بین الملل

لاوروف: از پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی ناامید شدیم

لاوروف: از پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی ناامید شدیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأیید دریافت پاسخ مکتوب آمریکا به درخواست‌های مسکو برای دریافت تضمین‌های امنیتی از عدم امتیازدهی واشنگتن به مسکو ابراز ناامیدی کرد.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، وزیر خارجه روسیه امروز در ارتباط با نامه مکتوب ایالات متحده درباره تضمین‌های امنیتی به مسکو گفت که ایالات متحده با وجود هفته‌ها گفت‌وگو با شرکایش، «هیچ پاسخ مثبتی به نگرانی‌های اصلی که در سند (روسیه) وجود داشت، نداده است».

لاوروف توضیح داد: «موضوع اصلی، موضع روشن ما در مورد غیرقابل قبول بودن پیشروی بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات بسیار مخربی است که می تواند قلمرو فدراسیون روسیه را تهدید کند».

به گفته لاوروف، سندی که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در پی مذاکرات هفته گذشته در سوئیس وعده داده بود، نتوانسته به این نگرانی‌های روسیه بپردازد.

لاوروف: در نامه مکتوب آمریکا به مسکو، هیچ پاسخ مثبتی به نگرانی‌های اصلی که در سند روسیه مطرح شده بود، قابل مشاهده نیست.

 

لاوروف در ادامه افزود: «مهم است که وقتی همکاران غربی ما به پیشنهادات ما واکنش نشان می‌دهند، همواره خواستار اجرای اصول توافق شده در اروپا-آتلانتیک هستند….و بلافاصه می‌گویند که این به این معنا است که ناتو حق پیشروی دارد و هیچ کشوری حق ندارد مانع آن شود».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین پیش از این در واکنش به پاسخ ایالات متحده به سند روسیه گفته بود که روسیه هم‌اکنون در حال بررسی پاسخی است که قرار است به آمریکا بدهد و اینکه پوتین در حال ارزیابی این سند است.

این سخنگوی کرملین تصریح کرد که واشنگتن و بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا به اندازه کافی و به طور کامل به درخواست‌های روسیه توجهی نشان نداده‌اند.

پسکوف: آمریکا و همپیمانانش توجه کافی به درخواست‌های روسیه برای دریافت تضمین‌های امنیتی نشان ندادند.

 

وی توضیح داد: «همیشه چشم‌اندازهایی برای گفت‌وگوی بیشتر وجود دارد و باید وجود داشته باشد. این به نفع ما و آمریکایی‌ها است اما درباره گفت‌وگوهای اساسی در خصوص پیش‌نویس اسناد، مسائلی با ماهیت متفاوت وجود دارد که در حال حاضر درباره آن‌ها پیش‌داوری نمی‌کنم».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن بنا به درخواست روسیه، به پیشنهادات این کشور در زمینه تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب ارائه کرده است.

اندکی بعد، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأیید کرد که جیک سالیوان به وزارت امور خارجه روسیه رفته و این سند آمریکا را تحویل داده است.

سی ان ان نیز به طور همزمان گزارش کرد که ناتو نیز قرار است به صورت جداگانه پاسخ خود را به شکل مکتوب به مسکو تحویل دهند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه از پاسخ آمریکا به پیشنهادهای روسیه درباره تضمین‌های امنیتی استقبال کرد و گفت: «مسیر دیپلماتیک تنها راهکار پایدار را برای مردم اوکراین و مردم اروپا به ‌همراه دارد. از روسیه می‌خواهم که آن را بپذیرد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این رویکرد، متحد هستند».

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا