سلامت

قیمت دارو در کشور به سمت واقعی شدن نزدیکتر شده است

قیمت دارو در کشور به سمت واقعی شدن نزدیکتر شده است

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، سید حمید خویی عصر یکشنبه در نشست خبری روز داروساز( ۵ شهریور) افزود: طرح دارویار نکات مثبتی دارد، قیمت داروها به قیمت واقعی نزدیکتر شده و دسترسی بیماران به دارو آسان تر شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز ارز ترجیحی برای واردات دارو  تعلق می گیرد، بهتر بود به تولید کنندگان نیز اختصاص می یافت.

خویی تصریح کرد: نگرانی اصلی داروسازان آن است که  باید منابع مالی پایدار برای اجرای طرح دارویار اختصاص یابد، زیرا  منابع مالی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در ۲ ماه اخیر از اجرای طرح دارویار، بیمه‌ها و بدهی داروخانه ها پرداخت شد و امیدواریم در ماه‌های آتی نیز مطالبات آنها توسط سازمان‌های بیمه گر انجام شود تا نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد در غیر این‌صورت داروخانه‌ها متضرر خواهند شد.

 به گفته خویی، ماندگاری طرح دارویار بسیار مهم است، تاخیر در مطالبات داروخانه‌ها در ماه‌های آینده می تواند منجر به ورشکستگی شود و لازم است تمهیداتی در زمینه از سوی وزارت بهداشت اندیشیده شود.

رئیس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: داروخانه مرکز ارائه خدمات دارویی در نظام سلامت است، باید بسترهای قانونی و فرهنگی برای پشتوانه داروساز  فراهم شود و به مردم نیز مشاوره های دارویی ارائه شود.

وی افزود: داروخانه فقط مرکز دارو فروشی نیست و نباید بی حساب و کتاب چند داروخانه در کنار هم تاسیس شوند. در بحث تامین دارو گرفتار روزمرگی شدیم در حالی‌که در بحث  تغییر قیمت‌های جدید دارویی مانند ضد سرطان که یک میلیون دلار هزینه در بر می گیرد، غافل شدیم.

وی افزود: باید سیاست کلان ملی در مورد قیمت داروهای جدید و برنامه مدون ملی درمان داشته باشیم، با نمونه هایی از بیماری‌های نادر که هزینه درمان آنها زیاد است، مواجه هستیم،   و مسئولان حتما در این زمینه، فکری باید بکنند.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در صنعت داروسازی 

آرش محبوبی داروساز در این نشست ادامه داد: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در صنعت داروسازی است و باید حمایت زیادی از این صنعت شود.

وی اظهار داشت: مردم به کیفیت داروهای ایرانی اعتماد دارند و اگر از این صنعت حمایت نشود، این اعتماد از دست خواهد رفت و  شاهد داروهای قاچاق در کشور خواهیم بود.

شهاب الدین جنیدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران نیز  گفت:  اجرای طرح دارویار، لازم و ضروری بود و اگر منابع آن  تامین نشود، مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد.

جنیدی به آئین نامه داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش داروخانه‌ها در کلانشهر با قوانین بالادستی در تناقض است و فاصله جغرافیایی در تأسیس داروخانه‌ها را در آئین نامه جدید نمی‌بینیم و از وزارت بهداشت می خواهیم مساعدت بیشتری را در زمینه مفاد آیین نامه داروخانه با انجمن داروسازان انجام دهد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا