بین الملل

قاهره؛ راهکار بحران سوریه باید ضامن حاکمیت کامل دمشق باشد

قاهره؛ راهکار بحران سوریه باید ضامن حاکمیت کامل دمشق باشد

به گزارش گروه بین الملل یولن، «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه شامگاه امروز دوشنبه با سامح شکری وزیر خارجه مصر تماس تلفنی برقرار کرد. این تماس، در راستای هماهنگی و رایزنی درباره تحولات سوریه است.

پایگاه خبری «نبأ مصر» به نقل از «احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر گزارش داد، پدرسون در جریان این گفت‌وگو، وزیر خارجه مصر را در جریان اقدامات و تماسهایی قرار داد که در راستای تلاش برای به حرکت درآوردن، مسیرهای حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه است.

شکری نیز با تأکید بر تمایل مصر برای پیشبرد فرآیند سیاسی در سوریه و پایان بخشیدن به بن‌بست سیاسی در این کشور، گفت که باید به نحوی بحران سوریه حل شود که این کشور بر تمام اراضی خود، حاکمیت داشته باشد و استقلال تصمیمات سیاسی این کشور نیز حفظ شود.

وزیر خارجه مصر در پایان تأکید کرد که باید اولویت را به منافع ملی سوریه بین طرفهای مختلف بحران این کشور اختصاص داد؛ به نحوی که به این بحران که یک دهه نیز طول کشیده است، پایان داده شود.

این در حالی است که پدرسون اواخر بهمن ماه گذشته در دمشق به دیدار «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه رفت.  در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام شد، آخرین اوضاع سیاسی مربوط به بحران سوریه و پروسه سیاسی حل و فصل آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سبحانی در این دیدار با  تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، خواستار خروج نیروهای خارجی که به شکل غیرقانونی در سوریه حضور دارند از خاک این کشور شد.  وی همچنین تاکید کرد که برداشته شدن تحریم‌ها علیه سوریه به حل سیاسی بحران سوریه کمک خواهد کرد.

در همین ارتباط، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه خطاب به شرکت کنندگان در یازدهمین «کنفرانس خاورمیانه» به میزبانی «باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای» گفت که مسکو قصد دارد در نشست آتی وزرای خارجه گروه آستانه در مورد سوریه که به ابتکار ترکیه برگزار می‌شود، شرکت کند.

لاوروف خطاب به حاضران در این نشست گفت: «گروه آستانه موثرترین ساز و کار برای تلاش‌های بین المللی با هدف تسهیل روند حل و فصل سوریه است و مکانی است که  ما به تعامل با شرکای ترکیه‌ای و ایرانی خود ادامه می‌دهیم (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا