجاد کرد و تا جایی این وحشت پیش رفته بود که بسیاری از خانواده‌ها به منظور تامین سلامت خود برابر ویروس کرونا خودشان را در خانه‌ها محبوس کرده بودند و به دلیل ماندن در خانه و تمرکز بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند شست و شوی دست‌ها، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و استفاده از ماسک  از شر دیگر ویروس‌ها مانند آنفلوآنزا نیز در امان بودند.

 اکنون که نزدیک به سه سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، این ویروس تا حدی در بین جامعه دچار عارضه عادی انگاری شده و به دلیل کم‌توجهی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس‌های سرمادوست دیگر مانند آنفلوآنزا در این شرایط موج سواری می‌کنند و تنها سدی محکم در برابر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ یا همان ویروس کرونا  و دیگر ویروس‌های سرمادوست بیماری‌زا رعایت توصیه پزشکان است.

به گفته متخصصان، فصل پاییز همواره فصل شیوع آنفلوآنزا است و در سال‌های گذشته سایه سنگین  شیوع ویروس منحوس کرونا، حواس‌ها را از آنفلوآنزا دور کرده بود، اما امسال با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی اکنون شیوع آنفلوآنزا در کنار شیوع کرونا کمی اوج گرفته و تشخیص این ۲ بیماری از یکدگیر کمی دشوار شده، اما آنچه که در پیشگیری و بهبود در هر ۲ ویروس مشترک است توجه به راهکارهای بهداشتی است.

پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی ، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البه با  تشخیص و تجویز پزشک، پرهیز از استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، خودداری از حضور در اماکن عمومی و تجمعات، از جمله توصیه پزشکان برای مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی از جمله کرونا و آنفلوآنزا است.

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

آنفلوآنزا چه علائمی در بدن ایجاد می‌کند و دوره ابتلا چند روزه است؟

فرهاد ملک فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار یولن ابراز داشت: زمان شیوع ویروس آنفلوآنزا فصل پاییز است و از آنجایی که ویروس کرونا نیز علائمی شبیه آنفلوآنزا دارد، تشخیص این ۲ بیماری از یکدیگر کمی دشوار است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازمه پیشگیری است.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا در بدن میزبان علائمی شبیه ویروس سویه اومیکرون کرونا دارد و علایمی مانند تب، کوفتگی عضلات، بدن‌درد، گلودرد و آبریزش بینی را به همراه دارد.

دکتر ملک بیان کرد: دوره ابتلا به ویروس آنفلوآنزا بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد و تغذیه مناسب و استراحت کافی لازمه پیشگیری است.

وی اضافه کرد: ویروس آنفلوآنزا  مانند ویروس کرونا و به ویژه سویه اومیکرون، قدرت واگیر بالایی دارد و ضروری است افراد مبتلا به آنفلوآنزا به منظور جلوگیری از واگیر دیگران خود را قرنطینه کنند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان افزود: برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

درمان خانگی و مصرف نوشیدنی، اولین گام در درمان آنفلوآنزا 

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان گفت: مردم بلافاصله با کوچکترین علائم شبیه سرماخوردگی به پزشک مراجعه نکنند و درمان خانگی را با نوشیدن مایعات فراوان مانند چای کم‌رنگ، دمنوش‌ها، تغذیه مناسب، خوردن سبزیجات و میوه‌ آغاز کنند.

وی ادامه داد: بیماران پس از آغاز درمان خانگی و در صورت فقدان بهبود حال جسمی بعد از حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت با داشتن علائمی مانند تنگی نفس، کمبود اکسیژن خون،  داشتن خلط و ترشحات عفونی به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان کرد: معمولا افراد با کوچکترین علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌ کنند و در خواست تجویز آنتی‌بیوتیک نیز دارند و برخی پزشکان نیز با وجود اینکه در روزهای اول بیماری که هنوز علائم بیماری به صورت کامل خود را نشان نداده به اصرار افراد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند که مصرف بی دلیل آنتی‌بیوتیک  عوارض و مقاومت دارویی به همراه دارد.

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

دکتر ملک گفت: بهترین ریزمُغذی‌هایی که سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی می‌شوند ویتامین ث است که در میوه‌جات و سبزیجات پاییزی و زمستانی به فراوانی یافت می‌شود و مصرف روزانه ۹۰ میلی‌گرم ویتامین ث در روز توصیه می شود که مصرف ۲ عدد پرتقال متوسط یا یک عدد پرتقال و ۲ عدد نارنگی به صورت روزانه این حجم از ویتامین ث را تامین می‌کند.

وی افزود: همچنین مصرف سبزیجات سبزرنگ به ویژه سبزیجاتی که رنگ سبز آن پررنگ‌ و تیره‌تر باشد میزان ویتامین ث آنان بیشتر است و کاهو، اسفناج، فلفل دلمه ای منابع بسیار غنی ویتامین ث هستند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان گفت: ریزمغذی مهم دیگر ویتامین آ است که نقش بسیار مهمی در افزایش قدرت سیستم ایمنی علیه ویروس‌ها دارد و بیشتر میوه‌جات و سبزیجات فصول زمستان و پاییز، حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ هستند که شلغم پخته  و هویج غنی‌ترین منبع ویتامین آ به شمار می‌رود.

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

فرصت طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است؟

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان تاکید کرد: شهروندان به شایعات در زمینه واکسن علیه ویروس کرونا و آنفلوآنزا توجه نکنند و به منظور حفظ سلامت خود نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا یک ضرورت جهانی است که در برخی از سال‌ها این بیماری به شکل اپیدمی مشکلاتی را برای جهانیان به وجود آورده و حدود یک دهه از زمان شیوع آن می‌گذرد پس دریافت واکسن آنفلوانزا برای همه افراد جامعه لازم است.

دکتر ملک افزود:  کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به دلیل تزریق واکسن اتفاق افتاد و شهروندان نباید به شایعات توجه کنند و توصیه می‌شود تمامی افراد جامعه نسبت به تزریق واکسن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: کودکان از سن ۲ سالگی تا افراد در سنین بالا بدون محدویت مجاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند  و توصیه می‌شود تزریق واکسن را در برنامه کاری خود بگنجانند.

 دکتر ملک با بیان اینکه شهروندان می‌توانند در زمان مختلف نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، اضافه کرد: نهایت تا دهم یا بیستم آبان ماه بهترین فرصت تزریق واکسن علیه ویروس آنفلوآنزا است و انتظار می‌رود افراد این فرصت طلایی در ارتقای ایمنی  بدن خود را از دست ندهند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان گفت: باید بدانیم از زمان دریافت واکسن آنفلوانزا ۱۰ روز تا دو هفته زمان لازم است تا بدن ایمنی لازم را به دست بیاورد.

وی ادامه داد: تزریق واکسن علیه ویروس آنفلوآنزا یا کرونا باید در شرایطی که فرد سالم است تزریق شود و اگر مبتلا به آنفلوآنزا است باید تا بهبودی کامل برای تزریق واکسن صبر کند.

وی بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص جامعه تاکید کرد و توضیح داد :افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی، سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

دکتر ملک ابراز داشت: بیماری‌های ویروسی اصولا به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهند و درمان خاصی برای آنها وجود ندارد به همین دلیل بهتر است بدن نسبت به ابتلا به نوع شدید بیماری واکسینه شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان گفت: واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا تداخلی ندارند و افراد نگرانی در زمینه تداخل تزریق این ۲ واکسن نداشته باشند.

فوق تخصص ریه در سمنان: بهبود آنفلوآنزا را از درمان‌های خانگی شروع کنید

استفاده از ماسک استاندارد به عنوان محافظت کننده در برابر ویروس فراموش نشود

دکتر ملک ابراز داشت: استفاده درست و اصولی از ماسک نقشی مهم در پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفلونزا دارد و انتظار است آحاد جامعه در استفاده از ماسک دقت کافی داشته باشند.

وی بیان کرد: ماسک اِن ۹۵ که کادر درمان از آن استفاده می‌کنند تا ۹۹ درصد از ورود ویروس‌ها و ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند، اما به دلیل گران بودن، عمومی نیست و همه افراد استفاده نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین راه برای ورود ویروس کرونا به بدن، بینی و دهان است، بنابراین افراد عادی اگر ماسک را به درستی استفاده کنند طوری که هیچ هوایی از کنار ماسک بدون عبور از لایه‌های ماسک وارد مجرای تنفسی نشود،  از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا مصون می‌مانند و کفایت می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه استان سمنان گفت: ماسک باید به درستی دهان و بینی را بپوشاند تا مانع از ورود ویروس و میکروب به مجرای تنفسی شود و ضرورت دارد استفاده درست از ماسک در جامعه مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: استفاده صحیح از ماسک‌های مناسب می‌تواند تا ۹۰ درصد از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند  و ضروری است چه افراد بیمار و چه غیربیمار، هنگام حضور در مکان‌های عمومی از ماسک‌ استفاده کنند؛ زیرا این ماسک‌ها در صورتی که فرد بیمار باشد، مانع از پخش شدن ویروس می‌شود و افراد غیربیمار نیز با استفاده از ماسک مانع از ورود ویروس به مجاری تنفسی خود می‌شوند.

ملک ادامه داد: لازم است هر ۴ یا ۵ ساعت یک بار ماسک‌های جراحی تعویض شوند زیرا رطوبت موجود در تنفس افراد، نفوذپذیری ماسک را افزایش می دهد و ماسک کارایی خود را از دست می‌دهد.

فوق تخصص بیماری‌های ریه اظهار داشت:  افرادی که به هر دلیل توانایی استفاده از ماسک‌های سه لایه جراحی را ندارند، می‌توانند از ماسک پارچه‌ای ضخیم هم استفاده کنند هرچند این ماسک‌ها به اندازه ماسک جراحی کارایی ندارند و فقط می‌توانند هنگام حضور کوتاه مدت در مکان‌های خلوت و کم‌خطر از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار یولن، افراد می‌توانند با دستور پزشک نسبت به تهیه واکسن آنفلوآنزا از داروخانه و تزریق آن اقدام کنند و واکسن کرونا نیز در مراکز بهداشت به صورت رایگان برای تزریق افراد موجود است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا