بین الملل

فیگارو: پوتین استاد معماهای گیج کننده است

فیگارو: پوتین استاد معماهای گیج کننده است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک روزنامه فرانسوی در گزارشی به بررسی تفکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور پوتین درباره اوکراین پرداخت.

این نشریه در گزارش خود به قلم «فیلیپ ژلی» نوشت که کسی نمی‌داند چه چیزی در سر رئیس جمهور روسیه می‌گذرد اما بسیاری از مردم از جمله «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای درک بلندپروازی و برآورد راهبرد آن و ارزیابی گام‌های بعدی‌اش هستند.

لوفیگارو در ادامه گزارش خود نوشت: «آیا رئیس کاخ کرملین این اقدامات را برای دیدن واکنش غربی‌ها، تردیدها و شکاف‌هایشان انجام می‌هد یا آنکه وی قرار است مستقیم با حمله به اوکراین، آنها را به چالش بکشاند».

در این گزارش آمده است: «آیا پوتین به دنبال الحاق سرزمین‌های روس زبان به روسیه بوده یا آنکه به دنبال آن است که نظامی دست نشانده در اوکراین بر سر کار بیاورد».

لوفیگارو نوشت: «تحلیلی که پوتین درباره هزینه‌ها و منافع اقدام نظامی با هدف از بین بردن توازن راهبردی اروپا که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، چه چیزی است؟».

پوتین به دنبال تبدیل روسیه به یک ابرقدرت است

فیلیپ ژلی در این مقاله نوشت: «می‌توان بلندپروازی‌های پوتین را از ماموریت تاریخی استباط کرد که وی ۲۳ سال پیش و از زمانی که به قدرت رسید برای خود تعیین کرده است. هدف وی تصحیح خطای ناشی از فاجعه ژئوسیاسی بزرگ در قرن بیستم و بازگرداندن نقش روسیه به عنوان یک ابر قدرت همانند آمریکا و چین بوده تا این کشور نیز فضایی برای دستیابی به منافع منحصر به فرد داشته باشد».

در ادامه این مقاله آمده است که پوتین به لطف حمایت پکن، توانسته هژمونی کشورهای غربی بر جهان را محدود کند.

در این مقاله تاکید شده است: «باید خواسته‌های غیر عادی که کرملین طی معاهده‌های امنیتی که به واشنگتن داده را مد نظر قرار داد که مسکو طی آن خواستار بازگشت ناتو به مواضع ۲۵ سال پیش خود است».

فیلیپ ژلی نوشت: «آیا غربی‌ها زیاده روی کرده اند یا بر عکس با استاد معماهای پیچیده روس، خیلی ملایم رفتار کردند».

در ادامه این مقاله آمده است: «بحث درباره چنین موضوعی پوچ به نظر می رسد زیرا رویای پوتین ایجاد یک پیمان ورشوی جدید بوده و معمای گیج کننده، در ابزاری قرار دارد که وی قصد دارد به کمک آن، هدف خود را محقق کند».

فیلیپ ژلی اضافه کرد: «پوتین در دوران ۵ رئیس جمهور آمریکا در راس قدرت بوده است و در حال حاضر شاهد اختلاف در دورن آمریکا و عقب نشینی این کشور در عرصه جهانی بوده و چه بسا زمان کنونی را، زمان مناسب برای اقدام بداند».

پوتین در دوران پنج رئیس جمهور آمریکا در راس قدرت بوده است

در این مقاله ادعا شده است روندی که پوتین اتخاذ کرده باعث ضربه زدن به روسیه و گریزان شدن همسایگان روسیه به سوی اروپا خواهد شد.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که این احتمال وجود دارد تحریم‌هایی علیه شخص رئیس جمهور روسیه اعمال شود. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش هدار داده بود در صورتی کی روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌هایی علیه پوتین اعمال خواهد شد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا