خراسان جنوبی

قول‌های بر زمین مانده مسئولان/ از سایت تخصصی آتش‌نشانی بیرجند چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری یولن از بیرجند، سایت تخصصی آتش‌نشانی بیرجند به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی شامل اطفای حریق، شبیه‌سازی، مهار آتش مخزن‌های نفتی، عملیات ارتفاع راپل، اطفای حریق زیرزمین و تصادفات جاده‌ای راه‌اندازی شد و در فاز اول بخشی از این موارد اجرایی شد.

در ادامه با تغییر قانون که درآمد سازمان آتش‌نشانی باید به حساب شهرداری واریز شود این روند تکمیل سایت تعطیل شد و قول‌هایی هم که مسئولان وقت داده بودند نیز به فراموشی سپرده شد.

این در حالی است که با تکمیل این سایت تخصصی می‌توانستیم نیروهای مجرب و آموزش دیده قوی را در سطح شهر داشته باشیم تا در صورت حادثه‌های بزرگ نگرانی در این زمینه‌ها نداشته باشیم.

درآمدی برای تکمیل سایت نداشتیم

«علی حسینی» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند در این خصوص به خبرنگار یولن، گفت: ۳ سال قبل در تاریخ ۷ مهر ۹۷ فاز اول سایت تخصصی آموزشی با درآمد خود سازمان اجرایی شد و مسئولان استانی از قبیل معاون عمرانی استانداری، شهردار و اعضای شورای شهر وقت حضور داشتند و حتی قول‌هایی برای تکمیل دادند.

وی تصریح کرد: استقبال به حدی بود که شهردار آن زمان قول تبدیل سایت به شهرک آموزشی و در حد کشوری را دادند و از ما یک طرح کلی خواستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان داشت: با وجود اینکه طرح آماده و ارائه شد ولی هیچ کدام از قول‌های داده شده عملیاتی نشد و سایت آموزشی رها شده باقی ماند.

به گفته وی تا سه سال قبل درآمد سازمان آتش‌نشانی به صورت مستقل توسط خود سازمان هزینه می‌شد ولی با قانون جدید، درآمد سازمان به شهرداری داده می‌شود و دیگر درآمدها به صورت مستقل برای خود سازمان نیست و به همین دلیل دیگر توانایی مالی برای تکمیل فازهای مختلف وجود نداشت.

نیاز بودجه‌ای ۳ میلیارد تومانی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با بیان اینکه بارها پیگیری برای اختصاص بودجه در این زمینه را کرده‌ایم، عنوان کرد: تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای عملیات سایت آموزشی تخصصی انجام نشده است.

حسینی تصریح کرد: فاز اول که با بودجه و درآمد خود سازمان آتش‌نشانی بود با مبلغ ۵۰ میلیون تومان اجرایی شد و اکنون برای تکمیل و تجهیز شدن سایت به بودجه حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومانی نیاز داریم.

وی بیان داشت: شهرداری به عنوان ارگانی که درآمد سازمان به خزانه آن‌ها ریخته می‌شود، می‌توانند سالیانه در بودجه خود این موضوع را در نظر بگیرند که متأسفانه اجرایی نمی‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این سایت تمام استان از آن بهره‌مند خواهند شد و مختص شهرستان بیرجند نیست چرا که مزیت‌های عملیاتی فراوانی دارد که به آن توجه نشده است.

آموزش تخصصی در فضای واقعی و کاهش خسارت‌ها

حسینی در زمینه مزیت‌های این سایت، گفت: در بخش آموزش و پیشگیری کارهای بزرگی در آن انجام می‌شود که هر چه در این باره هزینه کنیم کم است، به دلیل اینکه از آسیب‌های جدی می‌تواند جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: اکنون آتش‌نشانان در خود مراکز کمی به صورت عملی آموزش می‌بینند که کافی نیست و بیشتر به صورت تئوری یادگیری‌ها انجام می‌شود، اگر این سایت به بهره‌برداری برسد از آنجایی که تخصصی است می‌توانند کاملاً عملیاتی در شرایط واقعی قرار گیرند و آموزش ببینند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند تصریح کرد: این موضوع باعث سرعت عمل بالاتر با آگاهی کامل و بازآوری بالایی می‌شود که اکنون نیاز استان است.

به گفته وی در حدود ۵ سال قبل خراسان‌جنوبی و بیرجند در خیلی از موارد جلوتر از دیگر استان‌های همجوار بود ولی اکنون پس‌رفت داشته‌ایم که لازم است تدابیری اندیشیده شود و سازمان‌هایی مانند استانداری، فرمانداری و شهرداری می‌توانند در این راه کمک کنند که تا در آینده شاهد کاهش خسارت‌ها باشیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا